ΚΟΣΜΟΣ

Ντοσιέ έκρυβε έναν θησαυρό διά χειρός Ντα Βίντσι

Ντοσιέ έκρυβε έναν θησαυρό διά χειρός Ντα Βίντσι

Το περιστατικό αποτελεί το όνειρο κάθε οίκου πλειστηριασμών: ένας άνδρας μπαίνει στα γραφεία του οίκου, ανοίγει ένα ντοσιέ με σχέδια και σε αυτό, ανακατεμένο με πληθώρα καθημερινών αντικειμένων, βρίσκεται ένα χαμένο εδώ και αιώνες σχέδιο του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Αυτό συνέβη στον Ταντέ Πρατ, διευθυντή Αναγεννησιακής Τέχνης στον οίκο δημοπρασιών Ταζάν στο Παρίσι, ο οποίος ανακοίνωσε τη Δευτέρα τον εντοπισμό του σχεδίου του Ντα Βίντσι. Ο οίκος Ταζάν εκτιμά την αξία του σχεδίου στα 15 εκατ. ευρώ.

Την Πέμπτη, οι Times της Νέας Υόρκης είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά το σχέδιο, που απεικονίζει το Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού.

Ο κ. Πρατ διηγείται πως την ημέρα της επίσκεψης του συνταξιούχου ιατρού τον Μάρτιο, «βιαζόταν λίγο». Ο συνταξιούχος είχε μαζί του 14 σχέδια, τα οποία είχε συλλέξει ο βιβλιόφιλος πατέρας του. Ανάμεσα σε αυτά, ο κ. Πρατ παρατήρησε ένα σχέδιο με μολύβι και μελάνι του Αγίου Σεβαστιανού.

«Κατάλαβα αμέσως ότι επρόκειτο για ένα ενδιαφέρον σχέδιο του 16ου αιώνα», λέει ο κ. Πρατ, στα γραφεία του οίκου Ταζάν κοντά στην όπερα του Παρισιού.

Ο 55χρονος Πρατ ζήτησε τη γνώμη του εκτιμητή Πατρίκ ντε Μπεϊζέρ, ο οποίος εξέτασε το σχέδιο και απεφάνθη ότι ο ζωγράφος ήταν αριστερόχειρας, ενώ διαπίστωσε την ύπαρξη δύο επιστημονικών σχεδίων στο πίσω μέρος του χαρτιού. Τα διαγράμματα αυτά συνοδεύονταν από σημειώσεις, σε μικροσκοπικό γραφικό χαρακτήρα, στα ιταλικά.

Ο Πρατ επικοινώνησε με την Κάρμεν Μπάμπαχ, διευθύντρια ιταλικών και ισπανικών σχεδίων στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, διοργανώτρια της έκθεσης Ντα Βίντσι το 2003.

«Δεν πίστευα τα μάτια μου», λέει σήμερα η δρ Μπάμπαχ, που συνεχίζει: «Επρόκειτο για τη φυσική συνέχεια των σχεδίων του Αγίου Σεβαστιανού από τον Ντα Βίντσι, που μας είχε δανείσει το μουσείο του Αμβούργου για την έκθεση του 2003. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι πρόκειται για σχέδιο του Ντα Βίντσι. Πρόκειται για μία πραγματικά συναρπαστική ανακάλυψη».

To πιο ολοκληρωμένο

Κατά τη γνώμη της δρος Μπάμπαχ, το σχέδιο αυτό είναι το πιο ολοκληρωμένο από σειρά γνωστών σχεδίων του αγίου, που οδήγησαν στη δημιουργία –χαμένης πλέον– ελαιογραφίας του Αγίου Σεβαστιανού από τον Ντα Βίντσι. Σε αντίθεση με το μονοχρωματικό σχέδιο του Αμβούργου, ο Αγιος Σεβαστιανός του Παρισιού φιλοτεχνήθηκε σε μελάνι δύο αποχρώσεων και εμφανίζει φόντο ορεινού τοπίου.

«Η καρδιά μου θα χτυπά πάντα πολύ δυνατά, κάθε φορά που θυμάμαι το σχέδιο αυτό. Διαθέτει τόση ενέργεια και σχεδόν οργισμένο αυθορμητισμό», λέει η δρ Μπάμπαχ, που εκτιμά ότι το σχέδιο δημιουργήθηκε μεταξύ 1482 και 1485, κατά την πρώτη περίοδο του Ντα Βίντσι στο Μιλάνο, κατά την οποία ζωγράφισε την «Παρθένο των Βράχων», που εκτίθεται σήμερα στο Λούβρο.

Σύμφωνα με τη δρα Μπάμπαχ, που ελπίζει ότι το σχέδιο θα αποκτηθεί από γαλλικό μουσείο, αποτελεί την πρώτη «ανακάλυψη» έργου του Ντα Βίντσι, μετά το 2000, όταν ο οίκος Sotheby’s του Λονδίνου εκπλειστηρίασε μικρότερο σχέδιο της περιόδου 1506-07, με θέμα τον Ηρακλή. Το σχέδιο αυτό αποκτήθηκε έναντι 550.000 δολαρίων από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.

Ο ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας, επιστήμονας και εφευρέτης Ντα Βίντσι εκφράζει, καλύτερα από κάθε άλλον, το πρότυπο του Αναγεννησιακού ανθρώπου. Το 1994, ο Μπιλ Γκέιτς δαπάνησε 31 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει τετράδιο 300 σχεδίων του Ντα Βίντσι, ενώ το 2013 ο Ρώσος μεγιστάνας Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ πλήρωσε 128 εκατ. δολάρια για την ελαιογραφία «Ο Ιησούς ως Σωτήρας του Κόσμου».