ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μετά την πανδημία

unnamed

Η πτώση του τζίρου για την εστίαση στην Ελλάδα είναι δραματική. Ο χώρος γονατίζει και βρίσκεται αντιμέτωπος με μια πρωτοφανή κρίση, τη στιγμή μάλιστα που ανέμενε να ζήσει μία από τις καλύτερες χρονιές του, μια χρονιά απογειωτική όπως υποσχόταν ο τουρισμός. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, στις τουριστικές περιοχές η πτώση στον τζίρο βρίσκεται κοντά στο 80% και στα αστικά κέντρα κυμαίνεται γύρω στο 60%.

Πρόκειται για πραγματική καθίζηση, για μια νέα πραγματικότητα που όπως σημειώνουν έμπειροι επαγγελματίες, για πολλές επιχειρήσεις θα είναι μη αναστρέψιμη. Με απλά λόγια αρκετά μαγαζιά δεν θα ξανανοίξουν με ό,τι αυτό
συνεπάγεται.

Η εστίαση είναι ένας από τους πιο πολυπληθείς κλάδους σε αριθμό εργαζομένων. Ενδεικτικά, από το σύνολο των εργαζομένων που απασχολούνται σε επιχειρήσεις οι οποίες τέθηκαν σε αναστολή λειτουργίας, ποσοστό 32,4% αντιστοιχούσε στον κλάδο της εστίασης. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Ισως όμως αυτή να μην είναι η χειρότερη πρόβλεψη αν επιβεβαιωθούν οι φόβοι για δεύτερο κύμα έξαρσης του κορωνοϊού που ακόμη κι αν δεν οδηγήσει σε νέο lockdown, είναι βέβαιο ότι θα επιφέρει κι άλλο βαρύ χτύπημα στις επιχειρήσεις εστίασης. Το σοκ είναι ούτως ή άλλως ισχυρό. Η επίδραση της πανδημίας θα συνεχίσει να δημιουργεί τεράστια προβλήματα στον χώρο, με τον κορωνοϊό δεν θα ξεμπερδέψουμε ούτε εύκολα
ούτε γρήγορα.

Είναι ενδεικτικό ότι εννέα στους δέκα καταναλωτές –όπως φάνηκε σε έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος–, εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα διαρκέσει τουλάχιστον ώς το τέλος του 2021, ενώ τέσσερις στους δέκα εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει το 2022. Οι προσδοκίες είναι για όλους μειωμένες, το καταναλωτικό κλίμα άσχημο.

Αν όμως προσπαθήσει να δει κανείς πολύ πιο μακριά, ίσως οι αλλαγές που φέρνει στον τρόπο ζωής μας η πανδημία να μείνουν ακόμη κι όταν όλα θα έχουν τελειώσει, όποτε γίνει αυτό. Η τηλεργασία δημιουργεί νέα δεδομένα, η υγειονομική ανασφάλεια που πυροδότησε τόσο βίαια στον πληθυσμό η COVID-19 μπορεί να αλλάξει συμπεριφορές και συνήθειες. Οι προκλήσεις θα είναι για όλους μας μεγάλες. Ενα καινούργιο περιβάλλον διαμορφώνεται και η εστίαση πρέπει όχι μόνο να προσαρμοστεί αλλά ίσως και να επανεφεύρει τον εαυτό της.