ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα υποβρύχια, ο κόμης και «τα χρήματα που μοιράσθηκαν…»

Η παρέα που είχε συγκεντρωθεί στη λίμνη της Ζυρίχης για να συζητήσει τους όρους της ανάληψης δράσης ενόψει του γιγάντιου προγράμματος εκσυγχρονισμού του στόλου των υποβρυχίων στην Ελλάδα στο πολυτελές ξενοδοχείο της ελβετικής πόλης, είχε στο επίκεντρο τον κόμητα φον Πίκλερ.

Πρόκειται για έναν πολύ γνωστό «μεσάζοντα» στις μεγάλες κρατικές «δουλειές» ανάμεσα σε γερμανικές εταιρείες και χώρες του εξωτερικού. Ο κόμης Πίκλερ που διατηρεί εξίσου καλές σχέσεις και με τα δύο μεγάλα κόμματα της Γερμανίας, φρόντιζε να κρατά «καθαρή» την πλάτη των Γερμανών πολιτικών είτε του φίλου και γνωστού του, πρώην σοσιαλδημοκράτη καγκελαρίου Γκέρχαρντ Σρέντερ, είτε των Χριστιανοδημοκρατών της Αγκελα Μέρκελ. Δεν είναι ξεκάθαρο ωστόσο, τι ακριβώς υπηρεσίες πρόσφερε στο «ντιλ» των υποβρυχίων ο κόμης Πίκλερ, αλλά είναι σαφές ότι δεν κλήθηκε από τη γερμανική εισαγγελία του Μονάχου και πολύ περισσότερο δεν έδωσε εξηγήσεις σε αυτήν.

Ο κ. Ματαντός

Την ίδια ώρα μία μικρή λεπτομέρεια του «κύκλου προσευχής», όπως ονομάσθηκε ο κύκλος των ανθρώπων που συζήτησε στην Ελβετία πριν ακόμα λάβει την τελική απόφαση το ΚΥΣΕΑ, μοιάζει τώρα να προβληματίζει τις ελληνικές εισαγγελικές αρχές: Ο αντιπρόσωπος του οίκου Ferrostaal στην Ελλάδα Μ. Ματαντός, σύμφωνα με τη γερμανική δικογραφία, είχε εκμυστηρευτεί στα στελέχη της εταιρείας «Χάουν και Μίλενμπεκ» ότι θα χρειαζόταν κάποια ενίσχυση προκειμένου να προσεγγίσει την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Ο κ. Ματαντός, που παρουσιάστηκε στις ελληνικές εισαγγελικές αρχές, διέθετε στενότερες σχέσεις με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, έχοντας υλοποιήσει προγράμματα που είχαν την αφετηρία τους σε αποφάσεις συντηρητικών κυβερνήσεων. Για τον λόγο αυτό επιστρατεύθηκαν νέα πρόσωπα, κυρίως για να αντλήσουν πληροφορίες από το «στρατόπεδο» των γαλλικών υποβρυχίων Dolphin, που αποτελούσαν τον κύριο ανταγωνιστή για τα γερμανικά υποβρύχια. Ενα μέρος των 80 εκατομμυρίων ευρώ που διοχετεύθηκαν για «διακριτικές πληρωμές» φαίνεται ότι δόθηκαν για να «αγοραστούν» πληροφορίες για τη στάση των Γάλλων ανταγωνιστών του γερμανικού κονσόρτσιουμ Hdw/Ferrostaal.

To σοβαρότερο, όμως, πρόβλημα που δεν λύθηκε με τη δίκη του πρώην υπουργού Αμύνης Ακη Τσοχατζόπουλου, παραμένει η αδυναμία να διαγραφούν οι χρηματικές ροές, καθώς, εκτός από την εθελοντική παράδοση λογαριασμών του κ. Ο. Μελά και κάποιες αναφορές του κ. Ν. Ζήγρα, η εισαγγελία δεν έχει καταφέρει ακόμα να συνθέσει τον «δρόμο» του χρήματος από τη Γερμανία, στον λογαριασμό της Λουκέρνης ή του Λιβάνου, πίσω στην Ελβετία, και από εκεί στους δικαιούχους των ποσών μέσα και έξω από την Ελλάδα.

