ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αναλγησία με θύματα χιλιάδες μαθητές

Οταν η Πολιτεία αδυνατεί να σταθεί στο πλευρό ατόμων και μάλιστα μικρών παιδιών… Οταν η Πολιτεία αποδεικνύεται ανεπαρκής, αδιάφορη, στο να βοηθήσει -όπως οφείλει- μαθητές που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή. Οταν η Πολιτεία αυτοκαταργεί το μείζον ζητούμενο, δηλαδή την αρχή των ίσων ευκαιριών… Τότε μιλάμε για αναλγησία, σκληρότητα και προ πάντων ντροπή. Για του λόγου το ασφαλές:

Ενα ολόκληρo σχολικό έτος θα πρέπει να περιμένουν τα δυσλεκτικά παιδιά (που υπολογίζονται σε πολλές χιλιάδες) για να διαπιστωθεί επισήμως το πρόβλημά τους και να τύχουν της απαραίτητης μέριμνας στο πλαίσιο της σχολικής διαδικασίας. Ενδεικτικό παράδειγμα: γονιός, που τον Σεπτέμβριο -με την έναρξη της σχολικής χρονιάς- ζήτησε ραντεβού από τα αρμόδια κέντρα διάγνωσης των σχετικών προβλημάτων, έλαβε την αποστομωτική απάντηση: «Ελάτε ξανά τον Μάιο, να σας κλείσουμε μία ημέρα με τον ειδικό…». Πρόκειται για μία ακόμη περίπτωση όπου το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αποδεικνύεται υπόδουλο της διοικητικής καχεξίας και της έλλειψης οργάνωσης και συντονισμού, με αποτέλεσμα τα όποια θετικά βήματα να ακυρώνονται στην πράξη. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τη στιγμή που τα διαφημισμένα -από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας- Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) αποδεικνύεται ότι, μόλις τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυσή τους, αντιμετωπίζουν σημαντικότατα προβλήματα σε προσωπικό, παρά τις πομπώδεις ανακοινώσεις για άρτια στελέχωση και εξοπλισμό. Το πρόβλημα, πάντως, έχει ήδη απασχολήσει τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία προσανατολίζεται στην άμεση λήψη μέτρων.

Ειδικότερα, στην αρχή λειτούργησαν 23 κέντρα και μέσα σε μία τετραετία ο αριθμός τους διευρύνθηκε ώστε από φέτος να λειτουργεί ένα σε κάθε περιφέρεια. H ενημέρωση των γονέων βοήθησε ώστε να αρχίσουν να εξαλείφονται οι προκαταλήψεις, καθώς η δυσλεξία δεν είναι πάθηση, απλώς το παιδί έχει δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης και στην απόδοση των γνώσεών του γραπτώς, χωρίς όμως να υπάρχει διανοητικό πρόβλημα. Συνολικά, σύμφωνα με τους τελευταίους υπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας, το 10% των παιδιών σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και TEE παρουσιάζουν δυσλεξία. Στο Λύκειο ο αριθμός μειώνεται, και πέρυσι μόλις 2.000 μαθητές συμμετείχαν στις Πανελλήνιες Εξετάσεις της B΄ και της Γ΄ Λυκείου. Παράγοντες του υπουργείου Παιδείας απέδωσαν -μιλώντας στην «K»- τη μείωση του αριθμού στο αυξημένο επίπεδο δυσκολίας στο Λύκειο.

Αποτέλεσμα είναι οι υπεύθυνοι των ΚΔΑΥ να δίνουν προτεραιότητα στις περιπτώσεις διάγνωσης των δυσλεξικών παιδιών της B΄ και της Γ΄ Λυκείου, τα οποία προετοιμάζονται για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, και να καθυστερούν τις υπόλοιπες αιτήσεις των μικρότερης ηλικίας μαθητών, που -παιδιά του Γυμνασίου και της A΄ Λυκείου- δίδουν μόνο ενδοσχολικές εξετάσεις. Μάλιστα, το πρόβλημα επιτείνεται καθώς εκτός από τις νέες αιτήσεις διάγνωσης, υπάρχουν και οι περιπτώσεις ανανέωσης, αφού η κάθε βεβαίωση ισχύει για μία τριετία, όπως ανέφερε στην «K» η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Δυσλεξίας κ. Αλίκη Τζεν.

«Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ, καθώς ελάχιστα ΚΔΑΥ είναι σε πλήρη ανάπτυξη με ειδικό παιδαγωγό, παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, λογοπεδικό και φυσιοθεραπευτή για κάθε περίπτωση προβλήματος. Αρκετά έχουν μόνο έναν ειδικό παιδαγωγό» συμπληρώνει η κ. Τζεν. Στην Αττική, μάλιστα, με τον μεγαλύτερο αριθμό μαθητικού πληθυσμού λειτουργούν μόνο 4 ΚΔΑΥ. Το ζήτημα, πάντως, έχει ήδη απασχολήσει την ηγεσία του υπουργείου, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες της «K», προτίθεται άμεσα -στο πλαίσιο του νέου προγραμματισμού- να προχωρήσει σε ενέργειες στελέχωσης των κέντρων, ώστε την επόμενη χρονιά να μην επαναληφθούν τα φετινά προβλήματα. Παράλληλα, μέλημά της είναι να δοθούν οι ευκαιρίες στους μαθητές αυτούς να συνεχίζουν τις σπουδές τους στο Λύκειο, ώστε να εξαλειφθεί η μαθητική διαρροή και κατ’ επέκτασιν το φαινόμενο των μαθητών πολλών ταχυτήτων.