ΚΟΣΜΟΣ

Τι συνέβη στη μοιραία πτήση των Αιθιοπικών Αερογραμμών με τους 157 νεκρούς

Τι συνέβη στη μοιραία πτήση των Αιθιοπικών Αερογραμμών με τους 157 νεκρούς

ΣΙΑΤΛ. Πολλές ομοιότητες της συντριβής του αεροσκάφους Boeing 737 MAX 8 της ινδονησιακής Lion Air στις 29 Οκτωβρίου με αυτήν των Αιθιοπικών Αερογραμμών την Κυριακή διαπιστώνει ο βετεράνος πιλότος Λες Αμπεντ, που συνταξιοδοτήθηκε ύστερα από 34 χρόνια. Μιλώντας στο CNN, ο κ. Αμπεντ υπογραμμίζει ότι, αν και το 737 αποδείχθηκε ασφαλές και αξιόπιστο αεροσκάφος μετά την υιοθέτησή του στα τέλη της δεκαετίας του 1960, η άτρακτός του έχει επιμηκυνθεί έκτοτε σε επικίνδυνο βαθμό με κάθε νέο μοντέλο. Οι νέοι και ισχυρότεροι κινητήρες του 737 MAX 8 υποχρέωσαν την Boeing να αλλάξει τη θέση των πτερυγίων, τοποθετώντας τις μηχανές πιο μπροστά και σε υψηλότερη θέση, έτσι ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος να ακουμπήσουν στο έδαφος κατά την προσγείωση και την απογείωση. Για να «ισοφαρίσει» τη νέα θέση των κινητήρων και τη μεγαλύτερη ισχύ τους, η εταιρεία εγκατέστησε το σύστημα MCAS, που εμποδίζει το ρύγχος να σηκώνεται υπερβολικά όταν ο χειριστής πετάει χειροκίνητα το αεροσκάφος σε σχετικά χαμηλές ταχύτητες, όπως κατά την απογείωση και την προσγείωση, ώστε να αποφευχθεί η απώλεια ώθησης.

Κάθε δυσλειτουργία του συστήματος αυτού, όμως, θα δώσει την εντύπωση στους χειριστές ότι βρίσκονται σε αεροδυναμική απώλεια ώθησης και θα τους κάνει να προσπαθήσουν να ανορθώσουν το ρύγχος. Την ίδια στιγμή, το MCAS μετακινεί αυτόματα τα πίσω πτερύγια, υποχρεώνοντας το ρύγχος να κατεβεί. Οι αντικρουόμενες αυτές εντολές προς το αεροσκάφος προκαλούν απόλυτη σύγχυση ακόμη και σε έμπειρους χειριστές. Την ώρα που οι πιλότοι προσπαθούν να ανορθώσουν το αεροσκάφος, ένα αυτόματο σύστημα ακυρώνει τις εντολές τους και δίνει την αντίθετη εντολή στα πτερύγια. Παράλληλα, το πλήρωμα «βομβαρδίζεται» την κρίσιμη στιγμή από ειδοποιήσεις σφαλμάτων και σήματα συναγερμού, πολλά από τα οποία συνοδεύονται από οξείς και επίμονους ήχους.

Και τα δύο δυστυχήματα με Boeing 737 MAX 8 σημειώθηκαν λίγα λεπτά μετά την απογείωση, ενισχύοντας το σενάριο δυσλειτουργίας του συστήματος MCAS.