ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανάγλυφοι ομιλούντες χάρτες καθοδηγούν φοιτητές με τύφλωση

Ανάγλυφοι ομιλούντες χάρτες καθοδηγούν φοιτητές με τύφλωση

«Σκάλες με δέκα σκαλοπάτια. Κατόπιν υπάρχει μικρός κάδος και καλοριφέρ. Προχωρώντας αριστερά και ευθεία, βρίσκετε αμφιθέατρο χωρητικότητας 60 ατόμων με τρεις εισόδους». Πρόκειται για ηχογραφημένο μήνυμα που ακούν τα άτομα με πρόβλημα όρασης από μία ειδική συσκευή που έχει τοποθετηθεί στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας για να βοηθά τους φοιτητές και επισκέπτες του ΑΕΙ με τέτοια προβλήματα να προσανατολισθούν στον χώρο. Συνολικά, δέκα τέτοιες συσκευές έχουν τοποθετηθεί στο ίδρυμα, με τον καθηγητή και αναπληρωτή πρύτανη Κωνσταντίνο Παπαδόπουλο να δηλώνει στην «Κ» ότι «το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας είναι το πρώτο στην Ελλάδα με αυτήν τη δυνατότητα και μεταξύ των λιγοστών πανεπιστημίων διεθνώς που λειτουργούν προηγμένα συστήματα πλοήγησης των ατόμων με τύφλωση».

Ειδικότερα, εγκαταστάθηκαν δέκα ειδικές συσκευές (touchpads) σε κομβικά σημεία του πανεπιστημίου (δύο στο ισόγειο, δύο στον ημιώροφο, τρεις στον πρώτο όροφο με κυρίως αμφιθέατρα, τρεις στους χώρους των γραφείων καθηγητών και συνεδριάσεων), πάνω στις οποίες είναι τοποθετημένοι ανάγλυφοι χάρτες (αφής). Αγγίζοντας τους χάρτες, ο χρήστης ακούει επιπρόσθετες πληροφορίες και περιγραφές για χώρους και διαδρομές σε ολόκληρο το Παν. Μακεδονίας. Στους χάρτες, που διαβάζονται μέσω της αφής, απεικονίζονται με λεπτομέρεια όλοι οι χώροι του ιδρύματος, όπως η βιβλιοθήκη, το εστιατόριο, το κυλικείο, τα αμφιθέατρα και οι αίθουσες διδασκαλίας, οι γραμματείες, τα εργαστήρια, τα γραφεία των καθηγητών και του προσωπικού, σκαλιά, ράμπες, ανελκυστήρες, είσοδοι, έξοδοι κινδύνου, αλλά και η θέση εμποδίων που δυσχεραίνουν την κίνηση των ατόμων με προβλήματα όρασης.

Κατανόηση του χώρου

Οπως αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος –ειδικεύεται σε θέματα προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία και είναι επιστημονικά υπεύθυνος του έργου το οποίο ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση»– πέρα από τις πληροφορίες που διαβάζει μέσω της αφής, ο χρήστης ακούει ταυτόχρονα ηχητικά μηνύματα και περιγραφές, που βοηθούν σημαντικά στην κατανόηση της δομής του χώρου και στον προγραμματισμό της πορείας του. Για παράδειγμα, μπορεί να ακούσει περιγραφές πιθανών διαδρομών που επιθυμεί να ακολουθήσει –όπως την αναλυτική περιγραφή της διαδρομής, με τα σημεία που πρέπει να στρίψει, τα σημεία αναφοράς, τα εμπόδια– καθώς και αναλυτικές περιγραφές αμφιθεάτρων και αιθουσών, που αναφέρουν τις σειρές και τη θέση των καθισμάτων, τα σκαλιά, τη θέση του πίνακα και των εισόδων. Επίσης, ακούει ποια είναι η χρήση του κάθε γραφείου (π.χ. την υπηρεσία ή το όνομα του καθηγητή που στεγάζεται σε αυτό), περιγραφές εμποδίων και αναλυτικές πληροφορίες, όπως ο αριθμός των σκαλοπατιών της κάθε σκάλας.

Για την καλύτερη λειτουργικότητα του έργου, ζητήθηκε η γνώμη ατόμων με προβλήματα όρασης (π.χ. για τα σημεία στα οποία θα τοποθετηθούν οι δέκα ειδικές συσκευές). Βέβαια, πρωτοβουλίες όπως αυτή στο Παν. Μακεδονίας αποτελούν την εξαίρεση και όχι τον κανόνα για το χαμηλό βαθμό ευαισθησίας που επιδεικνύουν τα ελληνικά ΑΕΙ/ΤΕΙ σε θέματα ατόμων με ειδικές ανάγκες.