ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ημερίδα της βρετανικής πρεσβείας για την κάλυψη της οικονομικής κρίσης από τα ΜΜΕ

Ημερίδα της βρετανικής πρεσβείας για την κάλυψη της οικονομικής κρίσης από τα ΜΜΕ

Η κάλυψη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα από τα παραδοσιακά και νέα ΜΜΕ, ήταν το αντικείμενο ημερίδας που διοργάνωσε η βρετανική πρεσβεία με τη συμμετοχή δημοσιογράφων από την Ελλάδα και τη Βρετανία, ακαδημαϊκών και εμπειρογνωμόνων.
Αναφερόμενος στην κάλυψη από τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης, ο καθηγητής Δημήτρης Σωτηρόπουλος, που συντόνισε την εκδήλωση, μίλησε για άνιση, κακή και πρόχειρη ενημέρωση, ανεδαφικές αναλύσεις και διάδοση στερεοτύπων.

 Ερμηνεύοντας το ενδιαφέρον των βρετανικών μέσων ενημέρωσης για την Ελλάδα, παρότι η Βρετανία δεν είναι μέλος της ευρωζώνης, ο Γιώργος Τζογόπουλος, εκ μέρους του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξέφρασε την άποψη ότι ενδεχόμενη έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ θα έθετε σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία, ενώ στο εμπορικό πεδίο, η ελληνική κρίση είχε ιδιαίτερα στοιχεία και «πούλαγε».

 Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στον Economist και τους Financial Times, τονίζοντας την αρνητική εικόνα που πρόβαλαν για την Ελλάδα, την εικόνα «από τον Ζορμπά και το συρτάκι, στο ρουσφέτι και το φακελάκι». Έφτασαν να γράφουν για ενδεχόμενο στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ελλάδα στο διάστημα 2011-2012, σημείωσε, προσθέτοντας ότι το 2013 η εικόνα βελτιώνεται, παίζουν όμως το κλείσιμο της ΕΡΤ και τη Χρυσή Αυγή. Στο μεταξύ, σ' αυτό το αρνητικό κλίμα, επισήμανε, συνέβαλαν και Έλληνες δημοσιογράφοι, πολλοί από τους οποίους δούλεψαν για λογαριασμό των βρετανικών ΜΜΕ στην αιχμή της κρίσης. Από ελληνικής δημοσιογραφικής πλευράς έχουμε τη δαιμονοποίηση των ξένων, συμπλήρωσε, με τη βασική κριτική να στρέφεται κατά της Γερμανίας. Συνοψίζοντας, ο κ. Τζογόπουλος ανέφερε ότι η εικόνα της Βρετανίας στην Ελλάδα συνδέεται κυρίως με την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα.

 «Θύμωσα με τη γενίκευση για τους Έλληνες, με τη λογική άσπρο-μαύρο», τόνισε η Τζοάνα Κακίση, από το εθνικό ραδιόφωνο των ΗΠΑ, και αναφέρθηκε στις πιέσεις που δέχονται οι συντάκτες από τους εκδότες τους να υποκύψουν στον λαϊκισμό και τα στερεότυπα. Στην αρχή παρουσίαζαν όλους τους Έλληνες τεμπέληδες, στη συνέχεια όλους θύματα της κρίσης και εξαθλιωμένους, πρόσθεσε. Χρειάζεται διαπραγμάτευση με τους εκδότες, οι οποίοι σε πιέζουν να πας σύμφωνα με το ρεύμα, επισήμανε.

Ο αρχισυντάκτης της online Καθημερινής, Αν. Οικονόμου, μίλησε για τη μετάβαση από το 2000 μέχρι σήμερα, από το web1 στο web2 και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που αύξησαν τη διάδραση και τον αριθμό των μετεχόντων δημοσιογράφων-πολιτών, αλλά και την έκθεσή τους στην άμεση και μαζική κριτική από τα μέλη των SM. Απειλή ή ευκαιρία αναρωτήθηκε, αναφερόμενος στις παραδοσιακές δημοσιογραφικές αξίες, όπως η έρευνα, η υπεράσπιση των κοινωικών συμφερόντων και η διασταύρωση των πληροφοριών. Θα υπάρξει επαναπροσδιορισμός της δημοσιογραφίας, υποστήριξε.

 «Αλλαγή επιχειρηματικών μοντέλων. Πώς οι εκδότες βγάζουν λεφτά χωρίς να χάσουν τη δημοσιογραφική ακεραιότητα», ήταν ο τίτλος της παρέμβασης της Οντρα Μάρτιν, του Ομίλου Economist, η οποία μίλησε μέσω Skype. Υπογράμμισε ότι το περιεχόμενο ενός δημοσιεύματος και η διαφήμιση που το στηρίζει, βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής και αυτό αποτελεί επικίνδυνη τάση. Πρέπει να είναι ξεκάθαρο τόνισε, ενώ έθεσε το ερώτημα αν θα βρίσκουν λεφτά οι εκδότες από τους αναγνώστες (συνδρομές) ή από τους πελάτες (χορηγούς και διαφημιστές). Ανέφερε, μάλιστα, τα παραδείγματα του Guardian και του BBC που ποντάρουν στους συνδρομητές και εμμένουν στις παραδοσιακές αξίες της δημοσιογραφίας.

 Υπήρξαν κατηγορίες στη διάρκεια της κρίσης ότι ορισμένα ΜΜΕ εξυπηρετούσαν συμφέροντα, χρειαζόμαστε καλή δημοσιογραφία, παρατήρησε ο Τζον Λόιντ, επικεφαλής των σπουδών δημοσιογραφίας στην Οξφόρδη. Η ταχύτητα ευνοεί την επιφανειακότητα, τονίζοντας ότι χρειάζεται χρόνος και εμπειρία για μια καλή κάλυψη, και πρόσθεσε ότι στη διάρκεια της κρίσης είχε ανοίξει ένας πόλεμος κλισέ μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. Ως προς τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης, σημείωσε, η κουλτούρα των ταμπλόιντ είναι πολύ ισχυρή (Sun, Mirror), δεν έχουν ανταποκριτές στις Βρυξέλλες, απέναντι στις οποίες είναι εχθρικές.

 Ο Γ. Παλαιολόγος, δημοσιογράφος στην Καθημερινή, υποστήριξε ότι τα ελληνικά ΜΜΕ ήταν εχθρικά στις μεταρρυθμίσεις πριν από την κρίση. Στη συζήτηση που ακολούθησε αναδείχθηκαν τα θέματα της αβεβαιότητας στην αγορά εργασίας των ΜΜΕ, τα κριτήρια για την πρόσληψη του δημοσιογράφου και το νέο ασφαλιστικό περιβάλλον, καθώς και η ανάγκη να υπάρξει ένα θεσμικό πλαίσιο για τα νέα μέσα.