ΚΟΣΜΟΣ

Το θρίλερ του «Μεγάλου Πέτρου»

ΜΟΣΧΑ. H υπόθεση που άρχισε χθες το πρωί ως απειλή επικείμενης φοβερής καταστροφής στο πυρηνοκίνητο καταδρομικό «Μέγας Πέτρος», ώς το βράδυ είχε «ξεφουσκώσει» εντελώς, αφήνοντας αμφιβολίες και ερωτήματα για την αξιοπιστία των ρωσικών δηλώσεων. Υπεύθυνος για τον συναγερμό είναι ο ίδιος ο αρχηγός του ρωσικού στόλου, ναύαρχος Βλαντιμίρ Κουρογιέντοφ, ο οποίος αρχικά είπε ότι ο «Μέγας Πέτρος» μπορεί να εκραγεί ανά πάσα στιγμή και ότι «ο κίνδυνος είναι ιδιαίτερα μεγάλος, επειδή διαθέτει πυρηνικό αντιδραστήρα».

Διορία δύο εβδομάδων

Ταυτόχρονα ωστόσο, ο Κουρογιέντοφ είπε ότι είχε δώσει στον κυβερνήτη του πλοίου διορία δύο εβδομάδων για να επιδιορθώσει τα προβλήματα – πράγμα που προξένησε αμφιβολίες ως προς το πόσο άμεση είναι η απειλή. Το γεγονός ότι ο Κουρογιέντοφ δεν συνεκάλεσε έκτακτη συνέντευξη Τύπου, απλώς έκανε κάποια σχόλια στους δημοσιογράφους στο καπνιστήριο, καθώς περίμενε να συναντήσει τον πρόεδρο Πούτιν, είχε ήδη γεννήσει υποψίες για τη βαρύτητα της δήλωσης. «Ολα είναι εντάξει στα σημεία του πλοίου που επισκέπτεται ένας ναύαρχος, όμως αλλού, το πλοίο βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση που θα μπορούσε να εκραγεί ανά πάσα στιγμή», είπε. «Ιδιαίτερα αναφέρομαι στη συντήρηση του πυρηνικού αντιδραστήρα» και κατέληξε «σ’ ένα μικρό ναρκαλιευτικό που κυβερνάται από ανθυποπλοίαρχο επικρατεί πολύ μεγαλύτερη τάξη». O Κουρογιέντοφ προσέθεσε ότι, μετά την επιθεώρηση του καταδρομικού, διέταξε τον δεκαπενθήμερο ελλιμενισμό του.

Τρεις ώρες αργότερα, ο Κουρογιέντοφ έκανε στροφή 180 μοιρών, δηλώνοντας ότι παρερμηνεύθηκε και ότι η είδηση, που στο μεταξύ είχε κάνει πολλές φορές τον γύρο του κόσμου, «δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα». «Δεν υπάρχει καμία απολύτως απειλή για την ασφάλεια του πυρηνικού αντιδραστήρα του πλοίου», είπε. «Για την πυρηνική ασφάλεια εγγυάται πλήρως η πιστή εφαρμογή των σχετικών κανονισμών». O Κουρογιέντοφ προσέθεσε ότι ορισμένα προβλήματα που διαπιστώθηκαν στις ενδιαιτήσεις των ναυτών και των αξιωματικών θα έχουν διορθωθεί σε τρεις εβδομάδες. Βάση του «Μέγας Πέτρος» είναι συνήθως το λιμάνι του Μουρμάνσκ στη Βόρεια Θάλασσα, ωστόσο δεν έγινε γνωστό σε ποιο λιμάνι επρόκειτο να κατευθυνθεί χθες. H εφημερίδα «Κομερσάντ» απέδωσε το θέμα σε προσωπική έχθρα του Κουρογιέντοφ με τον κυβερνήτη του πλοίου, υποναύαρχο Βλαδιμίρ Κασατόνοφ. O Κασατόνοφ είχε επιρρίψει στον Κουρογιέντοφ την ευθύνη για τη βύθιση παροπλισμένου υποβρυχίου τον Αύγουστο, στην οποία έχασαν τη ζωή τους τα εννέα από τα δέκα μέλη πληρώματος.

