ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Στον αέρα» το εμπορευματικό έργο ΤΡΑΙΝΟΣΕ

«Στον αέρα» το εμπορευματικό έργο ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Εγκλωβισμένοι στην Ειδομένη παρέμεναν από το μεσημέρι της Δευτέρας τέσσερις συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ γεμάτοι εμπορεύματα, οι οποίοι ξεκίνησαν το δρομολόγιό τους από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη. Μετά την απόφαση της ΠΓΔΜ να κλείσει και τις πύλες διέλευσης των τρένων στα σύνορα, υποστηρίζοντας ότι αποτελούν το βασικό σημείο διέλευσης των πεζών, η χώρα βρίσκεται αποκομμένη από τα βόρεια σύνορά της. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε ένας από τους τέσσερις συρμούς, ο οποίος τελικώς «πέρασε» –με τη βοήθεια των ΜΑΤ– χθες το βράδυ τα σύνορα, καθώς άνοιξαν οι πύλες για λίγη ώρα. Παράλληλα, ένα από τα πέντε τρένα που βρίσκονται στη σκοπιανή πλευρά και είναι άδεια από εμπορεύματα εισήλθε στη χώρα, προκειμένου να ολοκληρώσει το δρομολόγιό του μέχρι τον Πειραιά.

Για ακόμη μία φορά τα τρένα δεν μπορούν να εκτελέσουν τα προγραμματισμένα τους δρομολόγια, και το εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κρέμεται από μία κλωστή. Σημειώνεται ότι η σιδηροδρομική γραμμή στην Ειδομένη είχε παραμείνει τον περασμένο Νοέμβριο αποκλεισμένη από πρόσφυγες και μετανάστες για 25 ημέρες, με αποτέλεσμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μετρήσει απώλειες που ξεπερνούσαν το 1,5 εκατ. ευρώ.

Οσον αφορά στους τρεις συρμούς που παρέμεναν έως αργά χθες το βράδυ στην ελληνική πλευρά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να επιλέξει την εναλλακτική οδό, που είναι η μεταφορά τους μέσω Βουλγαρίας. Ωστόσο αυτή η λύση κοστίζει σε χρόνο και σε χρήμα, θέτοντας σε κίνδυνο τα συμβόλαια που διατηρεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με εταιρείες-κολοσσούς και κυρίως την αξιοπιστία της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ.

Το υπερβάλλον κόστος που καλείται να πληρώσει για τη διακίνηση των φορτίων μέσω Βουλγαρίας, αντί μέσω της ΠΓΔΜ, υπολογίζεται σε περίπου 5.000-10.000 ευρώ ανά συρμό, ενώ παράλληλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επωμιστεί και το βάρος των αποζημιώσεων που οφείλει, σύμφωνα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις, να πληρώσει στις εταιρείες-πελάτες της. Οι εταιρείες που διακινούν τα προϊόντα τους προς την Κεντρική Ευρώπη έχουν επιλέξει το δρομολόγιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσω ΠΓΔΜ, κυρίως για να εξοικονομήσουν χρόνο. Μέσω Βουλγαρίας τα εμπορευματοκιβώτια «φορτώνονται» επιπλέον 1,5 ημέρα διαδρομής, που μεταφράζεται και σε οικονομικό κόστος για τις εταιρείες. Για σήμερα είναι προγραμματισμένη η δρομολόγηση φορτίου της Cosco που προέρχεται από τον Πειραιά.

Οι απώλειες είναι ακόμα περιορισμένες, καθώς οι συρμοί είναι καθηλωμένοι μόλις επί ένα 24ωρο, ωστόσο σε περίπτωση που δεν αποκατασταθεί άμεσα η σιδηροδρομική σύνδεση, η ζημία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι μεγάλη τόσο χρήμα όσο και σε αξιοπιστία.