ΚΟΣΜΟΣ

Σωματείο λαθρεπιβατών στη Σουηδία

Σωματείο λαθρεπιβατών στη Σουηδία

Ο πρώτος «στόχος» κινούνταν σε έναν από τους σταθμούς του υπόγειου σιδηρόδρομου της Στοκχόλμης ψάχνοντας την τσάντα της, χωρίς να έχει παρατηρήσει τον άνδρα που στεκόταν πίσω της. Πέρασε από το μηχάνημα την κάρτα της και η θύρα άνοιξε. Προτού, όμως, ξανακλείσει είχε περάσει και ο λαθρεπιβάτης. Είχαν, δηλαδή, αγοραστεί δύο εισιτήρια στην τιμή του ενός. Το όλο εγχείρημα ήταν υπερβολικά εύκολο.

«Βέβαια, λέει ο 32χρονος λαθρεπιβάτης Κρίστιαν Τένγκμπλατ, έχω κάνει αρκετή προπόνηση».

Κάθε σιδηροδρομικό δίκτυο έχει τους δικούς του ανθρώπους που θεωρούν ότι η αγορά εισιτηρίου είναι προαιρετική ή υπερβολικά ακριβή. Οι λαθρεπιβάτες θεωρούνται, μάλιστα, σε πολλές πόλεις μία από τις προτεραιότητες της αστυνομίας καθώς σε περίπτωση που αφεθούν στην τύχη τους, δεν αποκλείεται να «προβιβαστούν» σε άλλα, πιο σκληρά εγκλήματα.

Για περίπου δέκα χρόνια ο Τένγκμπλατ είναι μέλος της οργάνωσης Planka.nu (σε ελεύθερη μετάφραση «δωρεάν διαδρομή τώρα»). Για να γίνει κανείς μέλος, υπάρχουν μόνο δύο προαπαιτούμενα: η καταβολή μηνιαίας συνδρομής 10,8 ευρώ και η δέσμευση ότι δεν πρόκειται να πληρώνουν ποτέ εισιτήριο. Σε περίπτωση που το μέλος τηρήσει τις δεσμεύσεις του, η οργάνωση αναλαμβάνει να καταβάλλει τα πρόστιμα που θα του επιβληθούν. Η αποτελεσματικότητα των μεθόδων που χρησιμοποιεί η οργάνωση δημιούργησε ένα αξιοζήλευτο επαγγελματικό πρότυπο. Ακόμα και η διαχειρίστρια εταιρεία του υπόγειου σιδηρόδρομου της Στοκχόλμης έχει αποθαρρυνθεί καθώς βλέπει το ένα μέτρο για περιορισμό των λαθρεπιβατών να αποτυγχάνει μετά το άλλο.Η πιο πρόσφατη επένδυση στην τοποθέτηση υψηλότερων κιγκλιδωμάτων δεν στάθηκε ικανή να σταματήσει όσους δεν ήθελαν να πληρώσουν.

Η φήμη και η δύναμη της οργάνωσης διαρκώς ενισχύονται. Μπορεί τα μέλη της να μην ξεπερνούν τα 500, αλλά χιλιάδες άλλοι έχουν επηρεαστεί από τους στόχους της και αποφεύγουν να καταβάλλουν το αντίτιμο του εισιτηρίου όποτε μπορούν. Σύμφωνα με τη διαχειρίστρια εταιρεία, τουλάχιστον 15.000.000 διαδρομές έγιναν πέρυσι χωρίς να καταβληθεί εισιτήριο, δηλαδή το 3% όλων των διαδρομών. Η σελίδα της οργάνωσης στο Facebook έχει συγκεντρώσει 30.000 «likes». Αλλά και η εμπειρία των μελών φαίνεται να αυξάνεται καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της οργάνωσης, μόνο το 30% έως 40% των συνδρομών δαπανάται για την κάλυψη των προστίμων, γεγονός που σημαίνει ότι από τα 500 μέλη «συλλαμβάνονται» χωρίς εισιτήριο τα 15.

Ιδιαίτερα αυξημένα είναι τα ποσοστά των λαθρεπιβατών ανάμεσα στους μαθητές των λυκείων στα περίχωρα της σουηδικής πρωτεύουσας, ενώ η οργάνωση έχει πλέον ανοίξει και θυγατρικές στο Γκέτενμποργκ και το Οσλο και φέρεται να επηρεάζει ακόμα και τα μέλη του κινήματος «Passe Livre» στη Βραζιλία. Τι βρίσκεται, όμως, πίσω από αυτό το παράξενο κίνημα; «Ο υπόγειος σιδηρόδρομος θα πρέπει να χρηματοδοτείται από τα φορολογικά έσοδα, έτσι ώστε το μεγαλύτερο κομμάτι να το καταβάλλουν οι έχοντες και οι οδηγοί».