ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κ. Ζίγκλερ: «Η Emma Delta είναι μακροπρόθεσμος επενδυτής για την Ελλάδα και τον ΟΠΑΠ»

Κ. Ζίγκλερ: «Η Emma Delta είναι μακροπρόθεσμος επενδυτής για την Ελλάδα και τον ΟΠΑΠ»

Δίκαιο χαρακτηρίζει το τίμημα που κατέβαλε η Emma Delta στο Ελληνικό Δημόσιο για τον ΟΠΑΠ ο κ. Καμίλ Ζίγκλερ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος (CEO) του ΟΠΑΠ. Επίσης, ο τσεχικής καταγωγής επικεφαλής του ΟΠΑΠ, στη συνέντευξή του στην «Κ», χαρακτηρίζει μακροπρόθεσμο επενδυτή την Emma Delta στην Ελλάδα και στον ΟΠΑΠ. Επίσης αναφέρεται στην πορεία των διαπραγματεύσεων που διεξάγονται με τους εταίρους του οργανισμού, οι οποίες αναδιαμορφώνουν το συνολικό πλέγμα σχέσεων που είχε στο παρελθόν.

Η συναλλαγή

– Πώς κρίνετε το τίμημα που κατέβαλε η Emma Delta για το 33% του ΟΠΑΠ;

– Νομίζω ότι το τίμημα ήταν δίκαιο και ότι αντικατόπτριζε για τη δεδομένη στιγμή την πραγματική αξία της εταιρείας. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να απομονώνεται η συγκεκριμένη συναλλαγή, δεδομένου ότι ο ΟΠΑΠ συνέβαλε ουσιαστικά στη διαδικασία εκχώρησης αδειών από την ελληνική πολιτεία, καταβάλλοντας 560 εκατ. ευρώ στην απόκτηση της άδειας των VLTs ενώ, μέσω της εταιρείας Ελληνικά Λαχεία, κατέβαλε άλλα 130 εκατ. ευρώ για την απόκτηση της άδειας των λαχείων. Ακόμη, στο πλαίσιο αυτής της συναλλαγής, το ελληνικό Δημόσιο επέβαλε φόρο επί των παιγνίων (GGR tax), ο οποίος μόνο για το 2013 ανήλθε σε 345 εκατ. ευρώ. Αν τα προσθέσετε όλα αυτά, τότε νομίζω ότι η τιμή πώλησης ήταν δίκαιη. Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμώ ότι έκανε πολύ καλή δουλειά, διαπραγματεύθηκε σκληρά και δεν νομίζω ότι παρέδωσε κάτι χωρίς να το χρεώσει.

– Πώς έχει η κατάσταση με το αποκλειστικό δικαίωμα του ΟΠΑΠ στον online στοιχηματισμό και ποιο είναι το τίμημα που κατέβαλε ο οργανισμός το 2000 για τη απόκτησή του, σύμφωνα με το αίτημα ενημέρωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την ελληνική πολιτεία;

– Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποιο είναι το επιμέρους τίμημα που καταβλήθηκε στο Δημόσιο, δεδομένου ότι μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχε φόρος επί των παιγνίων (GGR tax). Υπήρχαν άλλοι φόροι στον ΟΠΑΠ. Χωρίς όμως αυτό τον φόρο, δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τον τζίρο και την αξία που δημιουργήθηκε από τον online στοιχηματισμό. Το πιο σημαντικό για εμάς είναι ότι, παρά το γεγονός ότι κατέβαλε το σχετικό τίμημα, μέχρι σήμερα ο ΟΠΑΠ δεν αξιοποίησε αυτό το αποκλειστικό δικαίωμα. Τα δύο τελευταία χρόνια προσφέρονται κάποια online παίγνια μέσα από τα πρακτορεία, αλλά η επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα είναι οριακή. Από την άποψη αυτή, είναι δύσκολο κάποιος να υπολογίσει τη συνεισφορά του online gaming στον ΟΠΑΠ, παρόλο που προσωπικά τη θεωρώ σχεδόν μηδενική.

