ΑΠΟΨΕΙΣ

Η τέχνη του ασόβαρου

Η φράση ακούγεται στο Θέατρο Τέχνης, στην οδό Φρυνίχου, και στην παράσταση του Βασίλη Παπαβασιλείου, όπου υποδύεται τον Φωκίωνα Καπνίδη, τρόφιμο του Ασύλου Ανιάτως Ψεκασθέντων Ολικής Υστερήσεως (ΑΑΨΟΥ): «Είμαι Ελλην», λέει σε κάποιο σημείο. «Ως εκ τούτου, μου είναι αδύνατον να είμαι σοβαρός». Στην ίδια παράσταση μαθαίνουμε πως η Ελλάδα προέκυψε από το κωμικό ημισφαίριο της κεφαλής του Διός, ενώ μνημονεύεται και μία εκπληκτική ατάκα του Γιάννη Τσαρούχη: «Η Ελλάς είναι έτοιμη να τιμωρήσει όποιον την πάρει στα σοβαρά».

Σίγουρα δεν είναι σοβαρός ο τρόπος που διαχειριζόμαστε τα πράγματα, και έχει ένα στοιχείο (τραγικής;) ειρωνείας να θυμάσαι τέτοιες κουβέντες σήμερα, εν μέσω μιας ανθρωπιστικής κρίσης χωρίς τέλος και της γνωστής οικονομικής κρίσης, με όλες εκείνες τις εκκρεμότητες (βλ. αξιολόγηση, κ.λπ.) να κρέμονται σαν λεπίδια πάνω από τα κεφάλια όλων.

Ελλειμμα σοβαρότητας είχαμε, βέβαια, και προ του Ιανουαρίου του 2015, ύστερα όμως από τις μοιραίες εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, το έχουμε τερματίσει. Για παράδειγμα, η περίπτωση Καρανίκα –μάλλον: και η περίπτωση Καρανίκα– έρχεται εν μέσω κρίσιμων στιγμών για τη χώρα, για να αναδείξει αυτό το ασόβαρο της υπόθεσης ΣΥΡΙΖΑ συνολικά και της ελληνικής πραγματικότητας γενικότερα.

Είναι απορίας άξιον πώς βρίσκει το περιθώριο η κυβέρνηση, μέσα στην ασφυκτική πίεση των ημερών, να προωθήσει μια τέτοια πρόσληψη στελέχους «στρατηγικού σχεδιασμού» (στρατηγικού of all things!, που θα έλεγαν και ο σαρκαστικοί Βρετανοί), η οποία έχει προκαλέσει τη θυμηδία ακόμα και στους κύκλους ανθρώπων που είτε συμπαθούν τον ΣΥΡΙΖΑ είτε συμπαθούν και εκτιμούν ακόμα και τον ίδιο τον κ. Καρανίκα. Τα σχετικά γραφόμενα σε διάφορες αριστερόστροφες ιστοσελίδες δίνουν και παίρνουν τις τελευταίες ημέρες.

Δεν ιδρώνει όμως το αυτί τους στο Μαξίμου. Γενικά, ο τρόπος που κινούνται οι κυβερνώντες συνδυάζει έναν μοναδικό κυνισμό εξουσιολαγνείας από τη μία και παροιμιώδους προχειρότητας από την άλλη. Η δύναμη της συλλογικής αριστερής φαντασίωσης και εμμονής για έλεγχο είναι τόσο καθολική, που οι χειρισμοί τους την ίδια στιγμή που είναι κωμικοί είναι και επικίνδυνοι. Κι όλο αυτό εν μέσω μιας τραγωδίας που δεν είναι τοπική αλλά διεθνής. Τη λες και ύβρη αυτήν τη στάση εκ μέρους τους. Και αυτό είναι όντως πολύ σοβαρό.