ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σε νέα χάραξη 141 από τα 191 χλμ. του οδικού άξονα της Κρήτης

Σε νέα χάραξη 141 από τα 191 χλμ. του οδικού άξονα της Κρήτης

Σε νέα χάραξη θα κατασκευαστούν 141 από τα 192 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Χανίων – Αγίου Νικολάου. Αυτό ανακοίνωσε από την Κρήτη ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, «συμπληρώνοντας» το προς παραχώρηση τμήμα Χανίων – Χερσονήσου με το τμήμα Κισσάμου – Χανίων, το οποίο έχει υψηλή κυκλοφορία αλλά καθόλου μελέτες και απαλλοτριώσεις. Οπως ανακοινώθηκε, όλες οι συμμετέχουσες στον «διπλό» διαγωνισμό κοινοπραξίες περνούν στην επόμενη φάση.

Ο κ. Σπίρτζης παρουσίασε τα δύο εναλλακτικά σενάρια που εξετάστηκαν από το Δημόσιο για την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Το σενάριο που το υπουργείο προκρίνει προβλέπει 141 χλμ. σε νέα χάραξη και 51 χλμ. σε υφιστάμενη (παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου). Ο νέος άξονας θα έχει 20 νέους ανισόπεδους κόμβους, γέφυρες συνολικού μήκους 18,8 χλμ. και σήραγγες συνολικού μήκους 32 χλμ.

Οπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Σπίρτζης, «επελέγη το σενάριο με περισσότερα χιλιόμετρα δρόμου αλλά λιγότερα χιλιόμετρα τούνελ. Με το σενάριο αυτό η κατασκευή ολόκληρου του άξονα, από Χανιά έως Χερσόνησο, εκτιμάται στο 1,7 δισ. ευρώ».

Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε επίσης ότι θα προστεθεί στο προς παραχώρηση τμήμα Χανίων – Χερσονήσου και το τμήμα Κισσάμου – Χανίων, μήκους 32 χλμ., λόγω του υψηλού κυκλοφοριακού του φόρτου. Το ερώτημα βέβαια δεν είναι μόνο πώς μπορεί να προστεθεί ένα τμήμα σε εν εξελίξει διαγωνισμό, αλλά και πώς το τμήμα αυτό δεν θα εξελιχθεί σε «θηλιά» για το Δημόσιο, καθώς δεν έχει μελέτες ή απαλλοτριώσεις.

«Στον διαγωνισμό έχει τεθεί ως προαίρεση η κατασκευή επιπλέον 32 χλμ., τα οποία αρχικά προορίζαμε για κάθετες συνδέσεις με τον ΒΟΑΚ», εξηγεί ο υπουργός Υποδομών. «Με τη μετατόπιση του δρόμου, οι κάθετες αυτές δεν χρειάζονται και τα χιλιόμετρα της προαίρεσης θα αξιοποιηθούν για την προσθήκη του τμήματος Κισσάμου – Χανίων. Οι υποψήφιοι ανάδοχοι δεν έχουν πρόβλημα – αντίθετα το υποστηρίζουν καθώς έχει υψηλή κυκλοφορία. Με δεδομένο ότι το τμήμα αυτό θα αποτελεί κομμάτι της προαίρεσης, αυτό σημαίνει ότι για να ξεκινήσει θα δώσει εντολή το Δημόσιο, δεν θα ξεκινήσει μαζί με το τμήμα Χανίων – Χερσονήσου. Τις μελέτες θα κάνει ο παραχωρησιούχος, ενώ το Δημόσιο θα έχει χρόνο να προκηρύξει τις απαλλοτριώσεις».

Στην εξέταση των δύο σεναρίων βοήθησαν οι μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου που πραγματοποιήθηκαν σε 21 σημεία (11 κατά μήκος του ΒΟΑΚ και 10 σε κάθετους άξονες) από τον Ιούλιο έως τον Νοέμβριο του 2018, καθώς και η έρευνα προέλευσης/προορισμού (με ερωτηματολόγια). Οπως φάνηκε από τις μετρήσεις, τη μεγαλύτερη κυκλοφορία στον ΒΟΑΚ έχει ο περιφερειακός Ηρακλείου (το τμήμα ανάμεσα στους κόμβους αεροδρομίου και Καρτερού είχε μέση ημερήσια κυκλοφορία 34.138 οχήματα και το τμήμα Γαζίου – Μοιρών 22.941 οχήματα). Ακολουθεί το τμήμα Γαλατά – Πλατανιά, στο κομμάτι Κισσάμου – Χανίων –που είχε μείνει εκτός διαγωνισμού παραχώρησης– και το τμήμα Γουβών – Χερσονήσου (με 15.761 και 14.731 οχήματα αντίστοιχα).

Οσον αφορά τον «διπλό» διαγωνισμό, όπως ανακοίνωσε ο κ. Σπίρτζης περνούν στη β΄ φάση όλοι οι συμμετέχοντες. Στο τμήμα Χανίων – Χερσονήσου, οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, Vinci, Μυτιληναίος-Acciona. Και στο ΣΔΙΤ Χερσονήσου – Νεάπολης οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ – Marguerite, Μυτιληναίος – Acciona – Intertoll, Shikun-Binui.

Οι ανακοινώσεις Σπίρτζη έγιναν αφορμή για την ανταλλαγή αιχμηρών δηλώσεων με τη Νέα Δημοκρατία, που τον κατηγόρησε για «κούφιες» υποσχέσεις.