ΚΟΣΜΟΣ

Γαλλοαμερικανικές τριβές για τα δύο Μιστράλ

Γαλλοαμερικανικές τριβές για τα δύο Μιστράλ

ΠΑΡΙΣΙ. Γαλλοαμερικανικές τριβές προκαλεί η πρόθεση του Παρισιού να προχωρήσει στην υλοποίηση συμβολαίου για την κατασκευή δύο πολεμικών πλοίων Μιστράλ για λογαριασμό του ρωσικού ναυτικού, παρά τις αντιρρήσεις της Ουάσιγκτον. Εκπρόσωπος της κρατικής αμυντικής επιχείρησης Rosoboronexport εξήρε την απόφαση της Γαλλίας, εγκωμιάζοντας την αξιοπιστία της χώρας ως εταίρου στην τήρηση των συμφωνηθέντων. Το έργο αξίας 1,2 δισεκατομμυρίου ευρώ προχωρεί σύμφωνα με το πρόγραμμα, είπε ο ίδιος αξιωματούχος, επιβεβαιώνοντας τη φερεγγυότητα του Παρισιού.

Τα προαναφερθέντα σχόλια ακολούθησαν την προσπάθεια του Γάλλου υπουργού Εξωτερικών, Λοράν Φαμπιούς, να υπεραμυνθεί της πώλησης παρά τις αμερικανικές επιφυλάξεις, υπό τον όρο όμως ότι θα μπορούσε να επανεξεταστεί το συμβόλαιο τον προσεχή Οκτώβριο, όταν θα αναχωρήσει το πρώτο πολεμικό πλοίο από τα ναυπηγεία για να ενταχθεί στον ρωσικό στόλο. «Ο κανόνας με τα συμβόλαια είναι ότι όταν υπογραφούν, πρέπει να τηρηθούν. Νομικά, δεν έχουμε τη δυνατότητα να μην το τιμήσουμε», εξήγησε ο Φαμπιούς στη διάρκεια ταξιδιού του στην Ουάσιγκτον.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες εμφανίζονται αγανακτισμένες από την αδυναμία να διατηρήσουν ένα κοινό αντιρωσικό μέτωπο με τους Ευρωπαίους συμμάχους τους μετά τη ρωσική επεκτατική πολιτική στην Ουκρανία.

Η συμφωνία είχε ήδη προκαλέσει αντιδράσεις εκ μέρους της Ουάσιγκτον το 2011 όταν ανακοινώθηκε, πολύ προτού ξεσπάσει η ουκρανική κρίση. Σε μια σειρά εμπιστευτικών διπλωματικών σημάτων, η Ουάσιγκτον είχε προειδοποιήσει πως η συμφωνία θα μπορούσε να αλλάξει τη στρατιωτική ισορροπία στη Μαύρη Θάλασσα. Ρώσοι στρατηγοί είχαν πει παλιότερα ότι η Μόσχα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τέτοιου είδους πλοία για να κλιμακώσει τις πιέσεις της στη Γεωργία στη διάρκεια της διμερούς σύγκρουσης του 2008. Αυτό αναφέρουν σε χθεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμά τους οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» με τίτλο «Οι Ηνωμένες Πολιτείες διαμαρτύρονται για τη χρονική συγκυρία της γαλλικής συμφωνίας με τη Ρωσία».

Για τη γαλλική κυβέρνηση προέχει, σύμφωνα με το δημοσίευμα, η διατήρηση των 1.200 θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν από το συμβόλαιο, ένα από τα μεγαλύτερα αμυντικά συμβόλαια μεταξύ χώρας-μέλους του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας. Ούτως ή άλλως η κατασκευή των δύο πλοίων έχει ξεκινήσει προ πολλού, με τους εργάτες στο ναυπηγείο του Σεν Ναζέρ στη γαλλική ακτή του Ατλαντικού να βάζουν τις τελευταίες πινελιές στο πρώτο από τα δύο, το «Βλαδιβοστόκ». Το δεύτερο ονομάζεται «Σεβαστούπολη», όπως και το ομώνυμο λιμάνι της Κριμαίας, της χερσονήσου την οποία προσάρτησε η Μόσχα τον Μάρτιο.

Οπως εξηγούν οι «Τάιμς», μέχρι πρότινος η Γερμανία, που εξαρτάται σημαντικά από τα ρωσικά ενεργειακά αποθέματα, εθεωρείτο η πιο επικίνδυνη χώρα για τη διάρρηξη του κοινού δυτικού μετώπου κατά της Μόσχας με αφορμή την ουκρανική κρίση. Ωστόσο η γαλλική πώληση των πλοίων, αν και δεν παραβιάζει μέχρι στιγμής κάποιες κυρώσεις, αντιμετωπίζεται σήμερα ως το μεγαλύτερο πλήγμα για το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των συμμάχων. Ο Φαμπιούς δεν έχει διευκρινίσει ποιες ακριβώς ρωσικές ενέργειες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ματαίωση της παράδοσης των πλοίων, Γάλλοι αξιωματούχοι όμως ανέφεραν ότι η ρωσική προσάρτηση της Κριμαίας δεν αποτελεί επαρκή λόγο για την αναστολή της. Ενδιαφέρον έχει πάντως ότι το ζήτημα δεν εθίγη κατά τη συνάντηση Φαμπιούς με τον Αμερικανό ομόλογό του, Τζον Κέρι, στην Ουάσιγκτον.