ΑΠΟΨΕΙΣ

Μετασεισμικά των ευρωεκλογών…

29s2f1
29s2f4

Ο κυρίως σεισμός, καθώς λένε οι σεισμολόγοι, ήταν η επίσκεψη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ και αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Αλέξη Τσίπρα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια. Μπήκε με τον αέρα της «πρωτιάς» την επομένη της Κυριακής των τριπλών εκλογών, που έβγαλαν πρώτο σε ψήφους ευρωβουλευτή τον αγωνιστή της Αντίστασης κ. Μανώλη Γλέζο και περιφερειάρχη Αττικής την κ. Ρένα Δούρου «από τον λαό, για τον λαό, παρά τον λαό» (όπως το θυμάται κανείς!). Με τις παραπανίσιες μονάδες υπεροχής στο τσεπάκι του σακακιού, ο κ. Τσίπρας μιλά για «ανατροπή» και την προκήρυξη εθνικών εκλογών «το συντομότερο δυνατόν». Τα περί εκλογής νέου Προέδρου Δημοκρατίας τα είπε στην κατ’ ιδίαν συζήτηση και οι δηλώσεις του, έξω στην Ηρώδου Αττικού ήταν «να μη διανοηθεί ο πρωθυπουργός» να προχωρήσει τα σχέδια που έχει στο συρτάρι του». Εάν δεν συμμορφωθεί με τη νέα πραγματικότητα που προέκυψε από την ευρωκάλπη, κυρίως. «Η μέρα του είναι. Μπορεί να λέει ό,τι θέλει», κάπως έτσι τον αντιμετώπισαν οι κυβερνητικοί αλλά και τα ΜΜΕ. Σαν τον άνθρωπο που κέρδισε το Τζόκερ και βγήκε και το διαλαλεί.

Ο εμφύλιος και οι πολίτες

Χθες, ήταν το μετασεισμικό επεισόδιο της επίσκεψης του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και προέδρου του ΠΑΣΟΚ στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας  – προαναγγελθείσα ήδη, αλλά όχι πλέον για τον ίδιο λόγο. Η «Ελιά» είχε σημειώσει 8,2, έβγαλε δύο ευρωβουλευτές –τον σμυρναϊκής ρίζας Παντελή Καψή, πρώην υφυπουργό της ΝΕΡΙΤ που, μαζί με την Εύα Καϊλή, τους κέρδισαν οι Βρυξέλλες – Στρασβούργο–  η κατάσταση είναι καλύτερη απ’ όσο την περίμεναν τα αλλοτινά ονόματα του ΠΑΣΟΚ. Στον Πρόεδρο, λοιπόν, ο κ. Βενιζέλος, με υπουργικό τόνο και κοστούμι. Περίμενε να καθήσει πρώτα ο Πρόεδρος και μετά τοποθετήθηκε, στον καναπέ και στο θέμα «Καλησπέρα κ. Πρόεδρε. Σας ευχαριστώ που με δέχεστε». Πρόεδρος: «Με μεγάλο ενδιαφέρον». Ακολουθεί, χείμαρρος: «το βασικό συμπέρασμα των τριπλών εκλογών ήταν η διατήρηση της σταθερότητας στη χώρα. Μία πολύ σημαντική βάση εκκίνησης για να κάνουμε όλοι μαζί την προσπάθεια εξόδου από την κρίση, είμαστε λίγα βήματα πριν από το τέλος, πρέπει να τα κάνουμε όλοι ενωμένοι. Ενα δεύτερο μήνυμα που στέλνουν οι πολίτες – συνεχίζει τον ορμητικό του λόγο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ότι δεν θέλουν αυτόν τον συμβολικό εμφύλιο πόλεμο που επιθυμούν ορισμένοι. Πρέπει να ενώσουμε ξανά το έθνος και έχω την ευκαιρία να σας παρουσιάσω μερικές σκέψεις μου προς την κατεύθυνση αυτή της εθνικής ενότητας και της κοινωνικής συναίνεσης»…

Παύση αναπνοής και ο Πρόεδρος κ. Κάρολος Παπούλιας ρωτά: «Τι εκπέμπει η Ευρώπη»; Αλλά αυτά θα τα διαβάσετε στις πολιτικές στήλες μαζί με τις δηλώσεις από την απογευματινή «συνέντευξη Τύπου» που έδωσε ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, μόλις έληξε η στάση εργασίας της ΕΣΗΕΑ.

