ΚΟΣΜΟΣ

H μόδα (μάς) αλλάζει… νούμερο

Οι Αμερικανοί σχεδιαστές μόδας μας… κομπλεξάρουν χρόνια τώρα με τα νούμερα των ρούχων τους: ξεκινούν από το 4, πηγαίνουν στο 6 και στο 8 και πρέπει να είσαι τουλάχιστον συλφίδα για να χωράς σε ένα 10. Τα καλά νέα για τις «γεματούλες» είναι ότι δεν αποκλείεται πολύ σύντομα, το Νο 8 να γίνει 12!

Ραντεβού στο δοκιμαστήριο, λοιπόν, με λιγότερο στρες και ακόμη λιγότερες απώλειες για τους εμπόρους από σπασμένα φερμουάρ. Οι Αμερικανοί διαπίστωσαν, έστω κι αργά, ότι η μόδα θα πρέπει να είναι λιγότερο ρατσιστική. Μόλις δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας την περασμένη εβδομάδα, έσπευσαν να δηλώσουν ότι τα μεγέθη θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν για να ταιριάξουν με τον σύγχρονο τρόπο ζωής, δηλαδή τα χάμπουργκερ και την οξεία τεμπελίτιδα.

Δεν είναι τυχαίο πως τα αμερικανικά νούμερα στον τομέα της ένδυσης δεν έχουν αλλάξει από τον B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Και ο σωματότυπος των γυναικών αλλά και των ανδρών; Φαίνεται πως ήρθε η στιγμή για τους παραγωγούς ενδυμάτων να συνειδητοποιήσουν ποιο είναι το κοινό τους, σχεδιάζοντας ρούχα που δεν θα κολακεύουν μόνο την… κρεμάστρα.

Αντιγράφοντας από το SizeUSA -έρευνα που έγινε σε δείγμα 10.000 ανθρώπων με τη βοήθεια τρισδιάστατων σκάνερ-, μαθαίνουμε ότι οι έγχρωμες γυναίκες είναι πιο ευτραφείς από τις λευκές κι έχουν σίγουρα περισσότερες καμπύλες, ενώ οι ισπανόφωνες είναι πιο στενές στους γοφούς από τις υπόλοιπες. Τα μοντέλα, όμως, που χρησιμοποιούνται στις πρόβες είναι συνήθως λευκά και ανορεξικά…

Η πρόκληση, λοιπόν, παραμένει. Αληθινά νούμερα, αληθινά μεγέθη, για αληθινούς ανθρώπους. Οι πρωταγωνιστές της καθημερινότητας θέτουν διαφορετικά στάνταρντ. Σίγουρα θα νιώσουμε ανακούφιση όταν τα πρότυπα του στυλ αρχίσουν να συμβαδίζουν με την εποχή. Μάλιστα, ένας από τους χορηγούς της έρευνας σκέφτεται ήδη πως θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα στοιχεία προς όφελος της εταιρείας του, «αν και μάλλον θα χρειαστούμε ένα χρόνο για να είμαστε απολύτως έτοιμοι».

Κάποιος θα πρέπει να αναλάβει να ενημερώσει το αγοραστικό κοινό. Το ρίσκο είναι μεγάλο. Πολλοί φοβούνται ότι κινδυνεύουν να χάσουν τους αφοσιωμένους τους πελάτες, που θα έρθουν αντιμέτωποι με μια νέα πραγματικότητα. Δεν είναι και λίγο από εκεί που μία δεκαετία τουλάχιστον φοράς με καμάρι 8, να αρχίσεις να πλέεις σ’ αυτό και να αναζητάς το 6. Στην καλύτερη περίπτωση. «Γιατί, σκέψου να φοράς 8 και να είμαι εγώ που θα πρέπει να σου πω ότι είσαι τελικά το 12», λέει Αμερικανός σχεδιαστής.

Ο εκνευρισμός με τα small, τα medium, τα large και τα XXL παραμονεύει κάθε στιγμή. Υστερα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2003, αποδείχθηκε ότι το 60% των ακολούθων της μόδας αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα στην αναζήτηση ρούχων που εφαρμόζουν σωστά και αναδεικνύουν τα θετικά σημεία του σώματος.

Τα προβλήματα, όμως, με την εφαρμογή των ρούχων ξεκινούν από τα μέσα του 20ού αιώνα, σύμφωνα με την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Κορνέλ, Σέλεϊ Γκίμπσον. «Μήπως έφτασε η στιγμή να σταματήσουν τα πολυκαταστήματα να δέχονται ρούχα που χρειάζονται κόντυμα, στένεμα, χρυσό ψαλίδι;», αναρωτιέται. Μάλλον θα πρέπει να σταματήσουν να μας κολακεύουν με μικρότερα νούμερα, όπως κάνουν ορισμένοι (βάζοντας για παράδειγμα το 10 στη θέση του 80), για να νιώθουμε καλύτερα με το είδωλό μας στον καθρέφτη. Ομως προσοχή. Το 6 των Ντόλτσε και Γκαμπάνα δεν έχει καμία σχέση με το 6 του Τόμι Χίλφιγκερ. Αυτή τη φορά το μέγεθος σίγουρα μετράει.