MATTER OF CLASS

Τα ιδιωτικά σχολεία κέρδισαν γρήγορα το στοίχημα

Τα ιδιωτικά σχολεία κέρδισαν γρήγορα το στοίχημα

Κατάφεραν όχι μόνο να παρέχουν ποιοτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες, αλλά και να εξασφαλίσουν μοναδικά ποσοστά συμμετοχής μαθητών –μεγαλύτερα του 90%– στα διαδικτυακά μαθήματα.

Τα ιδιωτικά σχολεία έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά στην αναστολή λειτουργίας των σχολείων που αποφάσισε η κυβέρνηση και έτσι κέρδισαν το στοίχημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Μάλιστα, πολλοί υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων ζήτησαν και από τα φροντιστήρια να μην κάνουν διά ζώσης μαθήματα, αλλά διαδικτυακά. Στοιχείο που καταδεικνύει τη σημασία της τηλεκπαίδευσης, και μάλιστα σε μια τόσο σημαντική στιγμή για τον μαθητή και την οικογένειά του.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει στο «Κ» ο κ. Σοφοκλής Σωτηρίου, υπεύθυνος τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης σε ιδιωτικό εκπαιδευτήριο, τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία ανταποκρίθηκαν πολύ γρήγορα στα νέα δεδομένα και κατάφεραν όχι μόνο να παρέχουν ποιοτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες (εμπλουτισμένα μαθήματα με ποικίλες δράσεις εξ αποστάσεως), αλλά και να εξασφαλίσουν μοναδικά ποσοστά συμμετοχής μαθητών –μεγαλύτερα του 90%– στα διαδικτυακά μαθήματα. «Μάλιστα δόθηκε και η μοναδική ευκαιρία να καταγράψουμε και τον θετικό αντίκτυπο της προσωποποιημένης διδασκαλίας με περιπτώσεις μαθητών που τα πήγαν εξαιρετικά καλά στις εξ αποστάσεως αλληλεπιδράσεις τους, ενώ φαινόταν να αντιμετωπίζουν προβλήματα στο περιβάλλον της τάξης», παρατηρεί ο κ. Σωτηρίου.

Ίδιες εφαρμογές, μεγάλη λίστα εργαλείων

Οι τεχνολογικές εφαρμογές που χρησιμοποιήθηκαν στα ιδιωτικά σχολεία για τα ζωντανά μαθήματα είναι οι ίδιες που επέλεξε και το υπουργείο για την πραγματοποίηση των μαθημάτων σε όλα τα σχολεία. Για τις εφαρμογές ασύγχρονης εκπαίδευσης προτάθηκε μεγάλη λίστα εργαλείων, δίνοντας την ευκαιρία για την επιλογή που εξυπηρετούσε με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες του κάθε εκπαιδευτικού. Αυτό έδωσε μοναδική ώθηση στις εκπαιδευτικές κοινότητες των ιδιωτικών σχολείων να σχεδιάσουν τις δικές τους προσεγγίσεις, προσαρμοσμένες στα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Η αυτονομία και η ελευθερία που δόθηκαν στους εκπαιδευτικούς βοήθησαν την εκπαιδευτική διαδικασία να «ανθίσει» στα ιδιωτικά σχολεία.

Σε αυτό βέβαια συντέλεσε το πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων, με τη συνεχόμενη παρακολούθηση των διαδικασιών, την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων με συγκεκριμένους δείκτες (συμμετοχή μαθητών, επισκεψιμότητα των εκπαιδευτικών εφαρμογών, χρόνος ανταπόκρισης μαθητών, ποιότητα εργασιών), τη διαρκή επικοινωνία και αλληλεπίδραση μέσα από όλα τα διαθέσιμα κανάλια και την ισχυρή αλληλοϋποστήριξη των μελών της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας του κάθε σχολείου.

