ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι τζιχαντιστές… δεν πήγαν στο μάθημα

islam1
aristoteleioooo--2-thumb-large

«Πως με βλέπετε, μοιάζω για τζιχαντιστής;», μου λέει γελώντας ο Γιάννης. Δεν είχε γενειάδα, ούτε φορούσε αυτό το κοντό μέχρι την κνήμη, φαρδύ παντελόνι, παρά μόνο σκουλαρίκι στο δεξί αυτί. Μια χαρά έφηβος, γεμάτος ζωή και διψασμένος για μάθηση, έδειχνε.

Αλλά και η Αθανασία δίπλα του, δίχως μαντήλα, χαριτωμένη ξανθομαλλούσα που κοίταζε ευθέως στα μάτια τον συνομιλητή της.

Ο Γιάννης Παλαμίδης και η Αθανασία Αβράμογλου, είναι φοιτητές της Εισαγωγικής Κατεύθυνσης Ισλαμικών Σπουδών στην Θεολογική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, που λειτούργησε, εν μέσω σφοδρών επικρίσεων μερίδας του πνευματικού και εκκλησιαστικού κόσμου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Μαζί με άλλους είκοσι πέντε νέους, αποτελούν την πρώτη φουρνιά της νεοσύστατης κατεύθυνσης, ή, κατά τους αντιδρώντες, «εκτροφείου του ισλαμικού εξτρεμισμού» όπου διδάσκονται την θεολογία του ισλάμ- όπως αυτή καταγράφεται στο Κοράνι, στις παραδόσεις και τις σχολές του- με επιστημονικό τρόπο και κριτική προσέγγιση, στοιχεία του αραβικού πολιτισμού και τη γλώσσας και βεβαίως και Ορθόδοξη Θεολογία.

«Η εμπειρία είναι ενδιαφέρουσα, δεν έχω καμία προκατάληψη με τον πολιτισμό και την θρησκεία αυτών των λαών. Είδα στο μηχανογραφικό γι’ αυτή την Κατεύθυνση και διάβασα ενδιαφέροντα πράγματα. Έτσι αποφάσισα να δώσω και πέρασα. Είναι κάτι καινούργιο και πρωτοποριακό. Σκέφθηκα πως θα μπορούσα να ασχοληθώ στη συνέχεια έχοντας εφόδια γύρω από τον αραβικό κόσμο, με την διπλωματία και πολλά άλλα. Όσο για τους επικριτές, μάλλον βιάστηκαν να κρίνουν προτού δουν τι ακριβώς είναι», λέει ο Γιάννης.

«Ενδιαφερόμουν για τις βαλκανικές σπουδές και όταν έμαθα ότι «έπιασα» την Κατεύθυνση ισλαμικών είπα «ουάου, τι έγινε εδώ τώρα;». Όμως οι γονείς μου με παρότρυναν να ακολουθήσω και δεν το μετάνιωσα. Οι φίλοι μου στην αρχή το δέχτηκαν «κάπως», αλλά μετά το βρήκαν ενδιαφέρον. Έκανα καλή επιλογή», προσθέτει η Αθανασία.

Ούτε πενήντα, ούτε εκατό, ούτε διακόσιοι, αλλά δύο χιλιάδες εξακόσιοι ήταν οι υποψήφιοι νέοι που δήλωσαν στις πανελλαδικές ενδιαφέρον για τις ισλαμικές σπουδές στην νεοσύστατη Κατεύθυνση Ισλαμικών Σπουδών, αψηφώντας τις κραυγές όλων εκείνων, όχι λίγων, που προειδοποιούσαν ότι όσοι σπουδάσουν εκεί θα αποφοιτήσουν…Ταλιμπάν.

Όταν τον Φεβρουάριο του 2014 η σύγκλητος του ΑΠΘ αποφάσιζε με συντριπτική πλειοψηφία την λειτουργία της κατεύθυνσης, μερικοί ανέβηκαν στα κεραμίδια. « Ο Μωάμεθ προ των πυλών». Μερίδα του κλήρου εξαπέλυσε κεραυνούς από άμβωνος, παρά το γεγονός ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος δεν αντιτάχθηκε στην ίδρυση, το ίδιο και οι τέσσερις μητροπολίτες της Θράκης, κάποιοι πανεπιστημιακοί και εξωπανεπιστημιακοι προσέφυγαν στο ΣτΕ το οποίο όμως ενέκρινε την λειτουργία, έγιναν συγκεντρώσεις και εκδηλώσεις διαμαρτυρίες, ο κ. Ζουράρις, υφυπουργός Παιδείας σήμερα, βρέθηκε και αυτός στα κάγκελα.

