ΚΟΣΜΟΣ

Διχάζουν οι κινεζικές επενδύσεις στην Ιταλία

Διχάζουν οι κινεζικές επενδύσεις στην Ιταλία

Πρώτο σημαντικό βήμα θα πραγματοποιήσει η Ιταλία για να ενταχθεί στην αμφιλεγόμενη κινεζική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη Ενας Δρόμος», με την υπογραφή μνημονίου κατανόησης όταν ο Κινέζος πρόεδρος Σι επισκεφθεί τη Ρώμη εντός του Μαρτίου. Εάν η Ιταλία υπογράψει εντέλει τη συμφωνία, θα γίνει η πρώτη χώρα των κρατών G7 που θα συμμετάσχει ενεργά στην κινεζική προσπάθεια κατασκευής λιμένων και σταθμών μεταφόρτωσης εμπορευμάτων σε όλο τον κόσμο.

Τους τελευταίους μήνες, Αμερικανοί διπλωμάτες στην Ιταλία εξέφρασαν την ανησυχία τους στην ιταλική κυβέρνηση για τη συμφωνία μεταξύ Ρώμης και Πεκίνου. Το ιταλικό υπουργείο Εμπορίου αντέτεινε, όμως, ότι οι συνολικές επενδύσεις της Κίνας στην Ιταλία είναι της τάξης των λίγων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ποσό ιδιαίτερα μικρό για τα μεγέθη της ιταλικής οικονομίας. Το υπουργείο επισήμανε ότι η κινεζική επένδυση σε λιμάνια της χώρας δεν πρόκειται να επηρεάσει την προσήλωση της Ρώμης στις νατοϊκές υποχρεώσεις της και ότι τα έστω και μικρά κινεζικά κεφάλαια θα βοηθήσουν αποφασιστικά τη χώρα στην αντιμετώπιση του χρέους και στην ενίσχυση των ιταλικών εξαγωγών.

Για την ώρα, η σημαντικότερη λιμενική κινεζική επένδυση στην Ευρώπη παραμένει το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο εξαγοράσθηκε από την κινεζική Cosco. Σε μια προσπάθεια να μιμηθεί την επιτυχημένη αυτή επένδυση, η κρατική εταιρεία διαχείρισης του λιμένα της Γένοβας υπέγραψε συμφωνία με κινεζική εταιρεία με στόχο την πραγματοποίηση έργων υποδομής. Τον Μάιο του 2017, ο τότε πρωθυπουργός της Ιταλίας, Πάολο Τζεντιλόνι, του Δημοκρατικού Κόμματος, ήταν ένας από τους ελάχιστους Δυτικούς ηγέτες, οι οποίοι είχαν παρευρεθεί στο συνέδριο «Μία Ζώνη Ενας Δρόμος», στο Πεκίνο. Ο Τζεντιλόνι, όμως, είχε αρνηθεί τότε να υπογράψει συμφωνία συνεργασίας της χώρας του με την κινεζική εμπορική πρωτοβουλία, υπακούοντας στις απαιτήσεις των Βρυξελλών.