ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Ξεπαγώνουν» προμήθειες ΥΕΘΑ

«Ξεπαγώνουν» προμήθειες ΥΕΘΑ

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές θα ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια 30.000 βλημάτων των 120 mm, που προορίζονται για τα άρματα Leopard. Η νομοθετική προεργασία του υπ. Αμυνας ολοκληρώθηκε, ο κ. Δ. Αβραμόπουλος υπέγραψε την προκήρυξη, και απομένει μόνο η έγκριση από την Επιτροπή Εξοπλισμών, μόλις ανοίξει η Βουλή. Με τον τρόπο αυτό διευθετείται μια από τις σημαντικότερες εκκρεμότητες στα εξοπλιστικά προγράμματα των Εν. Δυνάμεων.

Πέραν τούτου, η προκήρυξη του διαγωνισμού αποτελεί μια πολύ σημαντική εξέλιξη για τα ΕΑΣ, που μπορούν να ελπίζουν σε σημαντική ενίσχυση του τζίρου τους και κατ’ επέκτασιν της βιωσιμότητάς τους τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΘΑ, τα ΕΑΣ έχουν υπογράψει μνημόνια συνεργασίας για τη συμπαραγωγή των βλημάτων σε ποσοστό ώς 40% και με τις τρεις αμυντικές βιομηχανίες που αναμένεται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, τη γερμανική Rheinmetall, την αμερικανική AKT και την ισραηλινή IMI. Ο προϋπολογισμός της προμήθειας ανέρχεται σε 150 εκατ.

Η προμήθεια των 30.000 βλημάτων είχε εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ τον Σεπτέμβριο 2010 και ενώ τα Leopard είχαν ήδη κλείσει μια 5ετία «άσφαιρα». Η δαπάνη είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό 2011. Με τη νέα προμήθεια, τα Leopard θα διαθέτουν ένα φόρτο μάχης από 5,5 ώς 7 μέρες.

Η διευθέτηση του ζητήματος της προμήθειας των βλημάτων των 120 mm εντάσσεται στο πλαίσιο της οδηγίας της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, για διευθέτηση κατά προτεραιότητα συμβάσεων και εξοπλιστικών υποπρογραμμάτων που αφορούν την αμυντική βιομηχανία και ιδιαίτερα τα ΕΑΣ. Αποτελεί, ωστόσο, στρατηγική επιλογή της ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν χρήματα για νέα εξοπλιστικά προγράμματα, να αποκατασταθεί η λειτουργικότητα και να αναβαθμιστεί ό,τι υλικό έχουν ήδη στη διάθεσή τους οι Ε.Δ. Στο πλαίσιο αυτό, το ΥΠΕΘΑ διευθέτησε οριστικά και το ζήτημα των μεταφορικών αεροσκαφών C-27 μετά συμφωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία, την ιταλική Alenia.

Το 2001, η Ελλάδα είχε αγοράσει 8 αεροσκάφη αυτού του τύπου, με option για 4 ακόμα. Τα αεροσκάφη αγοράστηκαν χωρίς ανταλλακτικά, με αποτέλεσμα να έχουν καθηλωθεί στο έδαφος.

Η Alenia καθυστέρησε σημαντικά την παράδοση των αεροσκαφών με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθούν ποινικές ρήτρες. Τον Φεβρουάριο 2012, επί κυβέρνησης Παπαδήμου, το ΥΠΕΘΑ ακύρωσε την προμήθεια των υπόλοιπων 4 αεροσκαφών, καθώς οι περικοπές στα εξοπλιστικά προγράμματα του υπ. Αμυνας είχαν τεθεί ως προαπαιτούμενο από την τρόικα για την καταβολή της δόσης. Μετά πολύμηνες διαπραγματεύσεις του υπουργείου με την Alenia, οι δύο πλευρές κατέληξαν πρόσφατα σε συμφωνία και οριστική διευθέτηση του θέματος. Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΘΑ, αυτή προβλέπει ότι τα 4 ακυρωθέντα αεροσκάφη δεν θα πληρωθούν και ότι η εταιρεία θα καταβάλλει στο Δημόσιο 40 εκατ. ευρώ (ένα μέρος υπό μορφή ανταλλακτικών) για παραβίαση συμβατικών της υποχρεώσεων.