ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανθρωπιστική κρίση, το θέμα της Εκθεσης

Ανθρωπιστική κρίση, το θέμα της Εκθεσης

Σε ένα σύγχρονο θέμα -την ανθρωπιστική κρίση- αλλά με βάση ένα κείμενο που γράφτηκε το 1966, εξετάστηκαν κατά τη χθεσινή πρεμιέρα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα, για πρώτη φορά με βάση το νέο σύστημα, θα ξεκινήσουν οι προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α΄ Λυκείου με δύο θέματα που θα κληρωθούν από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Πάντως, υπάρχει μεγάλη αναταραχή μεταξύ μαθητών-καθηγητών και γονιών, καθώς παρατηρήθηκε ότι κάποια θέματα είναι πολύ δύσκολα. Είναι ενδεικτικό ότι χθες μεγάλα ιδιωτικά σχολεία της Αττικής κάλεσαν εσπευσμένα τους μαθητές της Α΄ Λυκείου στο σχολείο για δίωρες επαναλήψεις της ύλης. Τη μη εφαρμογή της Τράπεζας ζήτησαν και οι Σύλλογοι Γονέων σε Λύκεια και Γυμνάσια Φιλοθέης – Ψυχικού, κατηγορώντας το υπουργείο Παιδείας για προχειρότητα στην οργάνωσή της.

Ειδικότερα, στους υποψηφίους για τα ΑΕΙ/ΤΕΙ δόθηκε απόσπασμα από δοκίμιο του I. Μ. Παναγιωτόπουλου με τίτλο «Ο Σύγχρονος Ανθρωπος», το οποίο γράφτηκε το 1966 και πήρε το Πρώτο Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου το 1967. Οι μαθητές στο πλαίσιο της Εκθεσης εκλήθησαν «σε άρθρο σας 500-600 λέξεων να αναφερθείτε σε φαινόμενα που αποδεικνύουν το έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας, αλλά και σε δραστηριότητες, ατομικές και συλλογικές, που αποσκοπούν στον περιορισμό αυτού του ελλείμματος». Οι πρώτες εντυπώσεις είναι ότι τα θέματα ήταν «βατά», όπως είναι ο συνήθης χαρακτηρισμός των μαθητών, επειδή ευνοούν περισσότερο την αποστήθιση και λιγότερο την κριτική σκέψη. «Πρόκειται για θέματα που έδιναν τη δυνατότητα στον μαθητή να αξιοποιήσει προσωπικά βιώματα, την ευαισθησία αλλά και το διδαγμένο γνωστικό υλικό» όπως ανέφερε στην «Κ» η καθηγήτρια του φροντιστηρίου Οριον κ. Φανή Σταθοπούλου.

Από την άλλη, πάντως, ενστάσεις υπήρξαν για το κείμενο του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου που δόθηκε στους μαθητές. «Το περιεχόμενό του δεν αντιστοιχεί στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Τα ζητούμενα είναι πολλά και πολυδιάστατα, όπως και η ερμηνεία τους, και υπάρχει κίνδυνος οι υποψήφιοι να απαριθμήσουν απλώς εκτενείς λίστες φαινομένων και τρόπων αντιμετώπισής τους» σχολίασε η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, ενώ η κ. Σταθοπούλου πρόσθεσε ότι «απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή ώστε οι μαθητές να μην παγιδευτούν σε τυποποιημένα παραγωγής και σύνθεσης ιδεών».

Την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων στιγμάτισε η αυτοκτονία 18χρονου υποψηφίου στα Γιαννιτσά. Η πράξη του αποδόθηκε στην ψυχολογική φόρτιση και στο άγχος των εξετάσεων. Σε αυτό το γεγονός στάθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ για να επιτεθεί στην κυβέρνηση για «το τεράστιο ψυχολογικό και δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος για τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριες αλλά και για τις οικογένειές τους λόγω των εξετάσεων» και για την εφαρμογή πανελλαδικού τύπου και για μαθητές της Α΄ Λυκείου. Ο ΣΥΡΙΖΑ υπόσχεται ότι «θα καταργήσει τον νόμο περί Νέου Λυκείου, θα αντικαταστήσει το ατελείωτο πλέγμα εξετάσεων με ένα διαρκή πολύπλευρο έλεγχο των γνώσεων των μαθητών». «Οφείλουν να σεβαστούν τον πόνο της οικογένειας του άτυχου μαθητή, αλλά και την αγωνία και την προσπάθεια των χιλιάδων υποψηφίων που διαγωνίζονται και να σιωπήσουν», απάντησε το Γραφείο Τύπου του υπ. Παιδείας.