ΚΟΣΜΟΣ

Βάδισμα, ασπίδα από εγκεφαλικά

Κάθε ιατρική προσέγγιση έχει υπερμάχους και πολέμιους. Σε αυτό που μοιάζει να συμφωνεί ολόκληρη η ιατρική κοινότητα είναι το ανυπολόγιστο όφελος της καθημερινής σωματικής άσκησης σε μεγάλους και παιδιά. Και τα στοιχεία που στηρίζουν αυτή τη θέση πληθαίνουν καθημερινά. Πρόσφατα, βρετανική έρευνα διαπιστώνει ότι οι ηλικιωμένοι που εγκαταλείπουν τον καναπέ και κυριολεκτικώς «παίρνουν τους δρόμους» αποκτούν, λόγω της δραστηριότητάς τους, μία ασπίδα προστασίας από τα εγκεφαλικά επεισόδια. Ειδικότερα, οι ηλικιωμένοι που περπατούν από μία έως δύο ώρες καθημερινά αντιμετωπίζουν σημαντικά περιορισμένο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου συγκριτικά με συνομηλίκους τους που βαδίζουν λιγότερο από μισή ώρα κάθε ημέρα.

Οι ερευνητές του University College του Λονδίνου υπό την Μπάρμπαρα Τζέφερις μελέτησαν περίπου 3.500 άτομα ηλικίας από εξήντα έως ογδόντα ετών. Προκειμένου να διαπιστώσουν ποιο ρόλο διαδραμάτιζε στη διατήρηση της υγείας τους το βάδισμα, χώρισαν τους συμμετέχοντες στην έρευνα σε δύο ομάδες αναλόγως του χρόνου που κάθε ηλικιωμένος βάδιζε, αλλά και του ρυθμού που ακολουθούσε, αν δηλαδή περπατούσε γρήγορα ή βραδύτερα. Οπως αναφέρουν στη μελέτη τους, η οποία δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Stroke, η μελέτη διήρκεσε περίπου δέκα χρόνια, κατά τα οποία οι ερευνητές παρακολουθούσαν την εξέλιξη της υγείας των συμμετεχόντων στην έρευνα. Το 42% περπατούσε περισσότερο από οκτώ ώρες την εβδομάδα και το 9% βάδιζε περισσότερο από 22 ώρες την εβδομάδα. Οπως διαπιστώθηκε από τη συγκριτική μελέτη των συμπερασμάτων, όσοι περπατούσαν 8 έως 14 ώρες την εβδομάδα, περίπου δύο ώρες την ημέρα, είχαν κατά 30% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν εγκεφαλικό επεισόδιο συγκριτικά με αυτούς που περπατούσαν λιγότερο από τρεις ώρες κάθε εβδομάδα ή ακόμα παρέμεναν πεισματικά κολλημένοι στον καναπέ. Ο κίνδυνος του εγκεφαλικού μειωνόταν ακόμα περισσότερο για όσους ηλικιωμένους περπατούσαν περισσότερο από 22 ώρες την εβδομάδα.

Αντιθέτως, τα πράγματα ήταν πολύ λιγότερο καλά για όσους περπατούσαν πολύ λίγο ή το πολύ μέχρι τρεις ώρες εβδομαδιαίως καθώς, όπως υπολογίστηκε, υπέστησαν κατά μέσον όρο ογδόντα εγκεφαλικά ανά 10.000 ανθρώπινα έτη, ενώ η αναλογία στην ομάδα που περπατούσε από 8 έως 14 ώρες ήταν 55 εγκεφαλικά ανά 10.000 ανθρώπινα έτη.

«Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι η διάρκεια του περπατήματος και όχι η ταχύτητα της άσκησης είναι αυτό που μετράει όσον αφορά στην προστασία από το εγκεφαλικό», αναφέρουν οι ερευνητές.

Φυσικά, δεν είναι η πρώτη φορά που οι επιστήμονες καταλήγουν σε ανάλογα συμπεράσματα αφού είναι γνωστό ότι το συστηματικό βάδισμα βοηθά στην ενίσχυση των οστών και τη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η αύξηση της ταχύτητας βάδισης μετά το 65ο έτος της ηλικίας είναι δυνατό να βελτιώσει το προσδόκιμο ζωής.