ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η Νέα Οδός ζητεί 4,6 εκατ. ευρώ λόγω εντολής Σπίρτζη

Η Νέα Οδός ζητεί 4,6 εκατ. ευρώ λόγω εντολής Σπίρτζη

Οι λεονταρισμοί του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη κοστίζουν δημόσιο χρήμα. Η κοινοπραξία Νέα Οδός ζητεί αποζημίωση 4,6 εκατ. ευρώ εξαιτίας της εντολής του κ. Σπίρτζη να μην κλείσει «άνοιγμα» από το παράπλευρο δίκτυο προς την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, επιλογή που ο υπουργός υποστηρίζει ότι γίνεται για να μην πληρώνουν διόδια οι ντόπιοι. Παράλληλα, το ΣτΕ με νέα απόφασή του που εκδόθηκε πριν από λίγες ημέρες ζητεί να κλείσει η συγκεκριμένη παράνομη σύνδεση με την εθνική οδό, απορρίπτοντας τα επιχειρήματα του κ. Σπίρτζη.

Το κλείσιμο παράνομης σύνδεσης με την εθνική οδό επιχείρησης εστίασης στη Βοιωτία είχε επιβληθεί με δύο αποφάσεις του ΣτΕ το 2008, υπουργικές αποφάσεις και, προ μηνών, με απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Θήβας. Ο κ. Σπίρτζης όμως διέταξε να μην εφαρμοστούν οι αποφάσεις και υποβίβασε από διευθυντή σε τμηματάρχη τον υπάλληλο που τις είχε δρομολογήσει. Εν τέλει τη «νομιμοποίησε» προσωρινά με ρύθμιση στον ν. 4339/15, μέχρι τη λειτουργία του προγραμματισμένου Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων στην περιοχή.

Οπως αναμενόταν, η κοινοπραξία Νέα Οδός, η οποία έχει βάσει της σύμβασης παραχώρησης δικαίωμα είσπραξης των διοδίων, εκμεταλλεύτηκε την εντολή του κ. Σπίρτζη. Στις 15 Ιανουαρίου κατέθεσε στο υπουργείο «αίτημα αποζημίωσης για απώλειες εσόδων», ζητώντας 4,6 εκατ. ευρώ για τα διαφυγόντα έσοδα από τον γειτονικό σταθμό διοδίων Θήβας (για το διάστημα από 1.1.14 έως 31.12.15, γεγονός που σημαίνει ότι θα επανέρχεται με νέες διεκδικήσεις μέχρι να κλείσει η «προσωρινά νομιμοποιημένη» παράπλευρη δίοδος). Η Νέα Οδός στρέφεται και κατά της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, που δεν ανακάλεσε τις άδειες λειτουργίας των επιχειρήσεων που λειτουργούν στο συγκεκριμένο σημείο. Στην απάντησή του το υπουργείο Υποδομών υποστήριξε ότι το αίτημα της Νέας Οδού δεν είναι επαρκώς τεκμηριωμένο και έτσι το πιθανότερο είναι η υπόθεση να οδηγηθεί σε διαιτησία.

Ενα μήνα αργότερα, στα μέσα Φεβρουαρίου, εκδόθηκε από το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ (αρ. 8/2016) απόφαση με την οποία ζητείται και πάλι η εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων του 2008. Το ΣτΕ απορρίπτει τα επιχειρήματα που έθεσε το υπουργείο Υποδομών τον περασμένο Ιούλιο: «Η παράλειψη συμμορφώσεως δεν δικαιολογείται από τις συνθήκες των οποίων γίνεται επίκληση, δεδομένου ότι η διευκόλυνση της “μετακίνησης των περιοίκων άνευ διοδίων”, δηλαδή της χρήσεως των επίμαχων εγκαταστάσεων ως διόδου για την πρόσβαση των κατοίκων της περιοχής από το παράπλευρο οδικό δίκτυο απευθείας στον αυτοκινητόδρομο προς αποφυγή πληρωμής διοδίων ουδόλως μπορεί να θεωρηθεί ότι συνιστά νόμιμο λόγο διατήρησης της άμεσης σύνδεσης των εγκαταστάσεων με την εθνική οδό, παρά τις αντίθετες προβλέψεις του β.δ. 465/1970, τα κριθέντα με την απόφαση του ΣτΕ και τους κινδύνους που συνεπάγεται για την ασφαλή διέλευση των οχημάτων που κινούνται από τις εθνικής οδού η διατήρηση της συνδέσεως αυτής». Το ΣτΕ επέβαλε ένα τυπικό πρόστιμο στο Δημόσιο (40.000 ευρώ) και στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (30.000 ευρώ), καλώντας τη διοίκηση «να προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες». Να σημειωθεί ότι η απόφαση του ΣΤΕ εκδόθηκε πρόσφατα, όμως η υπόθεση είχε εκδικαστεί τον περασμένο Οκτώβριο, πριν από τη νομοθετική ρύθμιση του Υποδομών με την οποία «νομιμοποιήθηκαν» προσωρινά οι παράνομες οδικές συνδέσεις.

Ενδιαφέρον έχει πάντως το γεγονός ότι το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών (απόφαση 15/2016) ανέστειλε –μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης– την εκτέλεση της απόφασης του κ. Σπίρτζη για υποβιβασμό του Γεράσιμου Κόκλα, του διευθυντή της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Εργων Παραχώρησης σε τμηματάρχη, με την οποία ο υπουργός τον «συνέτισε» επειδή είχε δρομολογήσει κατ’ εντολήν του ΣτΕ το να κλείσουν οι προστατευτικές μπάρες στη Βοιωτία.