ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τι αλλάζει στις τιμές των διοδίων

ti-allazei-stis-times-ton-diodion0

Διόδια

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν πάντως οι ανακοινώσεις του υπουργείου
για τις άμεσες (θεωρητικά από τέλη Δεκεμβρίου ή αρχές Ιανουαρίου)
αλλαγές στην πολιτική διοδίων στους τρεις από τους τέσσερις άξονες.
Πιο συγκεκριμένα:

-Ολυμπία Οδός

Στο κομμάτι Ελευσίνας- Κορίνθου, οι σταθμοί Ελευσίνας και Ισθμού θα
μετατραπούν σε αμφίπλευρους (δηλαδή θα χρεώνουν και στις δύο
κατευθύνσεις). Αμφίπλευροι θα γίνουν και οι πλευρικοί σταθμοί Νέας
Περάμου, Πάχης και Αγίων Θεοδώρων. Όλοι οι σταθμοί του τμήματος
αυτού θα ξεκινήσουν να χρεώνουν 0,067 ευρώ/χλμ (με σημερινές
τιμές), που είναι το ανώτατο συμβατικά όριο. Με άλλα λόγια, τα
διόδια στην Ελευσίνα για τα ΙΧ θα κοστίζουν 2,10 (+31,2%), στον
Ισθμό 1,80 (+12,5%)

-Στο κομμάτι Κορίνθου- Πάτρας (σταθμοί διοδίων Ζευγολατιού και
Ρίου) οι τιμές των διοδίων θα μειωθούν σε 2,50 ευρώ για τα ΙΧ από
3,20 ευρώ σήμερα (-19,3%). Επιπλέον οι χρήστες του Olympia Pass
(πομποδέκτης ηλεκτρονικής διέλευσης) θα έχουν μια πρόσθετη έκπτωση
10%.

-Νέα Οδός

Στο κομμάτι Μεταμόρφωσης – Σκάρφειας της εθνικής οδού Αθηνών-
Λαμίας, το ύψος των διοδίων θα αυξηθεί σημαντικά, εφαρμόζοντας την
ανώτατη δυνατή συμβατική χρέωση (0,067 ευρώ/χλμ). Έτσι η διέλευση
ενός ΙΧ από τα διόδια Αφιδνών θα αυξηθεί από τα 2,10 ευρώ στα 3,35
ευρώ, στη Θήβα από 2,55 ευρώ στα 4,05 και στην Τραγάνα από 2,45
ευρώ στα 3,95 ευρώ. Η αύξηση αντιστοιχεί σε 59%, ωστόσο η Νέα Οδός
ήταν η μόνη που χρέωνε 0,034 ευρώ/χλμ (σημερινές τιμές) και θα πάει
κατευθείαν στο ανώτατο συμβατικό όριο.

Επίσης θα ξεκινήσει η λειτουργία πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη
και τον ’γιο Στέφανο, ενώ η δημιουργία πλευρικών διοδίων στους
κόμβους Πύρνας (Λυκόβρυση) και Καλυφτάκη εγκαταλείπεται
οριστικά.

Τέλος, ο σταθμός Σχηματαρίου που δε λειτουργεί θα κατεδαφιστεί ενώ
θα δημιουργηθεί νέος σταθμός μετωπικός στο Βαθύ, στο τμήμα
Σχηματαρίου- Χαλκίδας, με προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης
λειτουργίας το 2015.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από την 1η Ιανουαρίου οι χρήστες του Fast
Pass (πομποδέκτης για διέλευση από τα διόδια) θα έχουν κλιμακούμενη
έκπτωση από 5% (1-10 διελεύσεις το μήνα) έως 50% (για περισσότερες
από 51 διελεύσεις το μήνα).

-Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

Στο τμήμα Ραχών- Κλειδιού της εθνικής οδού Αθηνών- Θεσσαλονίκης από
την 1η Ιανουαρίου οι τιμές των διοδίων στους σταθμούς Πελασγίας και
Μοσχοχωρίου θα αυξηθούν περίπου 30% στο ανώτατο συμβατικό όριο (για
τα ΙΧ από 2,70 ευρώ σε 3,50 ευρώ και από 3,10 ευρώ σε 4 ευρώ
αντίστοιχα). Ωστόσο θα υπάρχει έκπτωση σε όλους τους μετωπικούς
σταθμούς, αν χρησιμοποιείται το e-way (πομποδέκτης ηλεκτρονικής
διέλευσης), από έναν αριθμό διελεύσεων και άνω.

Ενδεικτικό των «παζαριών» που εξελίσσονταν ανάμεσα στο Δημόσιο και
τους παραχωρησιούχους είναι ότι η σύμβαση της Ολυμπίας Οδού δεν
έχει ακόμα υπογραφεί από τους παραχωρησιούχους. Ερωτώμενος από την
«Κ» ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχ. Χρυσοχοϊδης απέδωσε την εξέλιξη
αυτή σε τεχνικούς λόγους (ότι μέλη της κοινοπραξίας λείπουν στο
εξωτερικό). Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» το πρόβλημα
βρίσκεται αλλού: οι εταιρίες που απαρτίζουν την Ολυμπία Οδό δεν
δέχονται να απαλειφθεί όρος, με βάση τον οποίο η κοινοπραξία θα
αποζημιώνονταν με 70 εκατ. ευρώ στην περίπτωση που το Δημόσιο
αποφάσιζε να ακυρώσει την κατασκευή του τμήματος Πάτρας- Πύργου-
Τσακώνας. Την απάλειψη του σχετικού όρου φέρεται να ζήτησε η Γενική
Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκή Επιτροπής, καθώς το Δημόσιο
τον είχε αποδεχθεί στις διαπραγματεύσεις.

Παρουσιάζοντας τις γενικές αρχές των αναθεωρημένων συμβάσεων, ο
υπουργός Υποδομών κ. Μιχ. Χρυσοχοϊδης ανέδειξε την αναπτυξιακή
διάσταση της επανεκκίνησης των έργων.

«Σήμερα, οι συμβάσεις για την επανεκκίνηση των έργων αποπεράτωσης
των μεγάλων οδικών αξόνων κατατίθενται  στη Βουλή. Στο τέλος
του 2015, η χώρα θα έχει τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους
 που μας χρειάζονται και μας αξίζουν», ανέφερε. «Η επίδραση
στο ΑΕΠ θα είναι 1,2% έως το 2015. Πάνω από 20.000 θέσεις εργασίας
θα δημιουργηθούν στα εργοτάξια το επόμενο οκτάμηνο και στη
συνέχεια   περιμένουμε αλυσιδωτά πολύ θετικές συνέπειες
στις τοπικές οικονομίες».

Προκειμένου να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα, το Δημόσιο δέχθηκε μέσα
από μια μακρά διαδικασία διαπραγμάτευσης την ευθύνη για το
σταμάτημα των έργων, άρα και το κύριο οικονομικό βάρος. Όπως έχει
αποκαλύψει η «Κ» με σειρά δημοσιευμάτων της τους τελευταίους μήνες,
το Δημόσιο θα καταβάλλει τουλάχιστον 638 εκατ. ευρώ στους
κατασκευαστές και παραχωρησιούχους των έργων (διαφορετικά νομικά
πρόσωπα, αλλά ουσιαστικά οι ίδιες εταιρίες και στους δύο ρόλους σε
κάθε έργο). Θα καλύψει το 1,2 δισ. ευρώ του χρηματοδοτικού κενού
των έργων θυσιάζοντας ευρωπαϊκούς πόρους. Και θα παράσχει σε βάθος
30ετίας τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ από τα μελλοντικά του έσοδα από
τα διόδια, για την εξασφάλιση των αναγκών των έργων, την αποπληρωμή
των δανείων και την εξασφάλιση κέρδους στις κοινοπραξίες.