ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέα εκκίνηση για τον μετροπόντικα

24s1metro1
24metr10
24metro21
24metro30

Ρεπορτάζ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Στα 25 μέτρα κάτω από τη γη, στο κέντρο της Νίκαιας, μια ομάδα 16 ανθρώπων δουλεύει σε βάρδιες για ένα έργο που θα αλλάξει τη ζωή της πόλης. Οι συνθήκες εργασίας δεν είναι και οι πλέον εύκολες: ο χώρος είναι περιορισμένος, η υγρασία έντονη, ο θόρυβος συνεχής. «Δεν ξέρεις αν είναι νύχτα ή μέρα, χάνεις την αίσθηση του χρόνου», λέει ο κ. Σταμάτης Νικολόπουλος, μηχανικός στην ομάδα επίβλεψης του έργου. Κανείς βέβαια δεν πρόκειται να εκτιμήσει τη δουλειά τους, οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι σε αυτό το βάθος το έργο γίνεται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Κι όμως.

Βρισκόμαστε μπροστά στον μετροπόντικα που «ξετρυπά» (κατά την αργκό των μηχανικών) τη σήραγγα της επέκτασης του Μετρό από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά. Η εκσκαφή δεν είναι άμεσα ορατή, το μόνο που ξεχωρίζει στη δεξιά του άκρη είναι ένας θάλαμος, με τον χειριστή του. Οι εργαζόμενοι –μηχανικοί, εργοδηγοί, εργάτες– δουλεύουν συντονισμένα στην επαναλαμβανόμενη ρουτίνα της εκσκαφής: το θηριώδες μηχάνημα προχωρά σήμερα περίπου 2,5 εκατοστά το λεπτό.

Τα 36 έμβολα, μήκους 1,5 μέτρου, βρίσκονται περιμετρικά του μετροπόντικα, πιέζοντάς τον προς τα εμπρός. Στηρίζονται στο «σταθερό» κομμάτι του τούνελ, που κάθε τόσο επεκτείνεται με προκατασκευασμένα κομμάτια. Ενας δακτύλιος της σήραγγας μήκους ενός μέτρου αποτελείται από 6 μεγάλα και ένα μικρό τοξωτά κομμάτια.

Μόλις ο μετροπόντικας προχωρήσει αρκετά, έρχεται ο ερέκτορας, ένα μηχάνημα που «βεντουζάρει» καθένα από τα τσιμεντένια κομμάτια του δακτυλίου και τα τοποθετεί στη θέση τους. Ενα βαγονέτο φέρνει τα επόμενα κομμάτια της σήραγγας. Τα έμβολα επανατοποθετούνται στη νέα άκρη του δακτυλίου και η εκσκαφή συνεχίζεται. Ενας τροχιοδιάδρομος περνά πάνω από τα κεφάλια μας, απομακρύνοντας με ταχύτητα πολτοποιημένο χώμα και βράχους, τινάζοντας παντού μικρές σταγόνες λάσπης.

«Ο τροχιοδιάδρομος επεκτείνεται όσο προχωρά η εκσκαφή», εξηγεί ο κ. Νικολόπουλος, που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία του μετροπόντικα από την πλευρά της Αττικό Μετρό. «Αυτή τη στιγμή έχει μήκος 3,5 χλμ., μεταφέρει τα υλικά της εκσκαφής στο άκρο της σήραγγας, λίγο πριν τον (σ.σ. μελλοντικό) σταθμό Αγίας Βαρβάρας, από όπου απομακρύνονται με φορτηγά».

Οπως εξηγούν ο διευθυντής της επέκτασης προς Πειραιά στην Αττικό Μετρό, Μανόλης Ουρανός και ο επικεφαλής του εργοταξίου της Νίκαιας, Κώστας Κίτσος, ο μετροπόντικας έπιασε και πάλι δουλειά στις 9 Μαρτίου. Προηγήθηκε ένα σημαντικό διάστημα απραξίας, λόγω ενός χρηματοδοτικού προβλήματος και, βεβαίως, των capital controls. «Ηδη ο μετροπόντικας έχει διανοίξει τα πρώτα 100 μέτρα και κινείται με ταχύτητα 12-15 μέτρων την ημέρα, η οποία σταδιακά θα αυξηθεί. Στόχος είναι να φθάσει στον επόμενο σταθμό, στα Μανιάτικα, στο τέλος Αυγούστου», εξηγεί ο κ. Ουρανός.

Τα χρηματοδοτικά προβλήματα στο έργο, βέβαια, έχουν θέσει εκτός του αρχικού στόχου –ολοκλήρωσης το 2017– το χρονοδιάγραμμα κατά μία διετία. Η χρηματοδότηση δεν κινδυνεύει, καθώς το έργο ξεκίνησε στο ΕΣΠΑ και συνεχίζεται στο νέο ΕΣΠΑ. «Πλέον ο ανάδοχος (J&P ΑΒΑΞ, Ghella, Alstom Transport) δουλεύει σε όλα τα μέτωπα» λέει ο κ. Ουρανός. «Οι τρεις πρώτοι σταθμοί –Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια– είναι οι πιο προχωρημένοι. Στα Μανιάτικα αγωνιζόμαστε να ολοκληρωθεί η εκσκαφή του σταθμού πριν φθάσει ο μετροπόντικας. Να σημειωθεί ότι ο σταθμός στα Μανιάτικα δεν κατασκευάζεται με ανοιχτό όρυγμα (δηλαδή με εκσκαφή από την επιφάνεια προς τα κάτω), αλλά υπόγεια, καθώς δεν υπήρχε επαρκής χώρος.

Ο σταθμός Πειραιά είναι δύσκολος τεχνικά, καθώς κατασκευάζεται δίπλα στη θάλασσα. Σε έξι μήνες υπολογίζουμε ότι θα ξεκινήσει η εκσκαφή, μετά την τοποθέτηση των διαφραγματικών τοίχων (σ.σ. που σχηματίζουν το περίγραμμα του σταθμού). Στο Δημοτικό Θέατρο, τέλος, έχει ξεκινήσει η σκυροδέτηση του σταθμού. Το έργο πλέον προχωρά και είμαστε χαρούμενοι που αυτές τις δύσκολες εποχές μπορούμε να λέμε και κάποια καλά νέα».


Βίντεο: Εργασίες στο μετρό της Νίκαιας