ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το ΣτΕ μπλοκάρει Ακτορα, Παντεχνική λόγω ασυμβιβάστου

Νέο ισχυρό πλήγμα δέχθηκε το αμφισβητούμενο νομικό καθεστώς του «βασικού μετόχου», το οποίο επιτρέπει σε ιδιοκτήτες Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να αναλαμβάνουν δημόσια έργα, επικαλούμενοι την «οικονομική αυτοτέλεια» συγγενικών τους προσώπων, τα οποία ελέγχουν κατασκευαστικές επιχειρήσεις. Με χθεσινή προσωρινή διαταγή του προέδρου του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) κ. M. Βροντάκη διατάσσεται η αναστολή των πιστοποιητικών διαφάνειας, που είχε εκδώσει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) για τις τεχνικές εταιρείες ΑΚΤΩΡ και «Παντεχνική». Οι δύο εταιρείες επρόκειτο να υπογράψουν συμβάσεις ανάληψης δύο σημαντικών εργολαβιών της Εγνατίας Οδού, συνολικού ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ.

Επιπλέον, με την ίδια διαταγή, η αναθέτουσα αρχή (η Εγνατία Οδός A.E.) «παρακαλείται να απόσχει της υπογραφής της συμβάσεως» μέχρι τις 17 Ιουνίου 2004, οπότε και εκδικάζεται άλλη προσφυγή, η οποία αφορά στην «οικονομική αυτοτέλεια» των βασικών μετόχων των ΑΚΤΩΡ και «Παντεχνικής».

Θυμίζουμε ότι ο εισηγητής του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη συγκεκριμένη υπόθεση θεωρεί ότι δεν αποδεικνύεται η «οικονομική αυτοτέλεια» και συνεπώς οι εν λόγω εταιρείες δεν μπορούν να διεκδικούν δημόσια έργα, αλλά επισημαίνει ότι μια τέτοια απαγόρευση αντίκειται στο ευρωπαϊκό δίκαιο.

Απόφαση του ΣτΕ

Τα δύο τμήματα της Εγνατίας Οδού, η ανάθεση των οποίων μετατίθεται για μετά τον Ιούνιο με βάση τη χθεσινή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, είναι το τμήμα Κόμβος Μετσόβου έως Κόμβο Παναγιάς (προϋπολογισμού 144,9 εκατ. ευρώ) και το τμήμα Ηγουμενίτσα – Ελευθεροχώρι (προϋπολογισμού 94,7 εκατ. ευρώ).

Στο πρώτο τμήμα είχε μειοδοτήσει, με βάση τον μαθηματικό τύπο επιλογής αναδόχου, η τεχνική εταιρεία ΑΚΤΩΡ και στο δεύτερο η «Παντεχνική».

Το τρίτο τμήμα (Νυμφόπετρα – Ρεντίνα – Ασπροβάλτα), το οποίο είχε προκυρηχθεί μαζί με τα δύο προηγούμενα τον περασμένο Ιούνιο, ανατέθηκε στις αρχές του έτους στην J&P – ΑΒΑΞ.

Το καθεστώς του «βασικού μετόχου», αλλά και ο μαθηματικός τύπος με τον οποίο επιλέγονται οι ανάδοχοι στα δημόσια έργα, αποτελούν δύο από τα σημαντικότερα «αγκάθια» που καλείται να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση.