ΚΟΣΜΟΣ

Μήλον της Εριδος το ναυαγισμένο «Costa Concordia»

Μήλον της Εριδος το ναυαγισμένο «Costa Concordia»

Στο λιμάνι του Πιομπίνο, στις ακτές της Τοσκάνης, γίνονται εντατικές εργασίες ανακαίνισης. Οι εργασίες, προϋπολογισμού 154 εκατ. δολαρίων, έχουν αποκτήσει επείγοντα χαρακτήρα, καθώς η πόλη προσπαθεί να έλξει έναν πολύ ιδιαίτερο προσκεκλημένο: το κουφάρι του «Costa Concordia», του κρουαζιερόπλοιου που βυθίστηκε σε απόσταση 40 μιλίων νοτίως του Πιομπίνο πριν από δύο χρόνια.

Τις προσεχείς εβδομάδες, η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ιταλικές αρχές θα αποφασίσουν σε ποιo διαλυτήριο πλοίων θα μεταφερθεί το «Costa Concordia» προκειμένου να μετατραπεί σε σκραπ. Υστερα από μια θεαματική επιχείρηση, το «Costa Concordia» ανελκύστηκε τον Σεπτέμβριο, αλλά παραμένει στον τόπο του ναυαγίου, στο νησάκι Τζίλιο.

Πάνω από 10 λιμάνια και κοινοπραξίες από έξι χώρες ανταγωνίζονται για το έργο της διάλυσης του κρουαζιερόπλοιου, που θα δημιουργήσει 100 ώς 200 θέσεις εργασίας. Την οικονομικότερη προσφορά την έχει κάνει η Τουρκία, ενώ το πιο μακρινό διαλυτήριο που έχει καταθέσει προσφορά είναι στην Κίνα.

Το Πιομπίνο, το κοντινότερο λιμάνι, περνάει δύσκολες μέρες. Η οικονομική ζωή της πόλης κυριαρχείται από τη χαλυβουργία Λουκίνι, η οποία πριν από τρεις εβδομάδες έσβησε την υψικάμινο, απειλώντας 2.327 άμεσες και 5.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Ομως οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η απόφαση για τη διάλυση του μεγαθήριου πρέπει να ληφθεί με κριτήρια τεχνολογικά και περιβαλλοντικά, όχι πολιτικά.

«Το να έχει ένα λιμάνι επαρκή εξοπλισμό και δεξαμενή ανύψωσης δεν σημαίνει ότι είναι κατάλληλο ως διαλυτήριο. Η κατασκευή πλοίων είναι μια καθαρή δουλειά. Η διάλυσή τους όχι», είπε ο Τζανπάολο Ροζάτι, καθηγητής στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου.

Η εγγύτητα του Πιομπίνο ελαχιστοποιεί τους κινδύνους που θα προέκυπταν από τη μεταφορά του κουφαριού. Αλλά το λιμάνι που θα επιλεγεί χρειάζεται να έχει τις κατάλληλες διαστάσεις για να υποδεχθεί πλοίο μήκους 950 ποδών και πλάτους 115. Επίσης, το λιμάνι πρέπει να είναι σε θέση να διαχειριστεί τις επικίνδυνες ουσίες που προκύπτουν από τη διάλυση.

«Εχουμε τις τεχνικές δυνατότητες και την υποδομή για το έργο αυτό», είπε ο Λουίτζι Μέρλο, πρόεδρος του οργανισμού λιμένος της Γένοβας, στην οποία εδρεύει το μεγαλύτερο ιταλικό ναυπηγείο. Ακόμη και έτσι, κάποιοι παρατηρητές θεωρούν ότι κανένα λιμάνι της Ιταλίας δεν έχει τις εγκαταστάσεις και την τεχνογνωσία για τη διάλυση τόσο μεγάλου πλοίου, σίγουρα όχι σε σχέση με τα τουρκικά λιμάνια. «Ο πραγματικός κίνδυνος κατά τη γνώμη μου είναι να πάει το “Concordia” στο εξωτερικό», είπε ο Μέρλο.

«Θεωρούμε επικίνδυνο να ταξιδέψει το πλοίο στη Μεσόγειο με τους θαλάμους ανύψωσης σε τόσο εύθραυστη κατάσταση». είπε ο δήμαρχος του Τζίλιο, Σέρτζο Ορτέλι.