ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βολές του Ν. Αλιβιζάτου κατά της Β. Θάνου

Βολές του Ν. Αλιβιζάτου κατά της Β. Θάνου

Σκληρή κριτική κατά της Βασιλικής Θάνου για τη μήνυσή της κατά του συναδέλφου του συνταγματολόγου Σταύρου Τσακυράκη άσκησε χθες ο Νίκος Αλιβιζάτος. Μιλώντας σε ημερίδα με θέμα «Τέχνη, ελευθερία, λογοκρισία» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, οργανωμένη από κοινού με τη Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, αναφέρθηκε στη διάταξη του άρθρου 16 του Συντάγματος, περί ακαδημαϊκής ελευθερίας, και είπε: «Είναι αυτή η διάταξη που δεν έχει εμπεδώσει η πρόεδρος του Αρείου Πάγου». Σε άλλο σημείο της παρέμβασής του, ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου του ΕΚΠΑ σχολίασε ότι όποια και αν ήταν η νομοθεσία, «η κ. Θάνου θα έκανε μήνυση στον κ. Τσακυράκη». Επί των θεωρητικών ορίων στην ελευθερία του λόγου, ο κ. Αλιβιζάτος έθεσε τα κριτήρια του πλαισίου, της εξατομίκευσης και του αιφνιδιασμού των αποδεκτών. Θα υπερασπιζόταν, όπως είπε, την κυκλοφορία ακόμα και ενός αντισημιτικού βιβλίου, σαν αυτό του Κ. Πλεύρη, αλλά θα δεχόταν την απαγόρευση της εκπομπής σκληρής πορνογραφίας στην τηλεόραση το μεσημέρι.

Στην παρέμβασή του στο ίδιο πάνελ («Λόγος περί ελευθερίας») ο Τζον Ρόλστον Σολ, συγγραφέας και πρόεδρος της διεθνούς οργάνωσης PEN International, από το 2009-15, σημείωσε ότι «η γενική τάση τα τελευταία χρόνια παντού είναι η αύξηση της λογοκρισίας». Οπως τόνισε: «Δεν υπάρχει τίποτα φυσικό ή έμφυτο στην ελευθερία του λόγου». Πέρα από τη νομοθεσία, η επιβίωσή της «εξαρτάται από τους πολίτες και τη βούλησή τους να τη διεκδικούν εκ νέου κάθε μέρα».

Πάνω από την εκδήλωση πλανάτο η σκιά της ακυρωμένης παράστασης του Εθνικού Θεάτρου «Η ισορροπία του Nash», που προκάλεσε ένα ακόμα ξέσπασμα αλληλοκατηγοριών μεταξύ των (συχνά όψιμων) υπερασπιστών της ελευθερίας της έκφρασης. Μιλώντας στο πάνελ «Επικίνδυνες ιδέες», η σκηνοθέτρια της παράστασης Πηγή Δημητρακοπούλου αναφέρθηκε σε «μαζική υστερία» που προκλήθηκε από την «Ισορροπία του Νας» – «το θέατρο δικαιούται να θέσει ζητήματα, επί των οποίων τελικός κριτής είναι ο θεατής». Η σκηνοθέτρια κατηγόρησε εμμέσως για υποκρισία τούς «φιλελεύθερους» επικριτές της, οι οποίοι επέμεναν, παρά την κριτική τους, «ότι η τέχνη δεν πρέπει να φιμώνεται».

Στο ίδιο πάνελ, ο συντονιστής του Ηλίας Κανέλλης, δημοσιογράφος και εκδότης του The Books’ Journal, εξαπέλυσε επίθεση κατά της κυβέρνησης για σειρά πολιτικών που περιορίζουν την ελευθερία της έκφρασης, από το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες έως την απαγόρευση πρόσβασης των ΜΜΕ στα κέντρα φιλοξενίας προσφύγων.