ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Επιστολή διαμαρτυρίας των εργαζομένων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών

Επιστολή διαμαρτυρίας των εργαζομένων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών

«Με αφορμή το από 23 Ιουνίου 2020 πρωτοσέλιδο άρθρο της Καθημερινής καταγγέλλουμε ως εργαζόμενοι που υπηρετούμε επί σειρά ετών στην Αρχαιολογική Υπηρεσία τις πρωτοφανείς επιθέσεις και τον δημόσιο διασυρμό, που υφίσταται το τελευταίο διάστημα η Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών με αφορμή την υπόθεση ανέγερσης ξενοδοχείου επί της οδού Φαλήρου 5. 

Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τις σκοπιμότητες που εξυπηρετεί ο τρόπος παρουσίασης της συγκεκριμένης υπόθεσης από τα Μ.Μ.Ε. και η a priori απόδοση ευθυνών στην Εφορεία Αρχαιοτήτων και είμαστε επίσης απόλυτα αντίθετοι στην διαρροή και δημοσίευση στον τύπο σταχυολογημένων αποσπασμάτων του εμπιστευτικού πορίσματος της ΕΔΕ που είχε διαταχθεί για την διερεύνησή της. Η χρήση σημείων του πορίσματος για μια υπόθεση που ακόμη δεν έχει εξετασθεί αρμοδίως, παραβιάζει κατάφορα τα  συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των συναδέλφων που ελέγχονται, εκθέτει και προσβάλλει την προσωπικότητά τους και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με κάθε έννοια δικαίου και δικαιοσύνης. 

Αυτό που δεν προβάλλεται είναι ότι η ανέγερση πολυώροφων κτιρίων στην περιοχή Μακρυγιάννη, υπήρξε το αποτέλεσμα ενός προβληματικού αλλά πάντως δεδομένου κανονιστικού πλαισίου, όπως επισημαίνει και η πρόσφατη, με αφορμή το εν λόγω ακίνητο, απόφαση του Σ.τ.Ε. Επίσης, αυτό που δεν προβάλλεται είναι ότι η συγκεκριμένη Υπηρεσία – με οποιαδήποτε δομή και αν αναπτύχθηκε κατά τα τελευταία έτη – είχε εξαρχής επισημάνει την πολεοδομική πίεση στη συγκεκριμένη περιοχή, ζητώντας την επιβολή περιοριστικών μέτρων, αίτημα που ποτέ δεν υποστηρίχθηκε από τα συναρμόδια Υπουργεία, εξαιτίας μίας «ήδη διαμορφωμένης κατάστασης». Ωστόσο, χάρη στις  προσπάθειες της Εφορείας έχει διατηρηθεί σε λελογισμένα χαμηλό επίπεδο το ύψος στην περιοχή που είναι άμεσα προβαλλόμενη στο βράχο της Ακρόπολης. Πρόκειται για την περιοχή, που περικλείεται από τα οικοδομικά τετράγωνα ανάμεσα στις οδούς Μακρυγιάννη προς δυσμάς, Διονυσίου Αρεοπαγίτου προς βορρά, Λεωφόρο Συγγρού προς ανατολάς και Χατζηχρήστου προς νότο, όπου περιλαμβάνονται ήδη από την δεκαετία του 1970 μόνο 6ώροφες και 7ώροφες οικοδομές. Σε αυτή τη ζώνη ανήκει και η οδός Πορίνου στην οποία αναφέρεται το άρθρο της Καθημερινής.

Η ίδια Εφορεία μάχεται εδώ και χρόνια να περιορίσει την αισθητική και λειτουργική επιβάρυνση στο άμεσο περιβάλλον της Ακρόπολης, αλλά και των άλλων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων αρμοδιότητάς της, από τις ανεξέλεγκτες και συχνά αυθαίρετες χρήσεις (κεραίες κινητής τηλεφωνίας, άναρχη ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και υπαίθριου εμπορίου, αποτροπή κυκλοφορίας τουριστικών τρένων εντός του ιστορικού κέντρου της Αθήνας κ.ά.) και παράλληλα υπερασπίζεται με σθένος την εφαρμογή ενός εν ισχύ από το 2008 νομοθετικού πλαισίου, που διαφυλάττει τον αρχαιολογικό χαρακτήρα των Δυτικών Λόφων, όπου βρίσκεται και το σπουδαιότερο και υπέρτατο μνημείο των δημοκρατικών θεσμών, η Πνύκα.

