ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Το ηλεκτρικό ρεύμα, η διασύνδεση νήσων

grammata-anagnwstwn--5

Κύριε διευθυντά
Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα έχει γίνει το σλόγκαν της εποχής. Είναι περίπου η θαυματουργή μέθοδος να γλιτώσουμε από την επιβάρυνση των λογαριασμών ηλεκτρικού με το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ). Η ΡΑΕ, υπεύθυνη αρχή για τη ρύθμιση της λειτουργίας της αγοράς Η.Ε., πιέζει για την ταχεία κατασκευή των διασυνδέσεων. Αφήνει ακόμη να εννοηθεί ότι μπορεί να κάνει χρήση του δικαιώματος που της δίνει ο νόμος να προχωρήσει η ίδια στις ανάλογες κατασκευές. Ακούστηκε επίσης το παράδοξο ότι ο ΑΔΜΗΕ προσπαθεί ν’ αναλάβει αυτός διασυνδέσεις νησιών έναντι άλλων, κάτι που είναι τουλάχιστον απαράδεκτο, αφού ο νόμος (4001/2011) δίνει στον ΑΔΜΗΕ αυτή την αρμοδιότητα και μόνο αν αρνηθεί μπορεί η ΡΑΕ να προχωρήσει η ίδια στην κατασκευή. Αυτό το τελευταίο δεν έχει γίνει ποτέ και είναι πολύ αμφίβολο αν θα τολμήσει η ΡΑΕ να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση, αφού πρέπει να τεκμηριώσει την άρνηση του ΑΔΜΗΕ, το επείγον του εγχειρήματος και το σαφώς αυξημένο κόστος που θα προκύψει.

Ομως οι υποβρύχιες διασυνδέσεις είναι ακριβές εγκαταστάσεις που επιβαρύνουν ομοίως τους λογαριασμούς με τη μορφή του κόστους μεταφοράς, κάτι που συνήθως αποσιωπάται. Επομένως εάν το όφελος μείον την επιβάρυνση δίνει θετικό αποτέλεσμα η διασύνδεση είναι επωφελής, άλλως όχι. Αυτό το πολύ απλό πρέπει να είναι η βάση για την απόφαση κατασκευής κάθε διασύνδεσης. Σημειωτέον ότι για τη σύνδεση των νησιών έχει εκπονηθεί μελέτη το 2010, είναι δυνατόν να προχωρήσει κατασκευή με βάση τη μελέτη αυτή; Πρέπει οπωσδήποτε να επικαιροποιηθεί η μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές συνθήκες. Δεν είναι δυνατό να κατασκευάζονται έργα χωρίς να είναι εξασφαλισμένο το όφελος του καταναλωτή. Αυτή η τακτική ακολουθείτο συστηματικά από τη ΔΕΗ και κατόπιν από τον ΑΔΜΗΕ για έργα αυτής της κατηγορίας και προφανώς πρέπει να συνεχίζει απαρέγκλιτα και σήμερα, διότι αυτή είναι η μόνη νομιμοποίησή τους.

Πρόσφατα έγιναν με κάθε επισημότητα τα εγκαίνια της 1ης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα. Το έργο αυτό ξεκίνησε πριν από 30 χρόνια περίπου, όπου η ΔΕΗ προχώρησε σ’ εγκαταστάσεις σύνδεσης (μέσω της γραμμής της Καρύστου), πόντισε τα υποβρύχια καλώδια και όταν έφτασε στις επίγειες εγκαταστάσεις σταμάτησε λόγω αντιδράσεων τοπικών φορέων. Εκτοτε, παρά τις προσπάθειές της, δεν κατέστη δυνατό να προχωρήσουν τα έργα. Σχεδιάστηκε πριν από 15 χρόνια η διασύνδεση μέσω του Λαυρίου χωρίς πρακτικά επίγειες εγκαταστάσεις, και φυσικά με πολύ αυξημένο κόστος. Δημοπρατήθηκε το έργο πριν από 5 χρόνια, αλλά η προσφορά κρίθηκε απαράδεκτη και έτσι σχεδιάστηκε με 3 φάσεις και ήδη ολοκληρώθηκε η πρώτη. Στο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ έχουν περιληφθεί οι επόμενες φάσεις.

