ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H μουσική είναι άριστο φάρμακο για τους αθλητές

Ως «φάρμακο» για τη βελτίωση των αθλητικών επιδόσεων χρησιμοποιείται τώρα η μουσική, η οποία, όπως προκύπτει από επιστημονικές μελέτες, μειώνει τον φυσικό κάματο και αυξάνει τη μυϊκή ισχύ των αθλητών. Σύμφωνα με τις μελέτες αυτές, η μουσική μπορεί να χαλαρώσει τους αγχωμένους αθλητές, να τους ενισχύσει πριν από την αναμέτρηση, να αυξήσει με τον κατάλληλο ρυθμό την απόδοσή τους, αλλά και να βοηθήσει στη δημιουργία ενός θετικού περιβάλλοντος την ώρα της προπόνησης, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων τους. Οι περισσότερες ερευνητικές εργασίες έγιναν στο Brume University στη Μεγάλη Βρετανία από τον Ελληνα καθηγητή κ. Κώστα Καραγιώργη και τους συνεργάτες του και έδειξαν ότι η αποτελεσματική περίσπαση της προσοχής του αθλητή από τη μουσική οδηγεί σε αύξηση της θετικής διάθεσης και τη μείωση της φυσικής κόπωσης, που έρχεται πολύ αργότερα. H μουσική τον ταξιδεύει, εκτρέπει την προσοχή του από τη μυϊκή προσπάθεια και το αίσθημα της κόπωσης, ο αθλητής δεν νιώθει τα πόδια του που κουράζονται, τις αρθρώσεις που πονάνε, την αναπνοή του, που είναι βαριά. Μία από τις τεχνικές που χρησιμοποιεί η ερευνητική ομάδα, είναι η παραγωγή audio cassetes που περιέχουν εξατομικευμένη ενισχυτική μουσική για αθλητές όπως οι μαραθωνοδρόμοι. H μουσική συχνά συνδυάζεται με λεκτικές παροτρύνσεις για την ενίσχυση της ψυχολογίας των αθλητών.

Εξειδικευμένες επιλογές

Το θέμα της κατάλληλης χρήσης της μουσικής στον αθλητισμό αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων στη χώρα μας, καθώς μπορεί να εξελιχθεί σε μια πρακτική που προωθεί και δεν προσβάλλει το ολυμπιακό ιδεώδες, όπως συμβαίνει με τις φαρμακευτικές ουσίες και το dopping. Είναι άραγε τυχαίο που στην αρχαιότητα η διενέργεια των Μουσικών αγώνων γινόταν παράλληλα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες;

«Κανείς δεν έχει ασχοληθεί με το θέμα αυτό σοβαρά, παγκοσμίως», δηλώνει στην «K» ο καρδιολόγος – συνθέτης κ. Θανάσης Δρίτσας, που συγκαταλέγεται μεταξύ των πρωτοπόρων όσον αφορά τις θεραπευτικές εφαρμογές και την επιστημονική έρευνα στο αντικείμενο «μουσική στην Ιατρική».

«Παραδείγματος χάριν, η γρήγορη, δυνατή μουσική χώρου, που ακούγεται χωρίς καμιά διακύμανση στα γυμναστήρια, είναι εντελώς λάθος, διότι αυξάνει το στρες που νιώθει το σώμα. Δυστυχώς, ούτε οι προγυμναστές ούτε οι γυμναστές, αλλά ούτε και οι γυμναστικές ακαδημίες, δίνουν καθορισμένες οδηγίες για τη χρήση της μουσικής στην άσκηση».

Στο βιβλίο του «H μουσική ως φάρμακο», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις INFO ΗΕΑLΤΗ, ο κ. Δρίτσας αναφέρεται σε μια σειρά μελετών, οι οποίες δείχνουν ότι η μουσική μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με σωστή διατροφή, ως «ενεργειακό βοήθημα» στην προσπάθεια για τη μείωση της χρήσης φαρμακευτικών ουσιών από νέους που ασχολούνται συστηματικά με τον αθλητισμό. Οι έρευνες έδειξαν ότι η μουσική μπορεί να βελτιώσει την αθλητική επίδοση ενός αθλητή μέσω επίτασης της διέγερσης, αλλά και μέσω του συγχρονισμού του μουσικού ρυθμού, με κάθε στάδιο της άθλησης.

Βοηθάει τους αθλητές

«Πιστεύω ότι γενικώς στη ζωή του ανθρώπου έχει μεγάλη σημασία η μουσική αρμονία», δήλωσε στην «K» ο ολυμπιονίκης της άρσης βαρών Κάχι Καχιασβίλι.