Σε κάθε περίπτωση, με την εμμονική και μονόπλευρη παρουσίαση της συγκεκριμένης υπόθεσης από τον τύπο, υποβαθμίζεται το συνολικό έργο μίας νευραλγικής και πολυσχιδούς Υπηρεσίας που  διαχειρίζεται σημαντικότατους αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και μνημεία κάτω από εξαιρετικά πιεστικές συνθήκες και με τους προβολείς της δημοσιότητας διαρκώς στραμμένους επάνω της,  ενεργώντας πάντα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και με σκοπό την προστασία, ανάδειξη και προβολή του αρχαιολογικού και πολιτιστικού  αποθέματος της πρωτεύουσας. Η ίδια αυτή Υπηρεσία υλοποίησε και υλοποιεί, μεταξύ άλλων, έντεκα σημαντικά έργα ΕΣΠΑ για την αποκατάσταση και προστασία των μνημείων,  («Αναστήλωση, συντήρηση και ανάδειξη όλων των μνημείων της Νοτίου Κλιτύος Ακρόπολης: Ωδείο Ηρώδη Αττικού, Στοά Ευμένους, Ασκληπιείο, Διονυσιακό θεάτρο», «Προστασία και αποκατάσταση της αυλής της Κλεψύδρας στη Βόρεια Κλιτύ της Ακρόπολης» «Συντήρηση και ανάδειξη Ωρολογίου Κυρρήστου», «Συντήρηση τοιχογραφιών και στερεωτικές εργασίες στον Ι.Ν. Μεταμορφώσεως Σωτήρος (Κοττάκη)», «Δημιουργία μουσειακών αποθηκών και Ενοποίηση τμημάτων του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος», «Σωστικές επεμβάσεις στερέωσης νοτιοανατολικού πύργου αρχαίου φρουρίου Αιγοσθένων», «Επαναλειτουργία με νέες χρήσεις Παλαιού Μουσείου Ακρόπολης», «Στερέωση και συντήρηση ναού Ολυμπίου Διός», «Στερέωση και συντήρηση Ι.Ν. Αγίων Θεοδώρων Αθηνών», «Θ-ΙΝΚ: Το γκράφιτι ως ιστορική μαρτυρία και ως φθορά στα αρχαία μνημεία» «Ανοιχτό Εργαστήριο Συντήρησης των Μνημείων της Αθήνας με τεχνολογίες λέιζερ και LIDAR» κ.ά.).  Επίσης,  μεριμνά συνεχώς για την συντήρηση, βελτίωση και επέκταση των υποδομών που αφορούν στη λειτουργία των χώρων και μουσείων, αλλά και την εξυπηρέτηση των εκατομμυρίων κατ’ έτος επισκεπτών (όπως τα πρόσφατα έργα στην Ακρόπολη για την αναβάθμιση της αντικεραυνικής της προστασίας και των Η/Μ εγκαταστάσεων, την αντικατάσταση του ανελκυστήρα ΑμεΑ, των διαδρομών και του φωτισμού ανάδειξης), ενώ ανταποκρίνεται άμεσα στα χιλιάδες αιτήματα ιδιωτών και φορέων.

Ο πρωτοσέλιδος τίτλος της Καθημερινής «Πρακτική αδειοδοτήσεων» στην Ακρόπολη προσβάλλει το έργο όλων των εργαζομένων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών, θίγει την τιμή και την υπόληψή μας.

Οι υπάλληλοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών:

Κατερίνα Σταμούδη
Χάρις Στούπα
Σταυρούλα Ασημακοπούλου
Έφη Αλεξάκη
Έφη Γιαννικαπάνη
Αδαμαντία Γιάννου
Μαρία-Λουΐζα Παϊπέτη
Μαρία Ντούρου
Νίκος  Τσονιώτης
Βασιλική  Μπιζάκη
Δημήτρης  Σούρλας
Ανδριανή Μπακανδρίτσου
Μαρία Τσίχλη
Καρολίνα-Χριστίνα Πέρες
Μαρία Σακελλαράκη
Άγγελος Ζαρκάδας
Κλειώ Τσόγκα
Φιλία Πασαδάκη
Παναγιώτα Χαρμαλιά
Δώρα Ιππίκογλου
Ελευθερία Βολτυράκη
Τατιάνα Πούλου
Μαρία Λιάσκα
Έφη Κασάπογλου
Μαριλένα Κοντοπανάγου
Βασιλική Γεωργακά
Λεωνίδας Μπουρνιάς
Πανωραία Γκιόλια
Κατερίνα Ροδοπούλου
Νίκη Σακκά
Παναγιώτα Σκιαδοπούλου
Ευγενία Ίσκου
Σταμάτα Βανδώρου
Ανδρομάχη Παναγοπούλου
Ράινα Πούλη
Σωτήρης Φωτακίδης
Γιούλη Νεστορίδου
Μαργαρίτα Βενάκη
Χρυσαυγή Κουνδουράκη
Αλέξανδρος Λάγιος
Γιώργος Πίκουλης
Βασιλική Γεωργοπούλου
Γεωργία Παπαγιαννοπούλου
Μαρίνα Παπαγιαννοπούλου
Σπύρος Προύσαλης
Ευρύκλεια Αλεξανδράκη
Παναγιώτα Αναστασάκου
Γιώργος Ασλάνης
Αντώνης Βαλέρης
Πέτρος Δευτερήγος
Ελένη Καρακικέ
Ειρήνη Καραμουσκέτα
Ανδρέας Κοντονής
Βασιλική Μανουσιάδου
Ιωάννης Μαστρονικόλας
Παναγιώτα Νίκα
Μαρία Ξυνοστάθη
Εύχαρις Πακλατζίδη
Μαρία Ρουμαντζή
Νικολέττα Σέρρα
Ελένη Στεφανίδου
Γιώργος Χριστακόπουλος
Ευφροσύνη Σαμπά
Αντώνης Γεωργούσης
Μαρία Φλουσκάκου
Γαρυφαλλιά Πέρρου
Σοφία Παπιδά
Ειρήνη Αμπατζίογλου
Βασιλική Μυλωνά
Θεοδώρα Αντωνοπούλου
Χρήστος Τσαμαλδούπης
Μαρία Μαυρικοπούλου
Ιωάννα Παπαλόη
Κατερίνα Αθανασίου
Αργυρώ Εμμανουήλ
Μιρένα Χατζημανώλη
Κωνσταντίνος Λυμπέρης
Ελένη Λεμπέση
Ιωάννα Πίκουλη
Κωνσταντίνος Λόης
Στέλλα Στρατηγού
Έλλη Κόκκαλη
Χριστίνα Παπασταμάτη
Κατερίνα Σταμούδη
Μάρθα Αθανασίου
Φώτιος Κατέβας
Σεραφείμ Κορώσης»