ΚΟΣΜΟΣ

Αγώνας Ε.Ε. για συμμετοχή στις ευρωεκλογές

Αγώνας Ε.Ε. για συμμετοχή στις ευρωεκλογές

Με τηλεοπτικά γεγονότα επιπέδου Eurovision στα σπάργανα προσπαθούν να κινήσουν το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων πολιτών οι υποψήφιοι για την προεδρία της Κομισιόν, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία, ωστόσο. Χθες έγινε το δεύτερο debate στο «θεσμικό» Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, απευθυνόμενο προνομιακά στα στελέχη των Βρυξελλών, όμως όλες οι προβλέψεις λένε ότι η συμμετοχή στις εκλογές θα πέσει και φέτος, αγγίζοντας το απογοητευτικό 40%. Το πολυδιαφημισμένο πρώτο debate στην ιστορία της Ε.Ε., του Euronews, προ 15 ημερών, κατάφερε να απογοητεύσει τόσο τους λιγοστούς Ευρωπαίους πολίτες που ενδιαφέρονταν για μια ουσιαστική πολιτική συζήτηση όσο και τους τηλεθεατές που ζητούσαν ένα υπερθέαμα. Τα τηλεοπτικά δίκτυα πολλών χωρών το υποβάθμισαν, ενώ στο Ιντερνετ μόνο 45.000 χρήστες μπήκαν στον κόπο να σχολιάσουν μέσω Τwitter και μόνο 70.000 παρακολούθησαν την εκπομπή online (στην Ευρώπη των 400 εκατομμυρίων, περίπου), σύμφωνα με το euractiv.

Εντούτοις στο Διαδίκτυο συμβαίνει κάτι ενδιαφέρον. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί προσπαθούν να δημιουργήσουν έναν virtual χώρο διευθύνσεων, λιστών και διαδικτυακών τόπων που ανατροφοδοτούν τη συζήτηση για την Ε.E. Προσπαθούν να ωθήσουν την αλληλεπίδραση με τους πολίτες, ενώ τα πιο «θεσμικά» ευρωπαϊκά ΜΜΕ έχουν αποδυθεί σε ένα κυνήγι ερωτήσεων των χρηστών προς τους διεκδικητές του αξιώματος στο Facebook με σκοπό να αυξήσουν τη συμμετοχή στις εκλογές του Μαΐου.

Παράδειγμα, τα παρακάτω hashtags στο Τwitter που υποστηρίζονται ενεργά από το Ευρωκοινοβούλιο και την Κομισιόν: #eu2014, #EP14, #EP2014 κ.ά.

Στο ίδιο πνεύμα, όλοι οι υποψήφιοι έχουν ομάδες social media και στρατηγική. Ο Μάρτιν Σουλτς, που θεωρείται (ή θέλει να θεωρείται) φαβορί των εκλογών, έχει την καλύτερα οργανωμένη παρουσία με hashtag #knockthevote (PSE) και #NowShculz, ενώ ο Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ χρησιμοποιεί το #WithJuncker. Προσωποκεντρικό είναι και το κεντρικό σύνθημα hashtag των Φιλελευθέρων του Γκι Φερχόφσταντ, #Guy4Europe, ενώ οι Πράσινοι με τη Σκα Κέλερ προτρέπουν τους δυνητικούς ψηφοφόρους της να πάνε να ψηφίσουν με το #YouDecideEurope. Ο Αλέξης Τσίπρας και το κόμμα της ευρωπαϊκής Αριστεράς, που δείχνει άνοδο σε όλες τις δημοσκοπήσεις παρά την απουσία από τα debates, χρησιμοποιεί το #ELChangeEurope.

Είναι τα παραπάνω αρκετά σε μια ήπειρο που ακόμη προτιμά να ενημερώνεται από την τηλεόραση σε ποσοστό 75% και στην οποία η συμμετοχή στις εκλογές έχει πέσει από το 62% το 1979 στο 43% το 2009; Για την Κομισιόν η προεκλογική περίοδος ξεκίνησε με ημερίδα για τη χρήση των social media την 1η και 2α Απριλίου στις Βρυξέλλες, όπου κλήθηκαν να μιλήσουν στους ευρω-πολιτευτές σύμβουλοι του Μπαράκ Ομπάμα, όμως για τους πολίτες που βλέπουν την Ε.Ε. όχι ως τη μαλακή δύναμη που επιβάλλεται με τον όγκο της και τον πολιτισμό της, αλλά ως τον αντιδημοκρατικό μηχανισμό επιβολής λιτότητας στον Νότο και αποστέρησης κρατικών εσόδων υπέρ τρίτων στον Βορρά, η συγκρότηση ενός κοινού χώρου επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τους θεσμούς δεν φαίνεται ούτε αρκετή ούτε επίκαιρη. Οπως σημειώνει το kosmopolito, ένα από τα καλύτερα μπλογκ για ευρωπαϊκά θέματα, η επικοινωνία στο Διαδίκτυο απαιτεί χρόνο για τη συγκρότηση σχέσεων με τους χρήστες και οι Ευρωπαίοι μόλις το θυμήθηκαν.