Μιλώντας τότε σε εκδήλωση και αναφερόμενος στην ίδρυση «μουσουλμανίδος θεολογίας μέσα στη Θεολογική Θεσσαλονίκης», έθεσε το ερώτημα «γιατί, οι υπομείονες μνημονιακοί του μη υπουργείου της μη παιδείας, θέλουν να μας ξαναγυρίσουν στην αλμύρα της τρισβάρβαρης άλμης;», για να απαντήσει ο ίδιος:

«Διότι αυτό διέταξαν στους εδώ καβάσηδές τους τής μη, όλοι οι τοκογλύφοι από «την πίσσα της Ευρώπης» και η ΝΑΤΟκεμαλική αρβύλα, συνεπικροτούσα: η θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης να γίνει ίδρυμα μουσουλμανικών σπουδών! Διότι το είπε το ΝΑΤΟ! κι εμείς, ως «προκεχωρημένον φυλάκιον του ελευθέρου κόσμου», σκύβουμε τον σβέρκο και του λέμε σφάξε με σεϊχουλισλάμη μου, να πιάσω πρωτογενές πλεόνασμα γραικυλισμού και εθελοδουλείας.

Θέλουν Σχολή Ισλαμική; Στην άλλη μου μητρίδα, τη Γαλλία, σοβαρή χώρα -κάπως, οι σπουδές κοπής κρεάτων είναι τριετείς! Σε μια τέτοια σχολή, δίπλα, πρέπει να στηθούν, και σ' εμάς εδώ, αι Ισλαμικαί σπουδαί!»

«Τελικά οι τζιχαντιστές δεν μας ήλθαν. Η κοινωνία όχι μόνο δεν απέρριψε το εγχείρημα αλλά υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον, ήρθαν 2.6000 δήλωσαν την κατεύθυνση στις κατατακτήριες εξετάσεις», μας λέει ο κοσμήτορας της σχολής κ. Μιλτιάδης Κωνσταντίνου και προσθέτει:

«Είναι πολύ ενθαρρυντικό το ότι υπήρξε ενδιαφέρον και από την άποψη ότι στον χρόνο που προηγήθηκε ακούστηκαν πάρα πολλά εξ εκείνων που συνήθως μιλούν στο όνομα όλης της κοινωνίας εκφράζοντας την δική τους άποψη , με ισχυρισμούς ότι δήθεν η κοινωνία δεν το θέλει ότι θα γίνει άντρο των τζιχαντιστών κ.λ.π.».

Ένας από τους στόχους της λειτουργίας, ίσως ο πιο σημαντικός, είναι η εκπαίδευση νέων που θα διδάξουν την ισλαμική Θεολογία στα δημόσια σχολεία της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη.

Ωστόσο με την φετινή πρώτη φουρνιά δεν φοιτούν νέοι από τη μειονότητα.

Οι λόγοι σύμφωνα με τον πρόεδρο του τμήματος Θεολογίας κ. Παναγιώτη Σκαλτσή, εντοπίζονται αφενός στην προπαγάνδα ακραίων μουσουλμανικών κύκλων αλλά, κυρίως , στο ότι οι νέοι της μειονότητας δεν θα μπορούσαν να συναγωνιστούν στις εξετάσεις τους υπόλοιπους υποψηφίους, λόγω του ότι δεν ίσχυε για φέτος η ποσόστωση.

«Με βάση τις πληροφορίες μας σύντομα το υπουργείο, θετικό εξαρχής στο όλο εγχείρημα, θα έχει εγκρίνει ποσόστωση για διευκολυνθεί η είσοδο νέων της μειονότητας στην Κατεύθυνση. Θα είναι η δικαίωση για μας εάν καταφέρουμε να εκπαιδεύσουμε νέους που θα διδάσκουν το Κοράνι στα δημόσια σχολεία, αντί να το κάνουν άλλοι που έρχονται μόνον από θρησκευτικές σχολές της Σαουδικής Αραβίας», τονίζει.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια κ. Αγγελική Ζιάκα, είναι η επιστημονική υπεύθυνη στην Κατεύθυνση.

«Η ισλαμική κατεύθυνση στοχεύει στο να δίνει επιστημονική κατάρτιση για την θρησκεία του Ισλάμ αλλά και τις τάσεις που υπάρχουν εντός του οίκου του Ισλάμ (πολιτισμικές, γλωσσικές, ερμηνευτικές). Κατά δεύτερο να μαθαίνουν οι σπουδαστές αρκετά πράγματα για την ορθόδοξη θεολογία αλλά και για την Ελλάδα και άρα να έχουν κριτική σκέψη προς όφελος του διαλόγου και της κατανόησης και να είναι ενήμεροι για το πώς η Ορθοδοξία διαλεγόμενη επιβίωσε πολλούς αιώνες εντός του Ισλάμ. Κατά τρίτο να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι, με γλωσσική κατάρτιση πλέον και στην αραβική γλώσσα, να αποτελέσουν μια δεξαμενή ειδημόνων».

