ΚΟΙΝΩΝΙΑ

WWF: Ο ρόλος… της ελιάς στην ερημοποίηση

Στην Κρήτη, την Απουλία και την Ανδαλουσία εκεί όπου πολλαπλασιάζονται οι αρδευόμενοι ελαιώνες, τα προβλήματα λειψυδρίας έχουν γίνει πραγματικά σοβαρά. Αιτία του προβλήματος είναι η ίδια η εντατική καλλιέργεια της ελιάς που όπως όλα δείχνουν υποβαθμίζει το έδαφος σε ολόκληρη τη Μεσόγειο με αποτέλεσμα περισσότεροι από 80 εκατομμύρια τόνοι επιφανειακού εδάφους να χάνονται.

Αυτό επισήμανε χθες σε σχετική ανακοίνωση το WWF από το γραφείο των Βρυξελλών και απέδωσε την ευθύνη στις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Η εντατική καλλιέργεια της ελιάς αποτελεί βασική αιτία για την ερημοποίηση», επισημαίνει η Ελίζαμπεθ Γκούτρνστάϊν υπεύθυνη του WWF για την αγροτική πολιτική «ενώ με μία διαφορετική πολιτική η ίδια καλλιέργεια θα μπορούσε να αποτελεί πρότυπο για τη βιώσιμη περιβαλλοντικά και κοινωνικά χρήση γης στην περιοχή της Μεσογείου. Αντιθέτως οι ευρωπαϊκές επιδοτήσεις οδηγούν το περιβάλλον της Μεσογείου στην καταστροφή».

Είναι γεγονός ότι από το 1998 οι υπουργοί Γεωργίας της Ε.Ε. έκριναν απαραίτητη την αναθεώρηση της πολιτικής σχετικά με την ελιά και καθιέρωσαν ένα μεταβατικό καθεστώς επιδοτήσεων που επρόκειτο να ισχύσει από το Νοέμβριο του 2001. Σήμερα οι υπουργοί Γεωργίας συναντώνται στο Λουξεμβούργο για να ψηφίσουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ισχύσει το μεταβατικό αυτό καθεστώς μέχρι το 2003, αναβάλλοντας έτσι την απαραίτητη αναθεώρηση.

Και όπως έχει ήδη γίνει γνωστό η Ελλάδα, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία θα ζητήσουν από τους υπουργούς τους να καθυστερήσουν την αναθεώρηση για 5 χρόνια. Το WWF πιστεύει ότι οι επιδοτήσεις που ανταμείβουν την εντατική παραγωγή πρέπει να καταργηθούν και να αντικατασταθούν από «στρεμματικές ενισχύσεις», αφαιρώντας έτσι το κίνητρο για την άρδευση της γης και την εντατικοποίηση της παραγωγής. Εφη Χατζηιωαννίδου

Τα θέματα της Φυσικής θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης Β’ Λυκείου ανταποκρίνονταν στο πνεύμα των εξαγγελιών του υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, ήταν εύκολο για κάποιον μαθητή να φτάσει στο 12 ή και 15 αλλά για να συγκεντρώσει κάποιος υψηλότερη βαθμολογία θα έπρεπε να είχε προετοιμαστεί άρτια και να έχει εμβαθύνει στο γνωστικό αντικείμενο. ΑΠ. Λ.