ΚΟΣΜΟΣ

Αποχωρεί το αμερικανικό αεροπλανοφόρο από την Αν. Μεσόγειο

Αποχωρεί το αμερικανικό αεροπλανοφόρο από την Αν. Μεσόγειο

Προς τον ναύσταθμο του Νόρφολκ της Βιρτζίνια απέπλευσε στις 26 Δεκεμβρίου το αμερικανικό αεροπλανοφόρο «Ντουάιτ Αϊζενχάουερ», ύστερα από μήνες παραμονής στην ανατολική Μεσόγειο, όπου η 3η Πτέρυγα Μάχης του πραγματοποίησε εκατοντάδες επιχειρήσεις βομβαρδισμού εναντίον στόχων του Ισλαμικού Κράτους σε Συρία και Ιράκ.

Η άφιξη του στολίσκου του «Αϊζενχάουερ» αναμένεται να πραγματοποιηθεί σήμερα, δύο ημέρες πριν από τη συμπλήρωση επτά μηνών στη θάλασσα.

Παρότι κάθε φορά που «στόλος κρούσης» αποχωρεί από πολεμική ζώνη, αντικαθίσταται από άλλον, το «Αϊζενχάουερ» δεν θα έχει αντικαταστάτη, καθώς το αεροπλανοφόρο «Τζορτζ Χ. Β. Μπους» δεν έχει αποπλεύσει ακόμη από το Νόρφολκ. Ο απόπλους του δεν αναμένεται μάλιστα να πραγματοποιηθεί πριν από τις 20 Ιανουαρίου, ημέρα ορκωμοσίας του εν αναμονή προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, σύμφωνα με πηγές του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ.

Η απουσία αμερικανικού αεροπλανοφόρου στην ανατολική Μεσόγειο, που ενδέχεται να είναι της τάξης των δύο μηνών, έρχεται σε ιδιαίτερα δυσχερή συγκυρία. Αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών εκτιμούν πως στο μεσοδιάστημα αυτό, οι γεωπολιτικοί ανταγωνιστές των ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Βόρεια Κορέα, Ιράν και το Ισλαμικό Κράτος, ενδέχεται να εκμεταλλευθούν την ευκαιρία, προβαίνοντας σε προκλητικές ενέργειες.
Η περιοχή της ανατολικής Μεσογείου δεν θα στερείται, όμως, την αμερικανική στρατιωτική ισχύ, καθώς εκστρατευτικό σώμα της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ έχει ήδη μεταβεί σε βάσεις της ευρύτερης περιοχής αναλαμβάνοντας τα καθήκοντα της πτέρυγας μάχης του «Αϊζενχάουερ».

Η απουσία αεροπλανοφόρου στην ανατολική Μεσόγειο δεν αποτέλεσε άλλωστε έκπληξη. Το αεροπλανοφόρο «Μπους» εισήλθε στα ναυπηγεία του Νόρφολκ για προγραμματισμένη συντήρηση στα μέσα Ιουνίου 2015. Παρότι τα έργα αυτά επρόκειτο να διαρκέσουν έξι μήνες, οι ενισχυμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις στη Μεσόγειο υποχρέωσαν τους ναυπηγούς να επεκτείνουν τα έργα. Αξιωματούχοι του πολεμικού ναυτικού απέφυγαν να δώσουν ακριβείς εξηγήσεις για τους λόγους της μεγάλης καθυστέρησης, αν και αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή οφείλεται στη δυσκολία συντονισμού μεταξύ των πολλών εμπλεκόμενων διοικήσεων (Διοίκηση Αντιδραστήρα, Διοίκηση Ναυτικών Οργάνων και Διοίκηση Αεροπορικής Πτέρυγας), αλλά και στις σημαντικές περικοπές προϋπολογισμού και απολύσεις, που έπληξαν τα ναυπηγεία του Νόρφολκ.

Το «Μπους», πάντως, δεν είναι το μόνο αεροπλανοφόρο που αντιμετώπισε ανάλογα προβλήματα. Μεγάλες καθυστερήσεις είχαν αντιμετωπίσει η συντήρηση του «Αϊζενχάουερ» και η εκπαίδευση του προσωπικού του στα ναυπηγεία του Νόρφολκ, υποχρεώνοντας το «Χάρι Τρούμαν» να καλύψει την απουσία του το 2015 στη Μεσόγειο.