«Στα παγκόσμια – πανευρωπαϊκά πρωταθλήματα απαγορεύεται η μουσική. O κόσμος προσπαθεί να είναι ήσυχος για να βοηθήσει τον αθλητή τη στιγμή των αγώνων. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρησιμοποιούμε μουσική στη διάρκεια της προετοιμασίας, της προπόνησης. Ισα ίσα μας βοηθάει. Μας συγκεντρώνει, μας ανεβάζει ψυχολογικά την κατάλληλη στιγμή και την κατάλληλη στιγμή μας χαλαρώνει. Στον αθλητισμό, όπως έχει σημασία να κουραστεί ο αθλητής, έχει και να ξεκουραστεί, να συνέλθει. Μέσα σε όλα τα βοηθήματα, γιατρούς, φυσικοθεραπευτές, μπάνια κ.λπ., περιλαμβάνεται και η μουσική. O κάθε αθλητής επιλέγει τη μουσική που του αρέσει, που τον συγκεντρώνει, ή τον χαλαρώνει».

– Κύριε Καχιασβίλι πιστεύετε ότι θα σας βοηθούσε να ακούτε αυτήν τη μουσική και στη διάρκεια των αγώνων;

– Αυτή είναι μια καλή ιδέα, μια πρόταση που μπορούμε να υποβάλουμε στην ομοσπονδία. O αθλητής μπορεί να δίνει τη συγκεκριμένη μουσική που επιλέγει στον οργανωτή και να παίζει στη διάρκεια της προσπαθείας του. Οπως γίνεται στη συγχρονισμένη κολύμβηση, στο πατινάζ, στη ρυθμική γυμναστική. Στην άρση βαρών δεν υπάρχει μέχρι στιγμής πρακτική σε αυτό.

Πότε είναι υποχρεωτική

Αντίθετα, στη ρυθμική γυμναστική η μουσική είναι υποχρεωτικός κανονισμός από το άθλημα. «Κάθε κίνηση πρέπει να ανταποκρίνεται σε αυτό που λέει η μουσική και σαν ρυθμός και σαν ήχος», λέει η εθνική προπονήτρια κ. Ια Χαρανά. Δεν επιλέγουμε μόνο τη μουσική που να είναι ευχάριστη και να εμπνέει τις αθλήτριες αλλά και μουσική που να εξυπηρετεί τη σύνθεση του προγράμματος που θέλουμε να πραγματοποιήσουμε. Πρέπει να επιλέξουμε διαφορετικά είδη μουσικής, τα οποία να μπορούν να μας βοηθήσουν να τοποθετήσουμε τις ασκήσεις των αθλητριών κατά τον καλύτερο τρόπο, ώστε να προκύπτει ένα ενιαίο χορογραφικό σύνολο».

Προσωπικό γουόκμαν

«Η επιλογή της κατάλληλης μουσικής ενδιαφέρει πολύ την προπόνηση των αθλητών εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων», σημειώνει ο κ. Δρίτσας, «και έχει σημασία για τους αθλητές. Δεν είναι εύκολο και ούτε μπορείς να βοηθήσεις κάθε αθλητή με ένα είδος, π.χ. Mozart και κλασικά κομμάτια μουσικής. Πρέπει ο προπονητής σε συνεργασία με έναν ειδικό που ασχολείται με το θέμα αυτό, να φτιάξει ένα CD με βάση τις δικές του ιδιαίτερες προτιμήσεις, το επίπεδο της παιδείας και τα μουσικά του ακούσματα. Κάθε αθλητής χρησιμοποιεί τη δική του «θεραπεία» για την προπόνηση, πρέπει να έχει το προσωπικό του walkman, γιατί αυτός ξέρει τους ρυθμούς του, πόσο γρήγορα θα αυξήσει την προσπάθεια, ποια μουσική του αρέσει. Μελέτες έχουν δείξει ότι κατά τη διάρκεια της άσκησης πρέπει το τέμπο της μουσικής να αυξάνεται προοδευτικά, ανάλογα με τον ρυθμό του αθλητή. Παραδείγματος χάριν, όταν ο τάπητας αυξάνει την ταχύτητά του, αυξάνεται προοδευτικά και το τέμπο της μουσικής».

Ιδιαίτερη σημασία έχει και τι μουσική θα επιλεγεί για τις μουσικές γέφυρες μεταξύ των αθλημάτων.

«Θα πρέπει να υπάρχει εναλλαγή μουσικών χρωμάτων, να μην κυριαρχούν τα ίδια συνεχή μονότονα ακούσματα, να αλλάζει το τέμπο, ώστε το κοινό να μην εξαντλείται και να διατηρείται το ενδιαφέρον ζεστό», υπογραμμίζει ο κ. Δρίτσας.