ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανάδοχος και στο 8ο τμήμα του άξονα Πάτρας – Πύργου

13s19erga-thumb-large

Με την ανάδειξη αναδόχου στην 8η και τελευταία εργολαβία ολοκληρώθηκε χθες η διαδικασία δημοπράτησης του τεμαχισμένου αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου. Το έργο θα αναλάβει η ιταλική DG Infrastrutture, προσφέροντας έκπτωση 52,4%. Το ερώτημα τώρα είναι πότε θα αρχίσει η υπογραφή των συμβάσεων και βεβαίως αν η κατασκευή θα προλάβει να ολοκληρωθεί έως το 2023, όπως έχει σχεδιαστεί.

Το τελευταίο από τα 8 τμήματα στα οποία έχει «σαλαμοποιηθεί» το έργο ήταν το τμήμα από το Μιντιλόγλι έως τη ΒΙΠΕ Πάτρας (μήκους 7,2 χλμ.) με αρχικό προϋπολογισμό 74,4 εκατ. ευρώ. Δεύτερη ανάμεσα στους 8 συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αναδείχθηκε η κοινοπραξία Θεμέλη-Ελληνική Υδροκατασκευή που προσέφερε έκπτωση 46,78% και τρίτη η κοινοπραξία Ξανθάκης ΑΤΕ-Παπαϊωάννου ΑΤΕΒΕ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ με 46,20%. Να σημειωθεί ότι η ιταλική εταιρεία έχει αναλάβει και το τμήμα Σαγαίικων – Κάτω Αχαΐας (μήκους 11 χλμ.) με έκπτωση 53,4%.

Με την ανάδειξη του αναδόχου στο 8ο τμήμα κλείνει ο κύκλος των δημοπρατήσεων, που ξεκίνησε σχεδόν πριν από μία διετία, τον Μάιο του 2016. Οι αργοί ρυθμοί δημοπράτησης δεν είναι το μόνο πρόβλημα του έργου, καθώς όπως αποκάλυψε η «Κ» (25.1.2018) το υπουργείο Υποδομών μπορούσε να έχει υπογράψει τις πρώτες τρεις συμβάσεις ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο, όταν το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ (τα τμήματα από Βάρδα έως ΒΙΠΕ Πάτρας). Η (πολιτική) επιλογή να υπογραφούν όλες οι συμβάσεις μαζί, ενδεχομένως για να μη συνδεθεί η εικόνα του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη με συγκεκριμένους εργολάβους, προκαλεί νευρικότητα στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς καθυστερεί τους ρυθμούς απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων και μειώνει τον διαθέσιμο χρόνο για την ολοκλήρωση του έργου. Να σημειωθεί ότι  στα έγγραφα που κατέθεσαν στην Ε.E. οι ελληνικές αρχές, η χρηματοδότηση του έργου κατανέμεται έως και το 2023 (μέχρι δηλαδή το λογιστικό κλείσιμο του τρέχοντος ΕΣΠΑ). Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις τεράστιες εκπτώσεις που έχουν προσφέρει όλοι οι ανάδοχοι, βάζει «σε τεντωμένο» σκοινί το έργο, με τη μέχρι τούδε εμπειρία ανάλογων περιπτώσεων «σαλαμοποίησης» οδικών έργων να είναι κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική. Το υπουργείο Υποδομών, πάντως, έχει ενημερώσει τις κοινοτικές υπηρεσίες ότι οι συμβάσεις θα υπογραφούν το αργότερο έως τις 30 Απριλίου.