Η διασύνδεση της Κρήτης έχει ξεκινήσει ομοίως πριν από 30 χρόνια. Πρόκειται για μια δύσκολη και δαπανηρή εγκατάσταση. Σχεδιάστηκε η σύνδεση να γίνει με την Πελοπόννησο, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος. Πριν από 15 χρόνια σχεδιάστηκε η αναβάθμιση των δικτύων της Πελοποννήσου, κάτι απαραίτητο για τη γραμμή της Κρήτης, αλλά και για τη μονάδα που ατυχώς έφτιαξε η ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη, που ενώ έχει ισχύ 800 MW, λειτουργεί με μισή ισχύ διότι το δίκτυο 400KV δεν έχει προχωρήσει. Δυστυχώς οι υπουργοί προτίμησαν να μη κακοκαρδίσουν τους τοπικούς άρχοντες που αντιδρούσαν, συνήθως για να κολακέψουν τους δημότες και να κερδίσουν ψήφους στις επόμενες εκλογές! Ετσι, η σύνδεση σχεδιάστηκε να γίνει με την Αττική με διπλάσιο κόστος!

Παρά τις πιέσεις της ΡΑΕ που ήθελε εδώ και τώρα την κατασκευή της σύνδεσης, η προηγούμενη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ ξεκίνησε τη «μικρή» διασύνδεση, δηλαδή μια γραμμή μέσω Πελοποννήσου με μικρή ισχύ που όμως αντιμετωπίζει τα σημαντικότερα και επείγοντα προβλήματα και ήδη προχωρεί η δημοπράτησή της. Η μεγάλη διασύνδεση έχει προγραμματιστεί για αργότερα. Ομως οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Με δεδομένη τη μικρή διασύνδεση και με τιμή πετρελαίου και φυσικού αερίου να έχει υποστεί μεγάλη μείωση, το όφελος από την κατασκευή και της μεγάλης διασύνδεσης πρέπει να αποδειχτεί με νέα μελέτη σκοπιμότητας.

Η μελέτη που έχει εκπονηθεί το 2011 σίγουρα δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες. Αναμένομε επομένως τη μελέτη αυτή και μόνο εφόσον δίδει θετικό αποτέλεσμα να προχωρήσουν τα έργα. Η διασύνδεση αυτή αποτελεί επίσης τμήμα του έργου της ηλεκτρικής γραμμής Ισραήλ – Κύπρος – Κρήτη – Αττική, ισχύος 2000 MW. Πρόκειται για έργο «φάντασμα», για το οποίο θα επανέλθομε σύντομα.

Αλβέρτος Μαϊσης, Πρώην δ/ντής στη Γεν. Δ/νση Μεταφοράς της ΔΕΗ

to-ilektriko-reyma-amp-nbsp-i-diasyndesi-nison0
Ενας «αιρετικός» ανάμεσα σε τόσους και τόσους ομολόγους του αγίους, ανήσυχος ακόμα και Εκεί, στον Παράδεισο, απάγκιο ψυχών δικαιωμένων που αφήνοντας πίσω την τύρβη της ματαιότητας παραδίδονται στην αιώνια γαλήνη του επέκεινα, «εν τόπω αναψύξεως». Ο (άγιος) Κασσιανός έπεσε λοιπόν στη δυσμένεια του εορτολογίου με την ποινή της «δίσεκτης περιοδικότητας»· αναφορά στην εν λόγω –μη εφέσιμη– ετυμηγορία κάνουν επίσης οι Γεώργιος Βιζυηνός και Χρήστος Χριστοβασίλης. Ο επιστολογράφος της «Κ» με κατανυκτική οικονομία και με αφορμή ταξίδι του στην Κύπρο μιλάει για μια, αίφνης κτηθείσα, υπέρλογη αίσθηση βαθέος βιώματος καταστάσεων… Στη φωτογραφία, η αφιερωμένη στον άγιο Κασσιανό εκκλησία, στην παλιά Πόλη της Λευκωσίας.