ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η «ενηλικίωση» της ελληνικής οινικής παραγωγής

Η «ενηλικίωση» της ελληνικής οινικής παραγωγής

«Δεν υπάρχει πλέον λόγος να διοργανώνετε μικρές παρουσιάσεις ελληνικών κρασιών στο Βέλγιο – αρκεί να έρχονται οι Βέλγοι αγοραστές στο Οινόραμα». Η προτροπή του Βέλγου δημοσιογράφου οίνου Baudouin Havaux προς τους συμμετέχοντες του «Οινοράματος», της έκθεσης ελληνικού κρασιού που φέτος κλείνει τα 25 χρόνια συνεχούς παρουσίας, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο, απεικονίζει αυτό ακριβώς που ήταν η φετινή έκθεση: μια επίδειξη δύναμης του ελληνικού οίνου.

Περισσότερες από 2.000 διαφορετικές ετικέτες από εκατοντάδες οινοποιεία –περισσότερες από 400 ήταν νέες κυκλοφορίες– και αποσταγματοποιεία από όλη τη χώρα και το εξωτερικό περίμεναν τους επισκέπτες επαγγελματίες και απλούς οινόφιλους. Το εύρος των προϊόντων δείχνει τον δρόμο που έχει διανύσει το ελληνικό κρασί τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ένας από τους λίγους κλάδους που κατάφερε να συνεχίσει να αναπτύσσεται ακόμα και στα χρόνια της κρίσης στρεφόμενος στις εξαγωγές. Οι εξαγωγές ελληνικού κρασιού από το 2007 έως το 2018 σημείωσαν σε αξία αύξηση της τάξεως του 24,59%, 13,55% στη Γερμανία, 63,66% στη Γαλλία, 19,80% Κάτω Χώρες, 13,29% Αυστρία (στοιχεία ΚΕΟΣΟΕ-Κεντρική Συνεταιριστική Ενωση Αμπελοοινικών Προϊόντων).

i-enilikiosi-tis-ellinikis-oinikis-paragogis0

Η επόμενη φάση

Ο Βέλγος δημοσιογράφος –ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος του Concours Mondial de Bruxelles, ενός από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς κρασιού στον κόσμο– εξηγεί ότι το ελληνικό κρασί ήρθε ο καιρός να περάσει στην επόμενη φάση, όσον αφορά την προβολή και παρουσία του στην Ευρώπη, διοργανώνοντας εξειδικευμένες παρουσιάσεις και δοκιμές.

Η διαδρομή που έκανε το ελληνικό κρασί με τη δημιουργία εξαιρετικών ετικετών και την ανάδειξη μιας εικόνας που δεν περιορίζεται μόνο στο χύμα και στη ρετσίνα, είναι αξιοθαύμαστη. Ομως, ταυτόχρονα σημαντική είναι και η εξέλιξη των Ελλήνων καταναλωτών οίνου, ειδικά για τις νεαρές ηλικίες. Πάνω από 10.000 επισκέπτες, οι περισσότεροι από τους οποίους απλοί καταναλωτές, δοκίμασαν κρασιά στο «Οινόραμα», στην πλειονότητά τους ακολουθώντας την τυπική διαδικασία της δοκιμής, γευόμενοι μια γουλιά από το κρασί που επέλεγαν, την οποία στη συνέχεια έφτυναν στα ειδικά δοχεία. Παρέες με νέα παιδιά κρατούσαν σημειώσεις, δοκίμαζαν, και συζητούσαν τις εντυπώσεις τους. Πολλοί μάλιστα ανέβαζαν στο Facebook τις προτάσεις-προτιμήσεις τους. «Πάει ο καιρός που χρειαζόταν να εξηγήσεις ότι το αγιωργίτικο είναι κόκκινο κρασί», λέει οινοποιός που τα τελευταία χρόνια έχει σταθερά περίπτερο στην έκθεση. «Οι περισσότεροι επισκέπτες έρχονταν με τον κατάλογο στο χέρι και ζητούσαν να δοκιμάσουν συγκεκριμένα κρασιά», λέει η οινολόγος κ. Αννα Αγα από το κτήμα Κοκοτού.

«Η έκθεση μετά τόσα χρόνια έχει βρει το κοινό της, ανθρώπους που έχουν μάθει για το κρασί και παρακολουθούν τις εξελίξεις. Είναι ένα κοινό υψηλής ποιότητας», εξηγεί ο διοργανωτής της έκθεσης «Οινόραμα», Ντίνος Στεργίδης.

i-enilikiosi-tis-ellinikis-oinikis-paragogis1

Στον εμπνευστή και διοργανωτή του «Οινοράματος», ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου απένειμε τιμητική διάκριση για τη συμβολή του στον τομέα του οίνου. Η έκθεση κρασιού «Οινόραμα» διοργανώθηκε για 1η φορά το 1994 στο Ολυμπιακό Στάδιο και ύστερα από 25 χρόνια μπορούμε πλέον να μιλάμε για θεσμό.

Η επανάσταση του ροζέ

Ποιο κρασί ήταν ο πρωταγωνιστής στη φετινή διοργάνωση; «Ασφαλώς το ροζέ που αποτελεί τη νέα τάση. Στο ροζέ έχει γίνει πραγματικά μια επανάσταση, ακόμα και οινοποιεία που είχαν ροζέ κρασιά δημιουργούν και άλλα με διαφορετικά χαρακτηριστικά», λέει ο κ. Στεργίδης. Μία ακόμα τάση που έχει μάλιστα αρκετή ζήτηση στο εξωτερικό είναι τα λεγόμενα φυσικά κρασιά, δηλαδή οίνοι που έχουν παρασκευαστεί με εναλλακτικούς τρόπους οινοποίησης.