Η αραβική γλώσσα διδάσκεται ως πρωτεύον μάθημα και το Κοράνι προσωρινά από έναν Ιταλό καθηγητή του Δημοκρίτειου πανεπιστημίου, τον κ. Μάρκο Μιόττο, πτυχιούχο ισλαμικής ιστορίας, και όπως εξηγεί η κ. Ζιάκα, έχουν προκηρυχθεί ήδη θέσεις για την έλευση εξειδικευμένου διδακτικού προσωπικού για τους οποίους τονίζει ότι «μακάρι να προσέλθουν και Έλληνες μουσουλμάνοι επιστήμονες».

Και σε τι μπορεί να προσδοκά ως προς την επαγγελματική του προοπτική ένας νέος που θα σπουδάσει ισλαμικές σπουδές;

Η καθηγήτρια κ. Νίκη Παπαγεωργίου, Αντιπρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας, λέει επ’ αυτού:

« Τα παιδιά είχαν στην αρχή μια αγωνία για το τι θα κάνουν μετά. Και μόνο με την αραβική γλώσσα θα είναι περιζήτητοι οι απόφοιτοι, ενώ σε σχέση με τους θεολόγους που βγάζουμε θα έχουν πολλές περισσότερες ευκαιρίες. Θα μπορούν να στελεχώσουν υπηρεσίες του διπλωματικού σώματος, τομείς γύρω από τους πρόσφυγες, να εργαστούν ως δημοσιογράφοι. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς την μελέτη του Ισλάμ πια, ιδιαίτερα εμείς που ανήκουμε σ’ αυτό το χώρο, και έχουμε γειτνίαση με τους Άραβες. Έλειπε αυτό από την Ελλάδα όταν στην Ευρώπη διδάσκεται. Πλήρης και σε βάθος μελέτη σ’ όλες τις διαστάσεις πολιτικές, κοινωνικές θρησκευτικές για πρώτη φορά γίνεται».

Εκτός από εκείνους που πέρασαν με πανελλαδικές, εκδήλωσαν ενδιαφέρον να εισαχθούν με κατατακτήριες και άλλοι είκοσι απόφοιτοι ήδη άλλων σχολών. Γιατροί, στρατιωτικοί, μηχανικοί, είκοσι στον αριθμό, έδωσαν εξετάσεις για τέσσερις θέσεις.

Η Χρυσή Αμανατιάδου είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών. Φλωρεντίας και εργάζεται εδώ και δεκατρία χρόνια ως εκπαιδευτικός. Τώρα έδωσε κατατακτήριες εξετάσεις στις ισλαμικές σπουδές.

«Θεωρώ ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να γνωρίσουμε ποικιλία θεμάτων της θρησκείας, γιατί πλέον στα σχολεία έχουμε πολλούς μαθητές που είναι μουσουλμάνοι», μας λέει ενώ η Βάγια Σκόνδρα, που έχει τελειώσει το Ιστορικό της Φιλοσοφικής Σχολής και έχει μεταπτυχιακό στην εκπαίδευση, θεωρεί ότι «είναι μια μεγάλη ευκαιρία να γνωρίσουμε τι είναι το ισλάμ στο αληθινό του πρόσωπο και όχι αυτό που εισπράττουμε από τα ΜΜΕ.

Το «καραβάνι» της Κατεύθυνσης Ισλαμικών Σπουδών του ΑΠΘ ξεκίνησε από τον Ιανουάριο το ταξίδι του στον εξωτικό κόσμο του Ισλάμ με τη φιλοδοξία να το προσεγγίσει ακαδημαϊκά και επιστημονικά.

Πίσω όμως «τα σκυλιά» εξακολουθούν να «γαβγίζουν» (κατά τη γνωστή αραβική παροιμία). Πληροφορίες της «Κ», αναφέρουν ότι κατατέθηκαν πριν λίγες μέρες και πάλι προσφυγές στο ΣτΕ με αίτημα να μπλοκάρει την λειτουργία της Κατεύθυνσης.

«Δεν πειράζει, Δημοκρατία έχουμε αλλά δε νομίζω ότι υπάρχει ΣτΕ στον κόσμο, μηδέ της Σαουδικής Αραβίας εξαιρουμένης, που θα τολμούσε να υπεισέλθει στο τι γνωστικά αντικείμενα θα διδαχθούν σ’ ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα», σχολιάζει ο κοσμήτορας.