– Υπάρχει κάποια πρόβλεψη στη σύμβαση πώλησης του 33% του ΟΠΑΠ για την περίπτωση που η πολιτεία δεν του αποδώσει το αποκλειστικό δικαίωμα στον online στοιχηματισμό;

– Η σύμβαση πώλησης αποτελεί μια συμφωνία που υλοποιείται υπό κάποιες προϋποθέσεις. Τυπικά στις συναλλαγές αυτές, υπάρχουν κάποιου είδους διαβεβαιώσεις ή εγγυήσεις που διασφαλίζουν τους σημαντικότερους άξονες μιας επένδυσης. Για παράδειγμα όταν κάποιος ενδιαφέρεται ν’ αποκτήσει μια εταιρεία λαχείων που υπόκειται σε ρύθμιση, αυτό που συζητά είναι το καθεστώς ρύθμισης. Ωστόσο, δεν μπορώ να σας διαβεβαιώσω για το περιεχόμενο της σύμβασης πώλησης του 33% καθώς δεν ήμουν μέλος της επιτροπής στη διαπραγμάτευση που διεξήχθη μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Emma Delta.

Οι 24 πάροχοι

– Tι θα συστήνατε στο ελληνικό κράτος να πράξει με τους 24 υφιστάμενους αδειοδοτημένους παρόχους online gaming;

– Το θέμα αυτό αποτελεί αρμοδιότητα της ελληνικής πολιτείας. Εμείς είμαστε εδώ για να προετοιμάσουμε τον ΟΠΑΠ ώστε να καταστεί ανταγωνιστικός στις online υπηρεσίες παιγνίων. Ολοι μας όμως συζητάμε για τους 24 παρόχους, για τους οποίους, πρέπει να σημειώσω, ότι διαθέτουν μόνον προσωρινές άδειες. Αρα θα πρέπει να ληφθούν κάποιες αποφάσεις σχετικά με αυτή τη διάρκεια των αδειών. Ξέρετε, στην Τσεχία, όταν έφτασαν οι Ρώσοι στρατιώτες τον Μάιο του 1968, ήρθαν προσωρινά. Τελικά παρέμειναν 23 χρόνια. Επιπλέον, οι προσωρινά αδειοδοτημένοι πάροχοι θα πρέπει να λειτουργούν με τους ίδιους όρους που λειτουργεί ο ΟΠΑΠ, όπως είναι η φορολογία επί των παιγνίων, οι όροι διεξαγωγής υπεύθυνου παιγνίου κ.ο.κ.

– Σημειώθηκαν αρκετές επικρίσεις για τη μείωση προσωπικού στον ΟΠΑΠ. Γιατί έγιναν αυτές οι μειώσεις και πώς εκτιμάτε θα εξελιχθεί το προσωπικό της εταιρείας στο ορατό μέλλον;

– Πρωτίστως, δεν ήταν 350 οι εργαζόμενοι που αποχώρησαν, όπως αναφέρθηκε, αλλά αρκετά λιγότεροι. Αλλωστε, δεν θα ήταν δυνατόν να γίνει μια τέτοια μείωση προσωπικού, δεδομένου ότι η ελληνική νομοθεσία δεν το επιτρέπει. Δευτερευόντως οι εργαζόμενοι δεν απολύθηκαν, αλλά συμφώνησαν να τερματίσουν τα συμβόλαιά τους. Επίσης είναι αναληθές ότι αυτοί που αποχώρησαν ήταν χαμηλόμισθοι. Αντίθετα ήταν μάλλον καλοπληρωμένοι και έλαβαν σημαντικά πακέτα αποζημιώσεων. Αυτό όμως που δεν αναφέρεται είναι ότι ο ΟΠΑΠ προχώρησε επίσης σε προσλήψεις και η διαδικασία αυτή θα συνεχιστεί, όσο διαρκεί η αξιολόγηση του προσωπικού από την ανεξάρτητη εταιρεία που έχουμε προσλάβει για τον σκοπό αυτό. Πάντως, μας κάνει εντύπωση η κριτική που γίνεται στο συγκεκριμένο θέμα, δεδομένου ότι, ένα από τα πρώτα μηνύματα που λάβαμε πριν αναλάβουμε τον ΟΠΑΠ, ήταν ότι επρόκειτο για μια επιχείρηση με υπεράριθμο προσωπικό.

Στρατηγικές

– Ποια είναι η στρατηγική εξόδου που ακολουθούν οι μέτοχοι της Emma Delta στις επενδύσεις τους και ποια είναι η στρατηγική αυτή –αν υπάρχει- στον ΟΠΑΠ;

– Ο κ. Γίρι Σμετς, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Emma Delta, χαρακτηρίζεται μακροπρόθεσμος επενδυτής. Σήμερα, πέρα από την επένδυσή του στον ΟΠΑΠ, ο ίδιος είναι επικεφαλής της Home Credit και υπεύθυνος για την περαιτέρω ανάπτυξή της στον κόσμο. Οσο διάστημα τον γνωρίζω -και αυτό συμβαίνει για αρκετά χρόνια- προσπαθεί σκληρά για την ανάπτυξη της εταιρείας και νομίζω ότι διαθέτει αρκετή στρατηγική σκέψη για να κάνει το ίδιο και στον ΟΠΑΠ. Το ίδιο θα έλεγα ότι ισχύει για τον συνεπενδυτή του στην Emma Delta, Κάρεν Κομάρεκ.

