ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επιμήκυνση με μικρότερο επιτόκιο αλλά και όρους

«Ανάσα»για την ελληνική οικονομία, με σημαντικά ανταλλάγματα ωστόσο, εξασφάλισε ο κ. Γ. Παπανδρέου στη μαραθώνια έκτακτη Σύνοδο Κορυφής για το Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας. Εν αντιθέσει με την Ιρλανδία, η οποία δεν δέχθηκε να αλλάξει το φορολογικό της καθεστώς και δεν διασφάλισε καμία διευκόλυνση, η Ελλάδα, τα ξημερώματα του Σαββάτου εξασφάλισε τα εξής:

Πρώτον, επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου των 110 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο 7,5 χρόνια και με περίοδο χάριτος 3 έτη.

Δεύτερον, μείωση του επιτοκίου κατά μία ποσοστιαία μονάδα (από 5,8% στο 4,8%) και για τα 110 δισ. ευρώ του δανείου. Οπως τόνισε στη συνέντευξη που παραχώρησε στις 3 το πρωί (ώρα Ελλάδος) ο κ. Παπανδρέου, η Ελλάδα έτσι εξοικονομεί περίπου 6 δισ. ευρώ σε τοκοχρεολύσια.

Τρίτον, τη δυνατότητα απευθείας αγοράς κρατικών ομολόγων από τον μόνιμο μηχανισμό στήριξης.

Από την άλλη πλευρά, τα ανταλλάγματα που ζητούν οι εταίροι μας για τις σημαντικές διευκολύνσεις που παραχώρησαν αποτυπώνονται με σαφήνεια στο κείμενο συμπερασμάτων. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι η Ελλάδα πρέπει «να συνεχίσει με αποφασιστικότητα τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, να αυξήσει την επιχειρησιακή ικανότητα για την εφαρμογή τους, να ολοκληρώσει πλήρως και ταχέως το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας ύψους 50 δισ. ευρώ, το οποίο έχει ανακοινώσει και να εισάγει ένα αυστηρό και σταθερό δημοσιονομικό πλαίσιο με την ισχυρότερη δυνατή νομική βάση, η οποία θα αποφασιστεί από την ελληνική κυβέρνηση».

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι παρά την αρχική βούληση ορισμένων εταίρων, κυρίως των Γερμανών, να εισαχθεί πρόβλεψη για συνταγματικό φρένο του χρέους, η ελληνική πλευρά (και όχι μόνο) αρνήθηκε, με αποτέλεσμα να αφεθεί στα κράτη-μέλη ο τρόπος, που βάσει της έννομης τάξης κάθε χώρας, θα τεθεί περιορισμός στο ύψος του ελλείμματος και του δημοσίου χρέους.

Μετά το πέρας της συνέντευξης Τύπου, σε συζήτηση με δημοσιογράφους ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου τόνισε ότι το πλήρες πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα παρουσιαστεί στα τέλη Μαρτίου. Τότε, όπως τόνισε, αναμένεται να ανακοινωθούν και οι πρώτες απόψεις της κυβέρνησης για τον μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα (μετά το 2013).

Σε κάθε περίπτωση, η χθεσινή συνεδρίαση των χωρών της Ευρωζώνης μπορεί να κατέληξε σε μια κατ’ αρχήν συμφωνία, ωστόσο οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν και θα επικυρωθούν στην επίσημη Σύνοδο της 25ης Μαρτίου. Μέχρι τότε, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης θα αναλάβουν να καθορίσουν επακριβώς όποιες τεχνικές λεπτομέρειες απομένουν.

Η προχθεσινή Παρασκευή για τον κ. Παπανδρέου ξεκίνησε με μια γρήγορη συνάντηση με τον πρωθυπουργό της Ιρλανδίας κ. Εντα Κένι και συνεχίστηκε με τις δύο μαραθώνιες συνεδριάσεις των 27 της Ε.Ε. για τη Λιβύη και των 17 της Ευρωζώνης για το Πακέτο Ανταγωνιστικότητας. Ο πρωθυπουργός ταξίδεψε ώς τις Βρυξέλλες, έχοντας τονίσει τις προηγούμενες ημέρες ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να συναινέσει σε τίποτε λιγότερο από τη συμφωνία για μια συνολική λύση, η οποία θα περιλαμβάνει και όλες εκείνες τις τεχνικές ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να χειριστεί με ευνοϊκότερους όρους την αποπληρωμή των δανείων προς την τρόικα.

Ακόμη και κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης στενοί συνεργάτες του τόνιζαν ότι ο πρωθυπουργός δεν πρόκειται να συναινέσει σε τίποτε λιγότερο από μια «συνολική λύση». Ενδεικτικό της αβεβαιότητας που επικρατούσε στην ελληνική κυβέρνηση, ήταν η μετάδοση αντιφατικών μηνυμάτων σχετικά με το προσχέδιο που είχε ετοιμάσει ο κ. Χέρμαν Βαν Ρομπέι ενόψει των διαπραγματεύσεων. Παρότι δεν συνηθίζεται, αυτή τη φορά το προσχέδιο κρατήθηκε εκτός δημοσιότητας.

Αποτέλεσμα ήταν τρεις διαφορετικές πηγές από το εσωτερικό της κυβέρνησης (και μάλιστα στον στενό πυρήνα των συνεργατών του πρωθυπουργού) να μη συμφωνούν στο πραγματικό περιεχόμενο του προσχεδίου. Και οι τρεις πλευρές συμφωνούσαν ότι οι εταίροι ζητούσαν την αυστηρή εφαρμογή του Μνημονίου και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Ωστόσο, επικρατούσαν διαφορετικές απόψεις σχετικά με το συνταγματικό φρένο χρέους. Μια πηγή μετέδιδε ότι το συνταγματικό φρένο αφορά την Ελλάδα και μόνον. Δεύτερη πηγή διέψευδε την πληροφορία αυτή και μια τρίτη πηγή ανέφερε ότι το συνταγματικό πλαφόν στο χρέος αφορά μόνο τις χώρες οι οποίες βρίσκονται ήδη σε καθεστώς Μνημονίου (Ελλάδα, Ιρλανδία).