ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η νατοϊκή επιχείρηση και η τουρκική απροθυμία

Η νατοϊκή επιχείρηση και η τουρκική απροθυμία

Στο υπουργικό συμβούλιο της Πέμπτης, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Π. Καμμένος παρέθεσε στοιχεία αλλά κι ένα περιστατικό, προκειμένου να αναδείξει την τουρκική απροθυμία συνεργασίας στην προσπάθεια ανακοπής των προσφυγικών ροών. Κατ’ αρχάς ανέγνωσε μια αναφορά που προερχόταν από τη νατοϊκή μοίρα και κυρίως από τα πλοία «Bonn» (Γερμανία) και «Fredericton» (Καναδάς), σύμφωνα με την οποία εντοπίστηκαν 30 λέμβοι με πρόσφυγες να αποπλέουν από τα τουρκικά παράλια προς τα νησιά. Οι εντεταλμένοι αξιωματικοί των νατοϊκών πλοίων έστειλαν τα σχετικά σήματα στους Τούρκους λιμενικούς, οι οποίοι αναχαίτισαν μόνο τις 3 από τις 30 λέμβους. Δηλαδή μόνο μία στις δέκα περιπτώσεις.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο κ. Καμμένος ανέφερε και ένα περιστατικό το οποίο καταγράφηκε και από τα ραντάρ των ξένων πλοίων. Πριν από λίγες ημέρες καταγράφηκε μια πολύ επικίνδυνη αναχαίτιση τουρκικού αεροσκάφους τύπου F-16 νοτίως της Λήμνου, το οποίο, κατά παράβαση των κανόνων ασφαλούς αεροπλοΐας, είχε σβήσει τα φώτα πλοήγησής του.

Την εβδομάδα που πέρασε καταγράφηκαν προβλήματα και στην επαφή του Γερμανού υποναυάρχου Γιοργκ Κλάιν, διοικητή της SNMG 2, της μοίρας που θα περιπολεί στο Αιγαίο. Ο κ. Κλάιν αντιμετώπισε προβλήματα στη διαπεραίωσή του από το πλοίο «Bonn» προς τα τουρκικά παράλια (μεταφέρθηκε με δύο τουρκικά ελικόπτερα και αρκετές ώρες καθυστέρηση, με αιτιολογία μηχανική βλάβη του πρώτου). Ενώ στη γερμανική πλευρά προκάλεσε αλγεινή εντύπωση και το γεγονός ότι οι Τούρκοι απέφυγαν να απαντήσουν σε ερώτημα περί διάπλου του «Bonn» μεταξύ Λέσβου και Ανατολίας (όταν επισκεφθεί την περιοχή η Γερμανίδα υπουργός Αμύνης, Ούρσουλα φον ντερ Λάγιεν).

Εμπειροι παρατηρητές εκτιμούν ότι με βάση αυτά τα δεδομένα, τα οποία πλέον δεν είναι απλώς και μόνο σε επίπεδο διαπραγμάτευσης μεταξύ διπλωματών και αξιωματικών στο Βέλγιο, είναι βέβαιο ότι οι σύμμαχοι θα εντείνουν τις πιέσεις τους για ταχεία προώθηση της νατοϊκής επιχείρησης στο Αιγαίο.

Διπλωματικές πηγές ανέφεραν στην «Κ» ότι ο «διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και συγκεκριμένα στη διατύπωση «activity/operation» (δραστηριότητα/επιχείρηση) που υπάρχει με αυτήν ακριβώς τη διατύπωση στο τετρασέλιδο κείμενο της πολιτικής συμφωνίας σε επίπεδο Βορειοατλαντικού Συμβουλίου (NAC), επί του οποίου στηρίζονται και οι τεχνικές διαπραγματεύσεις για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό. Σε περίπτωση που προκριθεί ο όρος «activity», η «δραστηριότητα» της νατοϊκής μοίρας θα εξελιχθεί, βεβαίως, με βάση το διεθνές δίκαιο, όμως τόσο η Ελλάδα όσο και η Τουρκία θα διατηρούν το δικαίωμα να παραχωρήσουν ή όχι την άδεια στα πλοία της Συμμαχίας. Σε περίπτωση που προωθηθεί ο όρος «operation», ο νατοϊκός διοικητής μπορεί να επιχειρήσει χωρίς την άδεια ουδενός.

Η διπλή αναφορά αντικατοπτρίζει αφενός τις δυσκολίες στη διαπραγμάτευση για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, αφετέρου θεωρείται απαραίτητη σημείωση για τη νατοϊκή επιχείρηση στο Αιγαίο, που εκτιμάται από αρκετούς και ως «flag operation», δηλαδή ως «επιχείρηση σημαίας» που γίνεται προκειμένου να ενισχυθεί η συνολική παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή και υπό το φως των εξελίξεων στη Συρία.

Εκτιμάται ότι η αυριανή ημέρα είναι πολύ πιθανό να είναι και η πλέον σημαντική για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων που αφορούν τον επιχειρησιακό σχεδιασμό. Σήμερα, ο Τούρκος πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου θα επισκεφθεί την έδρα του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, λίγο πριν από την ευρωτουρκική Σύνοδο Κορυφής. Ενώ ο κ. Καμμένος θα συνοδεύσει τον πρωθυπουργό στις Βρυξέλλες, γεγονός που θεωρείται θετική ένδειξη. Παράλληλα, από προχθές τόσο ο κ. Κλάιν όσο και ο διευθυντής του επιτελείου της Ναυτικής Διοίκησης του ΝΑΤΟ στο Λονδίνο, Τζόρτζιο Λάτσιο (οι οποίοι βρέθηκαν στην Αθήνα την Παρασκευή), έχουν θέσει σε ανώτατο επίπεδο της Συμμαχίας όλα τα δεδομένα από τις επαφές τους.