ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Χωρίς εισοδηματικά κριτήρια ο ΚΟΚ

1--111

Ανενεργή θα παραμείνει η πολυσυζητημένη διάταξη του ΚΟΚ που ήθελε τον τριπλασιασμό των προστίμων για ορισμένες παραβάσεις ανάλογα με το εισόδημα του οδηγού. Κατά τη συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τις μεταφορές που περιλαμβάνει τον αναθεωρημένο ΚΟΚ, κατέστη σαφές ότι η σχετική υπουργική απόφαση, η οποία ορίζει το ύψος των προστίμων και τις προϋποθέσεις πολλαπλασιασμού τους, δεν θα εκδοθεί άμεσα. Με το αιτιολογικό ότι αναμένεται η αποτελεσματικότητα του νέου ΚΟΚ χωρίς τις προσαυξήσεις προστίμων, το υπουργείο Υποδομών κάνει πίσω σε μια πολυδιαφημισμένη διάταξη, που όμως δημιουργούσε ένα πολύ μεγάλο παράδοξο. Δύο παραβάτες θα πλήρωναν διαφορετικά πρόστιμα για την ίδια ακριβώς παράβαση, εάν τα εισοδήματά τους εμφάνιζαν αποκλίσεις.

Η βασική αλλαγή στη φιλοσοφία του ΚΟΚ αφορά το ύψος των προστίμων, το οποίο μειώνεται οριζόντια κατά 40% για ορισμένες παραβάσεις, καθώς επίσης και την απάλειψη της έκπτωσης που γινόταν με την καταβολή του προστίμου εντός 10ημέρου από τον καταλογισμό του.

Παράλληλα, κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις σε υψηλής, μεσαίας και χαμηλής επικινδυνότητας. Τα πρόστιμα για χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις διαμορφώνονται μέχρι 100 ευρώ, για μεσαίας από 101 έως 300 ευρώ και για υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις από 301 έως 600 ευρώ. Δύο πρόσθετες κατηγορίες αφορούν τις πολύ υψηλής συχνότητας παραβάσεις και αυτές της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Για τις παραβάσεις που εντάσσονται στις δύο αυτές κατηγορίες προβλέπεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Επίσης, η χρήση κινητού την ώρα της οδήγησης, η χρήση της λωρίδας έκτακτης ανάγκης, η μη χρήση ζώνη ασφαλείας ή κράνους και η ρίψη τσιγάρου, τιμωρούνται με αφαίρεση πινακίδων και άδειας για 60 ημέρες. 

Η οριζόντια μείωση 40% αφορά τα πρόστιμα για όλες τις παραβάσεις με εξαίρεση την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση STOP, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και το αντικανονικό προσπέρασμα.

Με επίκεντρο τις προβλέψεις για τα ταξί και κυρίως τις εταιρείες διαμεσολάβησης προκλήθηκε μεγάλη ένταση κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Τη στιγμή που ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος έδινε συγχαρητήρια στον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, ο ίδιος καταφέρθηκε εναντίον της Beat, λέγοντας πως η μόνη «καινοτομία» της εταιρείας είναι ότι εισπράττει για λογαριασμό της το μίσθωμα και όχι ο ταξιτζής, ενώ διερωτήθηκε πού είναι οι φόροι που πληρώνει η εταιρεία και ζήτησε να είναι τα πάντα καθαρά.

Από την πλευρά του, ο Νικόλας Δρανδάκης, εκπρόσωπος της εταιρείας Beat, παρέπεμψε στην πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Σύμφωνα με αυτήν, δεν έχει λόγο ύπαρξης το άρθρο 12 του νομοσχεδίου (για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφοράς επιβατών), και ο κ. Δρανδάκης εξήγησε τους λόγους για τους οποίους η εταιρεία του και όλες οι παρόμοιες, δεν μπορούν να ενταχθούν σε αυτό.