Της Αναλήψεως…

Σήμερα είναι η τρίτη επίσκεψη, ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς, ώρα 13.00 γίνεται δεκτός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, φέρνοντας νέα και κλίμα από την Ευρώπη. Με τις φήμες «περί ανασχηματισμού» το μετασεισμικό επεισόδιο τοποθετείται στη σεισμική ζώνη της κυβέρνησης μέσα στην τεκτονική πλάκα Στουρνάρα και «μνημονιακών» υπουργών. Της Αναλήψεως σήμερα – ορισμένων υπουργικών θώκων, και από ποιους; Το γούρι έχει, όπως λέει ο λαός, «όποιος βρει τη μαλλιαρή»…

Εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίας Κοτζαμάνη από ΙΑΜΥ και ίδρυμα «Χρίστος Καράς»

Εμπαινε σαν δροσερό αεράκι στον πέμπτο όροφο της «Μεσημβρινής», αρχή δεκαετίας ΄60. Κρατούσε πάντα χαρτιά και ντοσιέ, ήταν η εποχή που για να γράψεις για ένα ζωγράφο, μιλούσες μαζί του. Και για να αναγγείλεις μια έκθεση είχες αυθεντικό υλικό στη διάθεσή σου! Γαλαζοπράσινα μάτια, γλυκό χαμόγελο, γλυκιά λαλιά, πάντα μια καλή κουβέντα αλλά στα βιαστικά. Ιστορικός και κριτικός τέχνης η Μαρία Κοτζαμάνη δεν έμενε πολύ σε γραφείο, η σωστή δουλειά δεν γίνεται, όπως τώρα, με e-mail, λεζάντες, και τελειώσαμε. Είχε έρευνα, επισκέψεις σε ατελιέ, συναντήσεις με τα ονόματα της τέχνης – Γιάννης Μόραλης, Γιάννης Τσαρούχης. Το αεράκι έγινε άνεμος το ’67, η «Μεσημβρινή» και η «Καθημερινή» έκλεισαν, σίγησαν, αρνούμενες τη λογοκρισία. Οι δημοσιογράφοι και οι άνθρωποι της τέχνης σκόρπισαν. Με τη Μαρία Κοτζαμάνη ξαναβρεθήκαμε στη μεταπολίτευση, όταν ξανάνοιξε η «Καθημερινή» στη Σωκράτους, αλλού εκείνη, αλλού εμείς, αλλά η φιλία στέρεα. Αυτή η Μαρία, με έγκυρη στήλη τέχνης και αρθρογραφία στην «Μεσημβρινή» της πρώτης εποχής, είχε εργαστεί ως κριτικός τέχνης στις «Εικόνες», και μετά στα «ΝΕΑ», «Γυναίκα» και «Εθνος». Συνεργάστηκε με σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς της, όπως ο Αλέξης Ακριθάκης, ο Παύλος, ο Κώστας Ξενάκης, ο Θόδωρος και ο Χρίστος Καράς, ο ωραίος Θεσσαλός! Το 1987 ήταν η Επίτροπος της Ελληνικής Συμμετοχής στη 19η Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Είχε δημιουργική συνεργασία με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, όπου επιμελήθηκε αναδρομικές εκθέσεις του Αλέξη Ακριθάκη (1997), του Περδικίδη (2002) του Δημήτρη Κοντού (2007) και, βέβαια, ήταν ο στενός δεσμός της με την Υδρα, όπου τη συναντούσαμε, πάντα βιαστικά, «να τα πούμε», υποσχόμαστε, σαν να είχαμε όλη τη ζωή μπροστά μας.

Ενα τροχαίο στην Αθήνα έκοψε το νήμα της δικής της ζωής, πρόωρα, άδικα, το 2012… Ολα αυτά για να μην αναγγείλουμε απλώς μία οφειλόμενη τιμητική και εορταστική εκδήλωση «στη μνήμη της Μαρίας Κοτζαμάνη» αλλά να τη δώσουμε ζωηρά, και με αγάπη όπως θα την παρουσιάσουν αυτό το Σάββατο 31 Μαΐου 2014 το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας και το Ιδρυμα Χρίστος Καράς, στις αίθουσες του Ιστορικού Αρχείου – Μουσείου Υδρας, ώρα 8 μ.μ. Θα μιλήσουν για τη ζωή, το έργο και την προσωπικότητά της: η διευθύντρια του ΙΑΜΥ Ντίνα Αδαμοπούλου, η ιστορικός Τέχνης και κριτικός Εφη Ανδρεάδη, ο ζωγράφος Χρίστος Καράς, ο γλύπτης Θόδωρος, η δημοσιογράφος Φανή Πετραλιά και η Σόνια Χαραλαμπίδου, αρχιτέκτων, καθηγήτρια ΕΜΠ. Η εκδήλωση θα κλείσει με την απονομή του «Βραβείου Μαρία Κοτζαμάνη» στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την τέχνη που κήρυξε το Ιδρυμα Χρίστος Καράς. Πήραν μέρος μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των σχολείων της Υδρας που διαγωνίστηκαν στη ζωγραφική. Εδώ, σαν προαγγελία με χρώμα και φρεσκάδα, όπως θα την ήθελε η Μαρία Κοτζαμάνη και η οικογένειά της, δίνουμε το πρώτο βραβείο. Δεν σε ξεχνάμε, Μαρία, ούτε η Υδρα, που σε κράτησε κοντά της.