ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απαγορευτικό στα φορτηγά λόγω παλιών ταχογράφων

s14_070719_taxografoi

«Δεμένα» εντός συνόρων παραμένουν πολλά φορτηγά διεθνών μεταφορών, καθώς μια καθυστέρηση στην προκήρυξη ενός διαγωνισμού βάζει… μαζικό χειρόφρενο. Ο λόγος για τον διαγωνισμό που αφορά τους ευφυείς ταχογράφους (ταχογράφοι που συνδέονται με σύστημα GPS), οι οποίοι βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας πρέπει από τις 15 Ιουνίου να είναι διαθέσιμοι στην ελληνική αγορά, όπως βεβαίως και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Πρακτικά, όσοι ιδιοκτήτες φορτηγών πρέπει να αναβαθμίσουν τους ταχογράφους θα πρέπει να προμηθεύονται τη νέου τύπου κάρτα, που αφορά τον ευφυή ταχογράφο ο οποίος θα αντικαταστήσει σταδιακά τους υφιστάμενους, ξεπερασμένης γενιάς, ψηφιακούς. Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών δεν είναι σε θέση να διαθέσει στους υπόχρεους τις νέες κάρτες ευφυών ταχογράφων λόγω καθυστερήσεων που σημειώθηκαν στον σχετικό διαγωνισμό.

Το πρόβλημα

Ετσι, με εγκύκλιο του υπουργείου Υποδομών προβλέπεται η παράταση ισχύος όσων ταχογράφων «έληγαν» έως τις 15 Ιουνίου, η οποία (παράταση) χορηγείται σε περίπτωση ελέγχου από τα μεικτά κλιμάκια. Η παράταση μπορεί να χορηγείται λόγω κωλυσιεργίας του υπουργείου Υποδομών στην ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού, ωστόσο δεν ισχύει για την κυκλοφορία των οχημάτων αυτών στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. «Οι ενιαίοι ευρωπαϊκοί κανόνες μας επιβάλλουν συγκεκριμένο εξοπλισμό. Σε περίπτωση που το δικό μας υπουργείο δεν διαθέτει τον νέο ευφυή ταχογράφο οι μόνοι που πληρώνουμε τα σπασμένα είμαστε εμείς. Οσοι είχαν προγραμματίσει να κινηθούν στο εξωτερικό δεν μπορούν να βγουν εκτός χώρας, καθώς δεν ισχύει η παράταση που μας χορηγείται από τις ελληνικές αρχές», εξηγεί στην «Κ» ο Κώστας Γεωργίου, ιδιοκτήτης φορτηγού.  

Το σχετικό αίτημα από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου προς τη διεύθυνση προμηθειών του υπουργείου Υποδομών υποβλήθηκε πριν από σχεδόν ένα χρόνο (6 Αυγούστου 2018). Με αυτό το έγγραφο επισημαινόταν ότι έπρεπε να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την προμήθεια καρτών των νέων ευφυών ταχογράφων. Στόχος ήταν να έχει στη διάθεσή της η σχετική υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών τις κάρτες, ώστε από τις 15 Ιουνίου κάθε ανανέωση ταχογράφου ή κάθε έκδοση νέου να γίνεται με βάση τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές που προβλέπουν πλέον τη χρήση του νέου τύπου. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε με καθυστέρηση, συμμετείχαν σε αυτόν δύο εταιρείες (Unisystems και Lykos), οι οποίες έχουν προσφύγει στα δικαστήρια για να λύσουν τις διαφορές τους σχετικά με τον διαγωνισμό. Ενδεικτικό της καθυστέρησης στη διαδικασία είναι το γεγονός ότι η εν λόγω προσφυγή θα εκδικαστεί στις 19 Ιουλίου, με την ημερομηνία υποχρέωσης παροχής ευφυών ταχογράφων να έχει παρέλθει.

Παράλληλα, εγκύκλιος του γενικού γραμματέα Μεταφορών Θάνου Βούρδα προβλέπει ότι η χορήγηση ευφυούς ταχογράφου από τις υπηρεσίες του υπουργείου θα ξεκινήσει στα μέσα Αυγούστου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να καλύψει την «τρύπα» των ταχογράφων με την ανάθεση του έργου (προμήθειας καρτών ευφυούς ταχογράφου) σε πολωνική εταιρεία.

Οι διαμαρτυρίες του κλάδου των ιδιοκτητών φορτηγών είναι φυσικά έντονες και οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών δέχονται συνεχώς τηλεφωνήματα από όλη τη χώρα. Ιδιαίτερα οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές από τη Βόρεια Ελλάδα που δραστηριοποιούνται συχνά στο εξωτερικό αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα, καθώς αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους με βάση τις παραγγελίες που έχουν. «Λίγοι είναι εκείνοι που θα ρισκάρουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό χωρίς ευφυή ταχογράφο, γιατί σε περίπτωση ελέγχου, την πατήσαμε», εξηγεί χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργίου. Ο κλάδος συνολικά βρίσκεται σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση τα τελευταία χρόνια, καθώς την εικόνα του συνθέτουν ένας γερασμένος στόλος, «truck drain» και υποκλοπή μεταφορικού έργου από «αλλοδαπά» φορτηγά. Η υψηλή φορολογία που καθιστά ασύμφορη τη δραστηριότητα στη χώρα, η μείωση του μεταφορικού έργου συνολικά λόγω οικονομικής συγκυρίας προκαλούν συνεχή εμπόδια στην ανάπτυξη του κλάδου, ο οποίος διατηρεί το 98% των χερσαίων μεταφορών. Μέσα σε αυτό το κλίμα έρχεται να προστεθεί και η τεχνητή «απαγόρευση εξόδου» για μεγάλο αριθμό των φορτηγών, που τροποποιεί ριζικά τον προγραμματισμό όσων οδηγών επρόκειτο να ταξιδέψουν στο εξωτερικό μεταφέροντας είτε αγαθά από την Ελλάδα είτε εισάγοντας προϊόντα στη χώρα. 

Γερασμένος στόλος

Η υψηλή φορολογία στη χώρα έχει «στείλει» μεγάλη μερίδα των ελληνικών φορτηγών στο εξωτερικό, καθώς όπως τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ (Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος) Απόστολος Κενανίδης η Βουλγαρία μετρά πάνω από 15.000 οχήματα ελληνικών συμφερόντων, με βουλγαρικές πινακίδες. «Υπολειπόμαστε από χώρες, όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τουρκία», εξήγησε ο ίδιος, σημειώνοντας ότι ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών μας φτάνει τα 20 έτη. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο φορτηγών μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών διαμορφώνεται στα 18,8 έτη στη χώρα μας, όταν σε ολόκληρη την Ε.Ε. ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 12 έτη. Αντίστοιχα, ο μέσος όρος ηλικίας των ελαφρών φορτηγών οχημάτων στην Ελλάδα ήταν τα 17,1 έτη, ενώ στην Ε.Ε. ο μέσος όρος ηλικίας αγγίζει τα 10,9 έτη. Τον νεότερο στόλο φορτηγών οχημάτων στην Ε.Ε. διαθέτει το Λουξεμβούργο, με μέσον όρο ηλικίας μόλις 6,6 έτη, ακολουθούμενο από τη Γαλλία με 7,6 έτη και τη Δανία με 7,7 έτη. Αντίστοιχα, ο μέσος όρος ηλικίας των ελαφρών φορτηγών οχημάτων ήταν τα 16,8 έτη, ενώ στην Ε.Ε. ο μέσος όρος ηλικίας άγγιζε μόλις τα 10,7 έτη.