Επαναδιαπραγμάτευση για την τεχνολογική στήριξη με Intralot

– Ποιες είναι οι πιο σημαντικές αλλαγές που επήλθαν στις συμφωνίες των μετόχων στα Ελληνικά Λαχεία, και αν αυτές ανέκοψαν τις νομικές ενέργειες που είχαν ξεκινήσει στο παρελθόν;

– Ως εταίροι καθίσαμε και συζητήσαμε εκ νέου τις συγκεκριμένες συμφωνίες που έγιναν ιδιαίτερα γνωστές τον Μάιο του 2013. Επιπλέον ξανασυζητήσαμε τις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών προς την Ελληνικά Λαχεία. Οι νέες συμφωνίες στις οποίες καταλήξαμε νομίζουμε ότι είναι πιο δίκαιες απ’ ό,τι οι αρχικές, ενώ υπήρξε ένας πιο λογικός συμβιβασμός στο θέμα των προμηθειών. Οι αμοιβές στις προμήθειες μειώθηκαν και αυτό ισχύει, τόσο για τους εταίρους μας, Intralot και Scientific Games, όσο και για τον ΟΠΑΠ. Στο τέλος της ημέρας, θεωρώ ότι πετύχαμε μια ρεαλιστική και λογική διαπραγμάτευση η οποία σταμάτησε κάθε νομική ενέργεια που είχε ξεκινήσει στο παρελθόν. Επίσης επαναδιαπραγματευόμαστε τη συμφωνία παροχής τεχνολογικών υπηρεσιών από την Intralot, για την οποία δεν μπορώ να πραγματοποιήσω κάποιο σχόλιο, εκτός του ότι η συμφωνία αυτή θ’ ανακοινωθεί πολύ σύντομα.

– Γιατί οι πράκτορές σας αρνούνται να υπογράψουν τις συμβάσεις πώλησης των λαχείων;

– Πράγματι οι εκπρόσωποι των πρακτόρων πριν από λίγες ημέρες εξέδωσαν μια επιθετική ανακοίνωση η οποία δεν βοηθά τη διαδικασία επίτευξης μιας συμφωνίας. Είμαστε όμως πεπεισμένοι ότι μπορεί να εξευρεθεί η κατάλληλη λύση, αφού η προμήθεια που τους προσφέρεται είναι αρκετά ελκυστική, ειδικά αν εξετάσει κάποιος το γεγονός ότι οι πράκτορες δεν πρόκειται να προβούν σε καμία νέα επένδυση για την πώληση του συγκεκριμένου προϊόντος. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι εκπρόσωποι των πρακτόρων επιδιώκουν η προμήθεια 8% επί των εσόδων που τους προσφέρουμε για την αρχική 12μηνη περίοδο να ισχύσει και για τα 12 έτη ισχύος της άδειάς μας. Εμείς δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε το αίτημα αυτό και επιθυμούμε μια αναδιαπραγμάτευση της προμήθειας μετά την παρέλευση της πρώτης 12μηνης περιόδου.

– Οι υφιστάμενες προμήθειες των πρακτόρων στα υπόλοιπα παιχνίδια του ΟΠΑΠ θ’ αναθεωρηθούν;

– Είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητηθεί με τους πράκτορες, είτε αυτό αφορά το επίπεδο της προμήθειας γενικά, είτε την προμήθεια που προσφέρεται σε κάθε κατηγορία παιγνίων. Αν για παράδειγμα επιλέξουμε ν’ αυξήσουμε την ελκυστικότητα ενός παιγνίου, παρέχοντας π.χ. μεγαλύτερες αποδόσεις στους παίκτες, το κόστος αυτό δεν πρέπει να επωμιστεί αποκλειστικά ο ΟΠΑΠ, αλλά να επιμεριστεί αναλογικά σε όλους όσοι κερδίζουν από την αύξηση αυτή των πωλήσεων. Επιπλέον, ο ΟΠΑΠ πρέπει να διαθέτει τη δυνατότητα ν’ αυξήσει τις προμήθειες πάνω από το γενικά αποδεκτό όριο του 8%, έτσι ώστε να έχει στα χέρια του ένα πραγματικό εργαλείο εμπορικής πολιτικής.