ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Προανακριτική, ο Ν. Παππάς και το Μαξίμου

maximo

Σε φάση έντονης πόλωσης, με τον ΣΥΡΙΖΑ σε θέση άμυνας, θα εισέλθει το επόμενο διάστημα η πολιτική ζωή της χώρας, παρότι ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης είναι σαφής στη θέση ότι δεν επιθυμεί ούτε την «ποινικοποίηση» της αντιπαράθεσης ούτε τη δημιουργία μιας βιομηχανίας Εξεταστικών Επιτροπών.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι εν πολλοίς «νομοτελειακή»: Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να συζητηθούν τα πορίσματα των κομμάτων για την υπόθεση Παπαγγελόπουλου και η Ολομέλεια της Βουλής να αποφασίσει εάν θα δρομολογήσει ή όχι τις διαδικασίες που μπορεί να οδηγήσουν έως και στην παραπομπή του τέως αναπληρωτή υπουργού στο Ειδικό Δικαστήριο. Παράλληλα, αναφέρεται πως ο κ. Σάμπυ Μιωνή, που έδωσε στην Προανακρτική τμήμα συνομιλίας  με τον «εξ απορρήτων» του τέως πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα, Ν. Παππά, διαθέτει και πρόσθετα στοιχεία. Το ίδιο λέγεται και για τον εργολάβο Χρ. Καλογρίτσα, ενώ κατ’ ορισμένες πηγές, δεν αποκλείεται σε σχέση με τις ανωτέρω υποθέσεις να εμφανιστεί στο προσκήνιο και τρίτο πρόσωπο.

Οπως προαναφέρθηκε, ο κ. Μητσοτάκης επιθυμεί η πολιτική ζωή να κινηθεί εμπροσθοβαρώς. Ομως, όπως άφησε να εννοηθεί και κατά τη συζήτηση της περασμένης Πέμπτης στη Βουλή για τις πορείες, θα συζητηθεί και «ό,τι είναι αναγκαίο».  Στην πράξη τούτο σημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν θα αναλάβει πρωτοβουλία ούτε για τη διεύρυνση του κατηγορητηρίου στην υπόθεση της Novartis ούτε για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής για τον Ν. Παππά, αλλά θα αναμείνει τις εξελίξεις από την αναμενόμενη έρευνα της Δικαιοσύνης. Οπως λέγεται, εάν ζητηθεί  η άρση ασυλίας του κ. Παππά στο πλαίσιο βουλευτικών του καθηκόντων, η υπόθεση θα επιστραφεί στη Δικαιοσύνη. Εάν, όμως, ο φάκελος φθάσει στη Βουλή στο πλαίσιο του νόμου περί ευθύνης υπουργών, η τελευταία θα σταθμίσει τα δεδομένα και θα επιληφθεί της υπόθεσης. Με άλλα λόγια, οι όποιες εξελίξεις περί τον κ. Παππά παραμένουν ανοικτές, ενώ αντιθέτως στο «κάδρο» δεν πρόκειται να μπει ο Αλ. Τσίπρας με βάση την πάγια θέση του Μεγάρου Μαξίμου ότι «εναντίον πρώην πρωθυπουργών κινείται κανείς μόνον εάν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία». Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Μητσοτάκης εστιάζει στην «πραγματική πολιτική» με αιχμές την αναδιάταξη των κυβερνητικών δυνάμεων και την αξιοποίηση του πακέτου των 32 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, που πάντως με βάση τις συνεχιζόμενες διαφωνίες μεταξύ των κρατών-μελών είναι ανοικτό εάν θα αποφασιστεί στην επικείμενη –την Παρασκευή και το Σάββατο– Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. ή θα απαιτηθεί και νέα.

Οπως έχει αφήσει να εννοηθεί ο πρωθυπουργός, οι επερχόμενες αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα δεν θα αφορούν μόνο πρόσωπα, αλλά και «δομές», ώστε να θεραπευθούν δυσλειτουργίες και το υπουργικό σχήμα να καταστεί αποτελεσματικότερο. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Μητσοτάκης εξετάζει δύο εναλλακτικά σενάρια:  Ή την κατάτμηση κάποιων υπουργείων, ή τη δημιουργία θέσεων αναπληρωτών υπουργών με πλήρεις αρμοδιότητες. Σε αυτό το πλαίσιο παρεμβάσεις μπορεί να υπάρξουν στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης –με «αυτονόμηση» του τομέα των επενδύσεων– και Ναυτιλίας (διαχωρισμός Μεταφορών και Νησιωτικής Πολιτικής). Επίσης δεδομένο είναι ότι θα υπάρχει ένα πρόσωπο που θα αναλάβει να «τρέξει» τα ποσά από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ανοικτό παραμένει όμως εάν θα δημιουργηθεί μια νέα «δομή» εντός του Γραφείου του Πρωθυπουργού, εάν αυτή θα ενταχθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης ή θα συγκροτηθεί νέο υπουργείο.

Το πόρισμα Πισσαρίδη

Σημειώνεται, τέλος, ότι στο Μέγαρο Μαξίμου έφθασε το πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι καθηγητές προτείνουν 15 άξονες αναπτυξιακής πολιτικής, μεταξύ των οποίων:

• Μείωση του φορολογικού βάρους στη μισθωτή εργασία.

• Επιταχυνόμενες αποσβέσεις και μείωση κόστους ενέργειας στη μεταποίηση.

• Ενίσχυση βασικής έρευνας  στα πανεπιστήμια και κίνητρα για ενίσχυση της καινοτομίας.

• Ριζική αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης για ανέργους και εργαζομένους.

• Εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στον δεύτερο πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης.

• Δημιουργία εξειδικευμένων τμημάτων στα δικαστήρια για υποθέσεις σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος, με ανώτατο όριο έκδοσης απόφασης το ένα έτος.

• Συνέχιση και εμβάθυνση της ψηφιακής μεταρρύθμισης στη δημόσια διοίκηση και στον χώρο της υγείας.

• Εκσυγχρονισμός του συστήματος χρηματοπιστωτικής εποπτείας στον τομέα της προστασίας των επενδυτών.

• Σταδιακή μεταφορά πόρων του φόρου ακίνητης περιουσίας σε τοπικό επίπεδο.

• Ανάπτυξη υποδομών, στροφή σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων.