ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περικοπές αλλά και καλύτερη εκπαίδευση

Σηματοδοτώντας την υιοθέτηση του «Καλλικράτη της εκπαίδευσης», ως στοίχημα πρώτης γραμμής κι ενώ οι «κατά τόπους» αντιδράσεις εντείνονται, το υπουργείο Παιδείας διαμηνύει ότι οι συνενώσεις σχολείων, πέρα από την εξοικονόμηση κονδυλίων, εξυπηρετούν τη βελτίωση του παρεχόμενου παιδαγωγικού έργου και την καλύτερη αξιοποίηση όλων των ειδικοτήτων εκπαιδευτικών.

Αυτό -προς το παρόν- δεν φαίνεται να πείθει μαθητές που προχωρούν σε καταλήψεις, σε πολλές περιπτώσεις με τη σιωπηρή συναίνεση γονέων, μερίδας εκπαιδευτικών, αλλά και δημοτικών αρχόντων προσδίδοντας χαρακτήρα διευρυμένης σύγκρουσης.

Το αμέσως προσεχές διάστημα η ηγεσία του υπουργείου -που ζητεί ευρύτερη κοινωνική και πολιτική συναίνεση για το εγχείρημα- θα προσμετρήσει τη δυναμική των κινητοποιήσεων, προειδοποιώντας παράλληλα ότι οι χαμένες λόγω μαθητικών καταλήψεων διδακτικές ώρες θα αναπληρωθούν με μαθήματα ακόμη και τα Σάββατα και τις αργίες.

Συνολικά, συνενώνονται 1.933 σχολεία και προκύπτουν 877 σε σύνολο 16.000 σχολικών μονάδων, με τις αντιδράσεις να επικεντρώνονται στην «καθημερινή μετακόμιση των μαθητών χιλιόμετρα μακριά» αλλά και στην κατάργηση 3.000-3.500 θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών.

Ως απάντηση σε εκπαιδευτικούς και ομοσπονδίες που προσανατολίζονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου ξεκαθαρίζει ότι ουδείς εκπαιδευτικός, που χάνει την οργανική του θέση, θα απολυθεί. Αντίθετα, θα τοποθετηθούν κατά προτεραιότητα σε σχολεία του ίδιου ή γειτονικού νομού. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί μαζί με τους λίγους διορισμούς μονίμων για το 2011-2012 θα καλύψουν τις ανάγκες, ενώ θα μειωθούν δραστικά οι διορισμοί αναπληρωτών. Τα υψηλότερα ποσοστά συνενώσεων καταγράφονται στην Καρδίτσα (44,4%), τις Σέρρες (42,6%), την Πρέβεζα (37%), τα Τρίκαλα (29,3%), την Κοζάνη (22,2%).

Την ίδια ώρα, πάντως, και τοπικοί άρχοντες αντιδρούν, φοβούμενοι από τη μια την «ερήμωση» περιοχών όπου κλείνουν σχολεία και από την άλλη το υψηλό κόστος που θα κληθούν να καταβάλουν οι δήμοι για τη μεταφορά των μαθητών σε μια περίοδο που πολλοί ΟΤΑ αντιμετωπίζουν οξύτατα οικονομικά προβλήματα.

«Είναι πολύ δύσκολη η διαδρομή από το ένα χωριό στο άλλο. Πρόκειται για έναν άσχημο επαρχιακό δρόμο με στροφές. Ανησυχώ πώς θα μετακινούνται τα παιδιά. Ποιος θα διασφαλίσει την ασφάλειά τους. Επίσης, το σχολείο που θα δεχθεί τα παιδιά του χωριού μας δεν έχει τις απαραίτητες υποδομές», ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Κ» ο κ. Βασίλης Κύρου, πατέρας τεσσάρων παιδιών από την Ανω Καμήλα Σερρών, το δημοτικό σχολείο, της οποίας θα συγχωνευθεί με αυτό του Προβατά για να δημιουργηθεί ένα εξαθέσιο δημοτικό.

Το παράδειγμα είναι ενδεικτικό, καθώς πρόκειται για μία από τις 1.523 σχολικές μονάδες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες θα συνενωθούν σε 672. Αλλες 410 στη δευτεροβάθμια συνενωθούν σε 205, με αποτέλεσμα συνολικά 1.933 σχολεία να συνενώνονται σε 877. Τα σχολεία που καταργούνται ανέρχονται σε 1.056, από τα οποία 851 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (σε σύνολο 10.798) και 205 της δευτεροβάθμιας (σε σύνολο 3.185). Την ίδια στιγμή, από τα στοιχεία του υπουργείου προκύπτει ότι προγραμματίζονται περί τις 100 ιδρύσεις σχολείων και στις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Το σχέδιο συνενώσεων, αφορά σχολεία από όλες τις περιφέρειες της χώρας. Ηδη, εστίες έντασης έχουν δημιουργηθεί σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Σέρρες, Κοζάνη, Λάρισα, Πιερία και αρκετοί μαθητές έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις. Η νέα εβδομάδα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει με περίπου 100 σχολεία. Παράλληλα με τον «Καλλικράτη της εκπαίδευσης», το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί μεταρρυθμίσεις στο Λύκειο, επίσης από την προσεχή σχολική χρονικά, που θα «συνδέονται» με το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ. (σχετικό ρεπορτάζ σελ. 29).