Ο Βρετανός αρχιπλοίαρχος Στίβεν Σόντερς, διευθυντής της έγκριτης επιθεώρησης Jane’s Fighting Ships, προσέφερε μια άλλη ερμηνεία. «Τη χρονιά που μας πέρασε, έχει γίνει σοβαρή απόπειρα για τη βελτίωση της επιχειρησιακής ετοιμότητας του Ναυτικού, με ασκήσεις και στους τρεις στόλους (της Βόρειας Θάλασσας, της Βαλτικής και του Ειρηνικού) και μια γενικότερη πολιτική επιστροφής στη θάλασσα» είπε, προσθέτοντας ότι η κινδυνολογία ήταν ένας τρόπος για να εξασφαλισθούν ακόμη περισσότεροι πόροι για το Ναυτικό. Μια άλλη θεωρία είναι ότι ο ναύαρχος, αφήνοντας έκθετο το «Μέγας Πέτρος», ήθελε να προειδοποιήσει τους κυβερνήτες των υπόλοιπων πλοίων να φροντίσουν για τη συντήρησή τους για να αποφύγουν αντίστοιχη διαπόμπευση. Το «Μέγας Πέτρος», καταδρομικό τύπου Kirov, είναι επιφορτισμένο με την υπεράσπιση του ρωσικού στόλου απέναντι σε υποβρύχιες και αεροπορικές επιθέσεις και διαθέτει 20 πυραύλους κρουζ που μπορούν να εξοπλιστούν με πυρηνικές κεφαλές. Τη Δευτέρα, το πρακτορείο RIA Novosti είχε μεταδώσει ότι τα παράπονα του ναυάρχου με το πλήρωμα άρχισαν στη διάρκεια των πρόσφατων ναυτικών ασκήσεων.

Συνεχείς αποτυχίες

Οι ασκήσεις αυτές αποδείχθηκαν «τραυματική» εμπειρία για τον στόλο της Βόρειας Θάλασσας, μετά την αποτυχημένη απόπειρα εκτόξευσης δύο βαλλιστικών πυραύλων τον Φεβρουάριο. Τότε, ο Κουρογιέντοφ είχε προξενήσει θυμηδία με τη δήλωση ότι δεν υπήρξε καμία αποτυχία, αφού οι δοκιμές δεν είχαν καν προγραμματισθεί. Πρόσφατα, ο ναύαρχος άλλαξε στάση και επ’ αυτού του θέματος, ανακοινώνοντας ότι η αιτία που ο πύραυλος τύπου RSM-54 δεν εκτοξεύθηκε ήταν πως είχε ξεπεράσει κατά πολύ τον χρόνο ζωής του. Στον στόλο της Βόρειας Θάλασσας ανήκε και το «Κουρσκ», το πυρηνοκίνητο υποβρύχιο που βυθίστηκε το 2000 με κόστος 118 ζωών. Τότε, Ρώσοι αξιωματούχοι δήλωναν ότι το «Κουρσκ» είχε προσκρούσει είτε σε αμερικανικό – βρετανικό υποβρύχιο είτε σε νάρκη του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ομως, δύο χρόνια αργότερα, η Μόσχα παραδέχθηκε ότι η βύθιση προεκλήθη από διαρροή εύφλεκτων καυσίμων σε τορπίλη στην πρύμνη του υποβρυχίου. O Κουρογιέντοφ, που ήταν και τότε αρχηγός του στόλου, είχε χρεωθεί ευθύνες για το ατύχημα, χωρίς ωστόσο να τον απαλλάξει ο Πούτιν από τα καθήκοντά του.