ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ερχεται τσουχτερό πρόστιμο από Ε.Ε. για τις χωματερές

Τον δρόμο για τη δεύτερη ευρωκαταδίκη για τις χωματερές πήρε πλέον η χώρα μας, με την εισαγωγή της υπόθεσης στο Δικαστήριο της Ε.Ε. Μια πορεία μη αναστρέψιμη, που θα οδηγήσει στην καταβολή τουλάχιστον 25-30 εκατ. ευρώ. Αν βέβαια η πολιτεία καταφέρει μέχρι τότε να έχει κλείσει και να αποκαταστήσει όλες τις παράνομες χωματερές, προκειμένου να μην της επιβληθεί και δεύτερο πρόστιμο 71.000 ευρώ/ημέρα.

Η αδυναμία της Ελλάδας να δώσει οριστικό τέλος στις παράνομες χωματερές, 13 χρόνια μετά την προθεσμία που είχε ορίσει η κοινοτική νομοθεσία και 8 χρόνια μετά την πρώτη καταδίκη, οδηγεί τη χώρα για δεύτερη φορά στο εδώλιο του Ευρωδικαστηρίου. Για τους επόμενους μήνες, οι ελληνικές Αρχές θα αποστέλλουν νομικά επιχειρήματα στο Δικαστήριο, ενώ μετά θα οριστεί η ημερομηνία της ακροαματικής διαδικασίας. Γενικά, κατά μέσον όρο χρειάζονται περίπου 20 μήνες μέχρι την έκδοση της απόφασης (δηλαδή μέχρι τα μέσα του 2015), ωστόσο δεν αποκλείεται η υπόθεση να προχωρήσει γρηγορότερα.

Μικρότερο ποσό

Πάντως, η Ελλάδα δεν έχει τρόπο να «γλιτώσει» το πρόστιμο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στο Ευρωδικαστήριο την επιβολή κατ’ αποκοπή προστίμου 7.786 ευρώ ανά ημέρα για το διάστημα από την πρώτη καταδίκη μέχρι τη δεύτερη (ή τη συμμόρφωση). Και χρηματική ποινή 71.193 ευρώ για κάθε ημέρα που περνάει από τη δεύτερη καταδίκη μέχρι την πλήρη συμμόρφωση της χώρας. Τι σημαίνει αυτό; Οτι για το μεν κατ’ αποκοπή (εφάπαξ) πρόστιμο η Ελλάδα πέφτει «στα μαλακά», καθώς στον υπολογισμό του μετράει (μέσω συντελεστών) και η οικονομική κατάσταση της χώρας. Αν οι χωματερές έχουν κλείσει και αποκατασταθεί μέχρι τη δεύτερη καταδίκη (λ.χ. το 2015), τότε η Ελλάδα θα κληθεί να καταβάλει περίπου 28 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό μπορεί να περιοριστεί μόνο αν η Ελλάδα συμμορφωθεί πριν από τη δεύτερη καταδίκη, αλλά δεν εξαλείφεται. Το τμήμα του προστίμου που μπορεί να εξαλειφθεί αφορά στο ημερήσιο πρόστιμο, το οποίο ξεκινάει να μετράει από την ημέρα της δεύτερης καταδίκης.

Εκεί στοχεύει σήμερα το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του, σε λειτουργία παραμένουν 70 χωματερές, ενώ όσες έχουν κλείσει και πρέπει να αποκατασταθούν ανέρχονται σε 326 (η αποκατάσταση όλων, πλην 5, έχει ενταχθεί προς χρηματοδότηση σε κοινοτικά προγράμματα). Οι 23 από τις 70 ενεργές χωματερές βρίσκονται στην Πελοπόννησο, ενώ περί τις 30 σε νησιά.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο μέσω του Ευρωδικαστηρίου (5,4 εκατ. ευρώ το 2000 για τη χωματερή στον Κουρουπητό Χανίων). Μαζί με την υπόθεση των χωματερών, στο Ευρωδικαστήριο εισήχθησαν ακόμα δύο ελληνικές υποθέσεις: η πρώτη αφορά στην παράβαση της Οδηγίας για την προστασία των ωοπαραγωγών ορνίθων και η δεύτερη σε διαγωνισμό του ΙΚΑ που παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία.