ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παζλ, οξύμετρα και βαράκια τα «αξεσουάρ» για την καραντίνα

14s1pazl

Είναι δημιουργικό. Κρατάει απασχολημένους μικρούς και μεγάλους για πολλή ώρα και, το κυριότερο, σε εσωτερικό χώρο. Ο λόγος για το παζλ, την αξία του οποίου ανακάλυψαν οι Ελληνες στην εποχή της καραντίνας, με συνέπεια οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της γνωστής κατηγορίας παιχνιδιού να έχουν αυξηθεί σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο, πριν δηλαδή από την εξάπλωση του COVID-19 και στην Ελλάδα, κατά 1.654%. Δεν είναι μόνο το παζλ που περνάει τη δική του άνοιξη στην εποχή του κορωνοϊού. Είναι το μεγαλύτερο μέρος του ηλεκτρονικού εμπορίου που ζει τη δική του άνοιξη, καθώς οι δαπάνες των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές μέσω Διαδικτύου –χωρίς μάλιστα να συμπεριλαμβάνονται αυτές που κάνουν από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ– τρέχουν με τριψήφια ποσοστά ανάπτυξης.

Οι τρεις τάσεις

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) με τη συνεργασία των ηλεκτρονικών πλατφορμών Skroutz και BestPrice, της Google και της ομάδας eMarket Intelligence της Convert Group, την εβδομάδα από 30 Μαρτίου έως 5 Απριλίου 2020 (έκτη εβδομάδα κορωνοϊού στην Ελλάδα αλλά τρίτη εβδομάδα με κλειστά τα λιανεμπορικά καταστήματα), καταγράφηκε αύξηση της δαπάνης για αγορές μέσω Διαδικτύου κατά 134% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ο ρυθμός αύξησης βαίνει, μάλιστα, διαρκώς αυξανόμενος. Την πρώτη εβδομάδα που έκλεισαν τα λιανεμπορικά καταστήματα η δαπάνη αυξήθηκε κατά 58%, ενώ μία εβδομάδα μετά (23-29 Μαρτίου) η αύξηση της δαπάνης σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν ήταν 100%.

pazl-oxymetra-kai-varakia-ta-axesoyar-gia-tin-karantina0

Τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν στην πραγματικότητα να κυριαρχούν τρεις τάσεις στην κατανάλωση κατά την τρέχουσα πρωτοφανή συγκυρία: προϊόντα για τηλεργασία και επικοινωνία από απόσταση, προϊόντα για ψυχαγωγία και σωματική άσκηση στο σπίτι, καθώς και μέτρα αυτοπροστασίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι την πρώτη εβδομάδα λήψης περιοριστικών μέτρων (κλείσιμο σχολείων και ακολούθως επιχειρήσεων εστίασης) κατέγραψαν αύξηση οι πωλήσεις προϊόντων που σχετίζονται με την υγεία (81% αύξηση σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν), την επόμενη εβδομάδα, όταν έκλεισαν και τα λιανεμπορικά καταστήματα, αυξήθηκαν περισσότερο τα προϊόντα που υπάγονται στην κατηγορία ψυχαγωγία (152% αύξηση), για να εκτοξευθεί μετά στα ύψη η κατηγορία αθλητισμός – χόμπι (433% αύξηση).

Το παραπάνω αποτυπώνεται και στα στοιχεία για τα είδη με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο. Ετσι, στη δεύτερη θέση, μετά τα παζλ, ακολουθούν οι web cameras (αύξηση 1.256%) –λόγω των αυξημένων αναγκών για τηλεργασία και τηλεδιασκέψεις, αλλά ακόμη και για απλή επικοινωνία με φίλους και συγγενείς–, στην τρίτη θέση βρίσκονται τα γάντια μιας χρήσης (1.121%), στην τέταρτη θέση τα οξύμετρα (970%), οι συσκευές δηλαδή που μετρούν το επίπεδο του κορεσμού του αίματος σε οξυγόνο, ενώ στις τρεις επόμενες θέσεις βρίσκονται είδη γυμναστικής. Συγκεκριμένα, αλτήρες (βάρη) με τις πωλήσεις τους να καταγράφουν αύξηση κατά 875%, στρώματα γυμναστικής (772%) και μικρότερα βαράκια (679%). Τα καθαριστικά επιφανειών έχουν περίοπτη θέση και στο ηλεκτρονικό εμπόριο (668%), ενώ είτε από ανάγκη είτε από χόμπι οι Ελληνες αγόρασαν είδη ραπτικής (565%). Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν τα γυαλιά εργασίας με εξαπλάσιες πωλήσεις, προφανώς ως μέτρο αυτοπροστασίας από τον κορωνοϊό.

Τι δεν αγοράζουν

Ο περιορισμός των μετακινήσεων, από την άλλη, οδηγεί σε εξαιρετικά μειωμένες αγορές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, με συνέπεια οι πωλήσεις αμορτισέρ να είναι μειωμένες κατά 99%. Το ίδιο συμβαίνει και με πολλά είδη ένδυσης και υπόδησης. Βεβαίως, λόγω άνοιξης οι πολύ μειωμένες πωλήσεις σε μποτάκια, παλτά και μπουφάν, που καταγράφονται στην έρευνα, συνδέονται και με τη σταδιακή άνοδο της θερμοκρασίας.