ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεσσαλονίκη… από το μέλλον

_dsc1152
_dsc1334
arxeio-01

Να ανιχνεύσει τις εμπορικές ανάγκες των γειτονικών χωρών και να «στοχεύσει» ποιες από αυτές έχει συμφέρον να καλύψει. Υστερα να επενδύσει στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, προσφέροντας γρήγορες και ασφαλείς διανομές εμπορευμάτων.

Τέλος, να επεκτείνει μία από τις προβλήτες του, ώστε να προσαράζουν πλοία που μεταφέρουν πάνω από 10.000 κοντέινερ, και να γίνει ανάπλαση των περιοχών που συνορεύουν μαζί του. Αυτά είναι τα τέσσερα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για να μη χάσει το …πλοίο της ανάπτυξης, σύμφωνα με τον κύριο Gunnar Uldall, πρωτοστάτη για τη δημιουργία του «Hafencity» στο λιμάνι του Αμβούργου.

Ο χριστιανοδημοκράτης πολιτικός, μαζί με εννέα άλλους ξένους και Έλληνες καλεσμένους, μίλησε την προηγούμενη Κυριακή στο συνέδριο «Μια πόλη από το μέλλον» που διοργάνωσε το περιοδικό «Παράλλαξη» στο «Ολύμπιον».

Σκοπός της ολοήμερης εκδήλωσης ήταν να φιλοξενήσει ενδιαφέρουσες ιδέες σχετικά με την επίλυση αστικών προβλημάτων, όπως η διαχείριση των σκουπιδιών ή η τουριστική προβολή μιας πόλης, ώστε να εμπνεύσει μια γόνιμη συζήτηση για το μέλλον της Θεσσαλονίκης.

Αυτό ακριβώς έκανε και ο κύριος G. Uldall, παρουσίασε πώς η ανάπλαση ενός τμήματος του λιμανιού έδωσε στα μέσα του 2000 σωτήρια αναπτυξιακή ώθηση στη λιμνάζουσα οικονομία της γερμανικής πόλης.

Συγκεκριμένα, η αναδιοργάνωση των λιμενικών εγκαταστάσεων απελευθέρωσε 1.570 στρέμματα, στα οποία εγκαταστάθηκαν παγκόσμιοι κολοσσοί, όπως η Uniliver, που έφεραν μαζί τους 45.000 νέες θέσεις εργασίας.

Μολονότι η δυναμική των δύο λιμανιών απέχει έτη φωτός, καθώς το Αμβούργο διαχειρίζεται ετησίως την τελευταία πενταετία τουλάχιστον 8.500.000 κοντέινερ περισσότερα από τη Θεσσαλονίκη,  εντούτοις ο κύριος G. Uldall ισχυρίζεται ότι o βορειοελλαδίτικος λιμένας μπορεί να πρωταγωνιστήσει στα Βαλκάνια, αρκεί να λειτουργήσει με μεθοδικότητα.

Ευτυχώς, της παρουσίασης των ζηλευτών επιτευγμάτων της γερμανικής στρατηγικής είχε προηγηθεί η ελπιδοφόρα παρουσία του Ιωάννη Κομπατσιάρη, για να αναθαρρύνει λίγο το κοινό.

Ο ερευνητής Α’ βαθμίδας στο Ινστιτούτο Πληροφορικής και Τηλεματικής περιέγραψε τις δυνατότητες της ηλεκτρονικής εφαρμογής «Βελτιώνω την πόλη μου», η οποία επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο τις αναφορές των πολιτών για τα προβλήματα της πόλης και έτσι επιτρέπει στον εκάστοτε δήμο να ανταποκρίνεται άμεσα.

Το μακεδονικό ανέκδοτο

Πάντως, παρά τις αξιόλογες ελληνικές παρουσίες, τα αναφωνήματα απογοήτευσης δεν έλειψαν από τους 400 θεατές, που κοιτούσαν σαστισμένοι τον επί δεκαπέντε χρόνια δήμαρχο του Εσκί Σεχίρ να αναλύει περήφανος πώς μεταμόρφωσε το απόλυτο χάος που παρέλαβε σε αστικό παράδεισο.

To 1999, όταν ανέλαβε καθήκοντα για πρώτη φορά, το νέφος σκέπαζε τα σπίτια, επικρατούσε κυκλοφοριακό χάος, ενώ ο ποταμός Πορσούκ, που διασχίζει την πόλη, είχε μετατραπεί σε σκουπιδότοπο. Οι εικόνες του 2014 που έδειξε έμοιαζαν με θαύμα! Ο ποταμός Πορσούκ είχε εξελιχθεί σε αστικό θέρετρο, όπου δημοτικές βάρκες βόλταραν στα καθαρά νερά του, ενώ στους δρόμους δεν υπήρχε καμία συμφόρηση χάρη στο οικολογικό τραμ που εγκαινίασε το 2004.

Οση ώρα προβάλλονταν οι διαφάνειες του μακρινού Εσκί Σεχιρ, τόσο οι θεατές βούλιαζαν στις θέσεις τους. Και πώς να μη μελαγχολήσουν; Είναι ντροπιαστική, μα συνάμα τόσο ειλικρινής, η ομολογία ότι η Πολιτιστική

Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 1997 θυμίζει αρκετά το Εσκί Σεχίρ της δεκαετίας του ’90. Το μετρό, με τις συνεχείς καθυστερήσεις, έχει εξελιχθεί σε σίριαλ, τα ούτως ή άλλως στενά πεζοδρόμια έχουν καταληφθεί από τραπεζοκαθίσματα, η κίνηση είναι ανυπόφορη και τα προβλήματα της καθαριότητας πολλαπλασιάζονται αντί να μειώνονται.

Τα ανωτέρω επιβεβαίωσε και η έρευνα κοινής γνώμης που πραγματοποίησε η εταιρεία «To the point» και παρουσιάστηκε σε δύο μέρη. Σχεδόν οι μισοί από τους 740 ερωτηθέντες αναγνώρισαν το κυκλοφοριακό ως το μεγαλύτερο «αγκάθι» της καθημερινότητας. «Το μετρό ήταν ατυχής επιλογή. Η δόμηση είναι πυκνή και τα κτίρια έχουν βαθιά θεμέλια. Με το τραμ θα είχατε ξεμπερδέψει. Τώρα, τα προβλήματα συσσωρεύονται και η επίλυσή τους ολοένα και ακριβαίνει», υποστηρίζει ο κ. Y. Buyukersen.

Εκτός από το ρεαλισμό του, στη Θεσσαλονίκη σπανίζει και η «διαφάνεια», με την οποία ο ίδιος δηλώνει ερωτευμένος. Με τον Βασίλη Παπαγεωργόπουλο στη φυλακή και τον Παναγιώτη Ψωμιάδη μπλεγμένο σε δικαστικές περιπέτειες, ο τραπεζικός λογαριασμός που έφτιαξε ο Τούρκος δήμαρχος για τους οδηγούς του τραμ, όπου κατατίθενται απευθείας τα έσοδα από τα εισιτήρια, φαντάζει… μακεδονικό ανέκδοτο.