ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΥΠΕΧΩΔΕ: νέα κοστολόγηση για όλα τα δημόσια έργα

Τη δική της σφραγίδα στα μεγάλα έργα αλλά και στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις -τουλάχιστον όπου κάτι τέτοιο είναι εφικτό- επιθυμεί να βάλει η νέα ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ηδη, ο υφυπουργός Δημοσίων Εργων, κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, σχεδιάζει παρεμβάσεις τόσο στο ζήτημα της κοστολόγησης των δημοσίων έργων όσο και στο θεσμικό πλαίσιο των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων. Ως προς το δεύτερο ζήτημα, δεδηλωμένος κυβερνητικός στόχος είναι η διαφανής και ουσιαστικότερη οικονομική συμμετοχή των ιδιωτών στα συγχρηματοδοτούμενα. Επί του παρόντος, στο μικροσκόπιο τίθενται δύο έργα, η ζεύξη Μαλιακού-Κλειδί και η υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης, τα τεύχη δημοπράτησης των οποίων αναμένεται να καθυστερήσουν ενάμιση μήνα επιπλέον. Ως προς τα δημόσια έργα, το ΥΠΕΧΩΔΕ επιθυμεί την ολοκλήρωση του νέου κοστολογίου υλικών και εργασιών στους προσεχείς μήνες. H νέα κοστολόγηση αποτελεί προϋπόθεση για την κατάργηση του μαθηματικού τύπου, αφού οδηγεί σε ασφαλέστερα συμπεράσματα ως προς τους προϋπολογισμούς. Για το θέμα έχουν επί έτη συγκροτηθεί ειδικές επιτροπές στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης (actioplan) για το Γ΄ ΚΠΣ. Ουδέποτε, όμως, υπήρξε ουσιαστική πρόοδος, με αποτέλεσμα οι προϋπολογισμοί των έργων να απέχουν σημαντικά από τις πραγματικές αξίες εργασιών και υλικών της αγοράς. Μάλιστα, αποτέλεσμα της ελληνικής αναβλητικότητας ήταν η αποστολή εγγράφου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ελληνική πλευρά, στο οποίο με δεικτικό τρόπο υπογραμμιζόταν το αυτονόητο ότι, δηλαδή, δεν απαιτείται η εκ θεμελίων διαμόρφωση ενός νέου κοστολογίου καθώς κυκλοφορούν ευρέως στην αγορά ειδικά προγράμματα λογισμικού, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση για την επεξεργασία των προκηρύξεων!

Αν αυτά συμβαίνουν στο παρασκήνιο, στο προσκήνιο του ΥΠΕΧΩΔΕ παραμένει το στοίχημα της έγκαιρης ολοκλήρωσης των ολυμπιακών υποδομών αλλά και της ταυτόχρονης ικανοποιητικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο προσανατολίζεται στην επέκταση της εργολαβίας για τη διαμόρφωση του χώρου γύρω από τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Το πρόσθετο κόστος για πράσινο, καθαρισμό της έκτασης από μπάζα και συντήρησής της υπολογίζεται περί τα 8 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, η ηγεσία του υπουργείου επιχειρεί έναν συμβιβασμό με την εταιρεία J&P Αβαξ που θα το υλοποιήσει, ώστε το κόστος να περιορισθεί στο ήμισυ. Παράλληλα, και δεδομένου του χρόνου που δεν επιτρέπει τη φύτευση δένδρων, για τον καλλωπισμό της περιοχής θα χρειασθεί να στρωθούν περίπου 450 στρέμματα γκαζόν, με κόστος 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, δηλαδή περί τα 900.000 ευρώ για το σύνολο της παρέμβασης.