Πού πήγαν τα χρήματα

Η Ferrostaal ναι μεν πλήρωσε για τελευταία φορά το 2007 στο πλαίσιο της διαιτησίας με τις εταιρείες Dolmarton και Wilberforce του κ. Α. Αβατάγγελου, ωστόσο, δεν φαίνεται τα ποσά να έχουν διοχετευθεί στα πρόσωπα που έπαιξαν ρόλο στην υπογραφή των συμβάσεων του 2000 και του 2002. «Τα χρήματα αυτά μοιράστηκαν το 2000 ώς το 2004…» είπε πρώην στέλεχος της Ferrostaal στην «Κ», ο οποίος κατηγορήθηκε στο πλαίσιο της δικαστικής έρευνας στη Γερμανία.

Από το 2004 και μετά επιστρατεύονται πρόσωπα που βρίσκονται στην υπηρεσία της Thyssen Krupp Marine Systems για να διασφαλίσουν την παραλαβή των υποβρυχίων από το πολεμικό ναυτικό και την αποπληρωμή των χρημάτων που απέμεναν. Τα χρήματα αυτά «έβγαιναν» από τη (μη) υλοποίηση αντισταθμιστικών προγραμμάτων ή από τον τρόπο με τον οποίο απεικονιζόταν η προστιθέμενη αξία που αντιστοιχούσε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

«Υλικά χρεώνονταν δύο φορές ή υλικά από άλλα κέντρα κόστους χρεώνονταν στα υποβρύχια» λέει στην «Κ» μηχανικός των Ναυπηγείων «καθώς το δεύτερο και το τρίτο υποβρύχιο που δεν είχαν εργασίες του πρωτοτύπου εμφανίζονταν να είναι ακριβότερα…». Η ελληνική πλευρά είχε ακόμα δυνατότητα να εισπράττει «δικαιώματα» από τον «Παπανικολή», που ήταν το πρώτο υποβρύχιο της κλάσης του (214), «δικαιώματα από τα οποία παραιτήθηκε…».

Από τα κατηγορητήρια δεν είναι σαφές «ποιος πήρε τι» στο πλαίσιο της ροής «μαύρου χρήματος» από τις γερμανικές εταιρείες προς τους φορείς λήψης αποφάσεων στην Αθήνα. Και αυτό είναι αμφίβολο ότι θα μπορούσε να βρεθεί χωρίς τη συνδρομή των ανθρώπων που πρωταγωνίστησαν στη διεκδίκηση της σύμβασης των υποβρυχίων.

Και τέταρτη γερμανική εταιρεία

Και σαν να μην έφταναν τα «βάσανα» των εισαγγελέων διαφθοράς, με τις τρεις γερμανικές εταιρείες που πρωταγωνίστησαν στη σύμβαση των υποβρυχίων, οι έρευνες της εισαγγελίας της Βρέμης προσθέτουν ακόμα μία εταιρεία, τη «Ραϊνμέταλ».

Μετά την κοινή έρευνα ελληνικών και γερμανικών αρχών, στις αρχές του φθινοπώρου στην Αθήνα, η γερμανική εταιρεία αποφάσισε να κλείσει τα γραφεία της στο Κολωνάκι και να αποσύρει τον αντιπρόσωπό της.

Η γερμανική εταιρεία διεκδικεί ένα μεγάλο εξοπλιστικό συμβόλαιο στη Σαουδική Αραβία και δεν θα ήθελε την περίοδο αυτή να γίνει θόρυβος για «μαύρα ταμεία» και δωροδοκίες σε σχέση με εξοπλιστικά προγράμματα.

Η απόφαση αυτή συνέπεσε με την πληροφορία ότι ο Ελληνας αντιπρόσωπος της εταιρείας, που φέρεται να εμπλέκεται στη διακίνηση 18 εκατομμυρίων ευρώ από ένα σύστημα υπεράκτιων εταιρειών, διοχέτευε τα χρήματα από το Λονδίνο σε εταιρεία στην οδό Σεντριέ της Γενεύης, την οποία είχε δημιουργήσει με τη βοήθεια μεγάλης γαλλικής τράπεζας και στην οποία κατετίθετο το σύνολο των συμβολαίων που κάλυπταν την κίνηση του χρήματος από και προς τους δικαιούχους.

Πάντως, εισαγγελικές πηγές της Βρέμης ανέφεραν στην «Κ» -υπό τον όρο της ανωνυμίας τους- ότι τα ποσά που έχουν εντοπισθεί και αφορούν τη δραστηριότητα της εταιρείας Atlas δεν αφορούν αποκλειστικά ή κυρίως τα υποβρύχια αλλά και άλλα εξοπλιστικά προγράμματα των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων και μάλιστα του στρατού ξηράς…