Η συμβολή των γονιών

Επιπροσθέτως, η μαζική συμμετοχή των μαθητών στα διαδικτυακά μαθήματα και στις εξ αποστάσεως εκπαιδευτικές δραστηριότητες υποστηρίχθηκε από τους γονείς και τους κηδεμόνες, που συνέβαλαν στο τελικό αποτέλεσμα, αρχικά εξασφαλίζοντας στους μαθητές τις βασικές συνθήκες συμμετοχής (σύνδεση και συσκευή), αλλά και μεταφέροντάς τους την πεποίθηση πως το σχολείο μπορεί να είναι κλειστό, αλλά η εκπαιδευτική διαδικασία δεν σταμάτησε και πρέπει να συνεχιστεί.

Δεν αρκούν όμως μόνο οι αριθμοί για να αποδείξει κάποιος πως το αναμενόμενο μαθησιακό αποτέλεσμα όχι μόνο δεν χάθηκε, αλλά συγκρίνεται με αυτό της παραδοσιακής διδασκαλίας. Η άποψη που προβλήθηκε και η αντίληψη που καλλιεργήθηκε τις τελευταίες εβδομάδες είναι ότι η αντιμετώπιση της διακοπής των μαθημάτων γίνεται με την άμεση «υποκατάστασή» τους από τηλεμάθημα. Για παράδειγμα, τα εργαστήρια φυσικών επιστημών «μεταφέρθηκαν» στο σπίτι, διαδραστικοί χάρτες τέθηκαν σε καθημερινή χρήση, η χορωδία συνέχισε τις πρόβες της από απόσταση, ενώ οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής δεν σταμάτησαν να φροντίζουν ώστε οι μαθητές να διατηρούν τη φυσική τους κατάσταση όσο έμεναν σπίτι.

«Ακούγονται και χρησιμοποιούνται τεχνικοί όροι, δίνεται έμφαση σε τεχνολογικά εργαλεία και όχι στην παιδαγωγική και εκπαιδευτική προσέγγιση, στον ρυθμό και στον τρόπο με τον οποίο το μάθημα από απόσταση πρέπει να εισάγεται στη νέα και πρωτόγνωρη καθημερινότητα των μαθητών. Είναι ξεκάθαρο ότι για τη σωστή οργάνωση της διδασκαλίας από απόσταση στο επίκεντρο πρέπει να είναι ο παιδαγωγικός σχεδιασμός και όχι τα τεχνολογικά εργαλεία», παρατηρεί ο κ. Σωτηρίου.

Και τα φροντιστήρια

Παράλληλα, η πλειονότητα των φροντιστηρίων έχουν δώσει βάρος στην εξ αποστάσεως προετοιμασία των υποψηφίων για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί τεστ προσομοίωσης για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ καθημερινά οι καθηγητές στέλνουν πακέτο ασκήσεων στους μαθητές προς επίλυση. Βέβαια, δεν λείπουν και οι γονείς που είναι επιφυλακτικοί. «Τις τελευταίες μέρες γίνεται πολλή συζήτηση και ακούγονται πολλά εναντίον της ψηφιακής εκπαιδευτικής διαδικασίας, κυρίως από γονείς που δεν το έχουν δει να εφαρμόζεται σωστά στην πλειονότητα των σχολείων και απαιτούν επιστροφή διδάκτρων στην περίπτωση της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Επίσης, ενστάσεις διατυπώνουν εκπαιδευτικοί που είτε φοβούνται να τολμήσουν την αλλαγή είτε δεν έχουν τη διάθεση να το κάνουν», παρατηρεί μιλώντας στο «Κ» ο κ. Γιώργος Νούλας, διευθυντής ιδιωτικού λυκείου. Και τονίζει: «Τα θετικά από τη διαδικασία της ψηφιακής εκπαίδευσης είναι τόσο πολλά, που δεν πρέπει να αφήσουμε την ατολμία, την άγνοια, την προκατάληψη, την τεχνοφοβία και ίσως κάποια μικροσυμφέροντα να μας κάνουν να χάσουμε την ευκαιρία που μας δόθηκε μέσα σε αυτή την κρίση». ■